زنده باداول مه، روز جهانی طبقه کارگر! زنده باد سوسیالیسم!

پیشا پیش فرا رسیدن روز جهانی کارگر را به همه کارگران و انسانهای آزادیخواه و برابری طلب تبریک می گویم.

در سال جدید  و اول مه دیگری در حالی به استقبال روز جهانی کارگر میرویم که متاسفانه  سرنوشت دنیا همچنان در دست آدمکشان و گانگسترها و عاملین مستقیم کشتار دسته جمعی در سوریه، یمن، ایران، اسرائیل، فلسطین، عراق، لیبی، افغانستان، ترکیه و غیره در سایه دو قطب جهانی سرمایه داری امریکا و روسیه، رقم میخورد.  یعنی تا امروز سرنوشت جامعه انسانی از جانب  یک مشت انسان جانی و شیاد، دولتهای سرمایه داری  مجرم دمکراسی طلب و ناسیونالیست امریکائی و روسیه ای و بریتانیائی،  و یک تعداد”رهبر“ جانی   و آدمکش  و تروریست و مستبد از نوع خامنه ای، اسد، نتانیاهو، اردوغان، عبادی، محمد بن سلمان  و امثال روحانی ها و ابوبکر البغدادیها و دیگر حامیان ریز و درشت  تروریست آنها “اداره” گردید است.

در فاصله اول مه سال گذشته تا امروز علیرغم همه مبارزات و تلاشهای صورت گرفته برای دست یافتن به آزادی و امنیت  و بهبودی شهروندان، اما همچنان سال  بردگی مزدی، سال سرکوب حقوق اولیه کارگری و شهروندی، و سال بسیار دشواری برای کارگران و پرچم آزادی و برابری و سوسیالیسم در بخش اعظم جهان امروز بود. در فاصله دو اول مه  اخیر نیز متاسفانه همچنان شاهد مرگ و میر میلیونها  کارگر، میلیونها مرگ ناشی از سوانح کار، میلیونها مرگ ناشی از گرسنگی، و شاهد مرگ و نابودی میلونهاکودک نازنین بخاطر جنگ  و بیخانمانی و یا کار در گوشه و کنار این جهان ضد انسانی بودیم!  جهان وارونه ای که کلیه تکنولوژی و ثروت و سامان و موجودیتش اتفاقا حاصل تلاش و رنج همین نسل و طبقه ای است که در ردیف اول قربانیان و مرگ و میرها قرار دارند!  این جهان وارونه، استثمارگر، زشت و ضد انسانی، و حاکمان جنایتکار و زالو صفت  آنرا تنها با بیدار شدن  و به میدان آمدن خول خفته کارگران و انسانهای آزادیخواه و دست بردن به مبارزه و ابزارهای قهر آمیز و انقلابی میتوان از سر راه بشریت برداشت!

در روز اول ماه مه ، روز جهانی و همبستگی طبقاتی کارگران،   به میدان میاییم تا یکبار دیگر شرط اول دستیابی به آزادی، رفاه، برابری و سعادت و خوشبختی انسان، شرط اول پایان دادن به تروریسم و تحمیل جنگهای ویرانگر و کشتارهای جنایتکارانه در اقصی نقاط دنیا، شرط اول پایان دادن به چهره کریه جهان امروز سرمایه داری و از خود بیگانگی انسان در قالب وجود و استثمار وحشیانه کار مزدی را تنها با پایان دادن به عمر فاسد نظام حاکم سرمایه داری و تمام ارکان ایدئولوژیکی، فرهنگی، اخلاقی وخرافی آن اعلام  نماییم. روز جهانی کارگری که چنین هدف و پیامی را در بر نداشته باشد، روز جهانی کارگران نیست!

 در اول مه با صدای رسا اعلام میکنیم که انسانها باید و حق دارد از امنیت، رفاه و همه آزادیهای سیاسی و اجتماعی برخوردار باشند. برعکس هیاهوی بورژواهای رنگا ورنگ و مزدوران و ژورنالیستهای دست پرورده شان، این حق و اهداف نه  تنها در هیچ  بخش یا گوشه ای از الگوهای ویرانگر تاکنونی  نظام طبقاتی و سیاسی حاکم بورژوازی چه در قالب “دمکراسی، پارلمانتاریسم، اسلامی و مذهبی” یا “قومی و فدرالیستی” محقق نگردیده و نخواهد گردید، که  درست بر عکس برای اینکه بتوان امنیت، آزادی، رفاه همگانی در شان انسان را متحقق کنیم باید همه این الگوهای ضد انسانی و بانی تفرقه و استثمار و کشتار و ناعدالتی  نظامهای  طبقاتی و اجتماعی سرمایه داری حاکم، نظامى که با آزادى، برابرى و رفاه همگانی در تناقض قرار دارد و با فلسفه وجودی آن همخوانی ندارد با انقلاب سوسیالیستی و با قهر و قیام کارگری و توده ای به زیر کشید!

 با این افق و چشم انداز، در پروسه و روز جهانی کارگر، در ایران باید با تحرکی که شایسته آن طبقه است به میدان آمد. طبقه کارگر ایران  باید در همه این دورانها پرچم مستقل کارگری و سوسیالیستی خود را بر افراشته نگاهدارد و اجازه ندهد به نیروی ذخیره دولت، شاخه های از آن، و یا اپوزسیون راست، ملی، مذهبی و جریانات چپ پوپولیست ۵٧ی  دنباله رو جنبشهای ارتجاعی تبدیلش کنند. هر جریان و فعال و عنصری که در صدد است در این جهت های ضد کارگری ازجنبش کارگری مایه بگذارد، آنرا تشویق و تحریک نماید، باید از صفوف و ذهن و مبارزه خودمان بیرونش کنیم تا بتوانیم آگاهانه، طبقاتی و مستقلا به ایجاد سنگرهای واقعی مبارزه و پیروزی بر بورژوازی و حاکمیت سیاه اسلامی  بپردازیم!

اعتصابات و اعتراضات پی درپی کارگری در مراکز و شھرھای مختلف از جمله  برای افزایش دستمزدھا و گرفتن دستمزدھای معوقه، در صورتی که به هم پیوسته تر وحول مطالبات واحد و سراسری متحدانه به میدان بیاید و اعتراضات پراکنده کنونی به اعتراض و اعتصاب سراسری و بزرگ در چند شهر و مراکز بزرگ کارگری تبدیل کنیم،  دامنه تنفر از این نظام ضد کارگری و علیه وضع موجود می تواند به نحوه مناسبتری تعمیق یافته تر به حرکت در بیاید. اگر خوب کار کنیم  اگر خط پیشرو و کمونیستی و رهبران سوسیالیست درون جنبش بهتر عمل نمایند و از فرقه گرای پرهیز کنند و فعال و متحد  کننده باشند، اگر بتوانیم گرایشات بازدارنده را خنثی و حاشیه ی کنیم، میتوانیم ورق را بر گردانیم. امیدوارم بتوانیم  بخش مھمی از طبقه کارگر ایران، از جمله در مراکز بزرگ  و صنعتی کشور، را به مناسبت روز جھانی کارگر به میدان بیاوریم و دست در دست ھم این روز و پروسه را به روز و پروسه اعتراض و اعتصاب علیه  دولت شیاد روحانی و کلیت نظام جنایتکار و ضد کارگری جمھوری اسلامی تبدیل کنیم. ایفای نقش رھبری کننده فعالین کمونیست و پیشرو کارگری حلقه کلیدی در تامین این تحرک و اتحاد طبقاتی کارگران ایران در روز جھانی طبقه کارگر است.

در راستای بیانیه اول مه حزب سوسیالیست انقلابی در این رابطه، از نظرمن  مطالبات حداقلی امسال ما کارگران در ایران که باید از هم اکنون حول آن کل طبقه را متحد و بسیج نمود و در روز جهانی کارگر نیز با قدرت طبقاتی خود آنرا به نمایش بگذاریم  محوروهای کلیدی  زیرهستند:

١-عدم پذیرش حداقل دستمزد تعیین شده توسط دولت- شوارایعالی کار جمهوری اسلامی، ما خواهان حداقل دستمزد ۵ میلیون تومان هستیم. کارگران تصمیم و یورش گستاخانه دولت و شوارایعالی کار را به سفره بی رونق خود را تحمل نمی کنند.

٣-ما خواهان تامین بیمه بیکاری و بیمه‌های اجتماعی  برای همه  افراد بیکارهستیم.

۴- ندادن حقوقهای معوقه را عمل جنایتکارانه دانسته و خواهان باز پرداخت فوری آن هستیم.

۵- حق ایجاد تشکل کارگری مستقل از دولت،و حق بدون ‌قید و شرط اعتراض و اعتصاب، جز حقوق اولیه کارگران است.

۶-  ما خواهان آزادی بی قید و شرط فعالیت سیاسی، آزادی فوری همه زندانیان سیاسی و فعالین کارگری هستیم.

٧-  تامین دستمزد برابر برای زنان و مردان، جز اولویتهای مطالباتی امروز طبقه کارگر ایران است.

٨- ما کارگران خواهان توقف  فوری بیکار سازیها ، تعقیب و سرکوب و  دستگیری فعالین کارگری  هستیم.

٩- روز جهانی کارگر باید به عنوان روز تعطیل رسمی به رسمیت شناخته شود.

١٠- ما برنامه های “هفته کارگر”جمهوری اسلامی را یک ترفند عمیقا ضد کارگری علیه خود دانسته و آنرا مردود اعلام می کنیم. از کلیه کارگران میخواهیم “هفته کارگری” دولت و حامیان سرمایه داری، و مراسمها دولتی خانه کارگر و شورای اسلامی و انجمن صنفی ها  را کاملا تحریم کنند.

١١- ما  از مبارزات جهانی طبقه کارگر حمایت می کنیم و تنفر خود را از تحقیر و سرکوب کارگران “مهاجر” به ویژه کارگران “افغانی” در ایران  اعلام میکنیم.

 ١٢  طبقه کارگر، درروز جهانی کارگر، با صدای بلند علیه جنایت کار کودکان و خیابانی، علیه پدیده شرم آور کارتون خوابی و علیه جنایت نسبت به کارگران کولبر مرزی اعتراض میکند.

١٣-کارگران ایران  ضمن حمایت از جنبشهای اعتراضی آزادیخوانه غیرمذهبی و غیر ملی گرایانه ی که برای آزادی و رفاه و علیه فساد و استبداد حاکم مبارزه میکنند، هرگونه سرکوب فعالین جنبشهای سیاسی-اجتماعی، تیراندازی به سوی معترضین خیابانی و مجازات شلاق  کارگران ایران را  به عنوان یک عمل شنیع  و وحشیانه  قویا  محکوم میکند.

١۴- کارگران  در ایران اعلام میکنند که طرح ضد کارگری”حمایت از کالاهای ایرانی” خامنه ای را همانند دیگر سیاستهای تاکنونی  بورژوازی حاکم در ایران حربه ی ضد کارگری دانسته و علیه آن با تمام قدرت خواهد ایستاد. شگرد “حمایت کالای داخلی” نیز مانند “اقتصاد مقاومتی” سال گذشته و همچنین سیاستهای که پیشتر و از جانب بخش دیگری از گرایشات درونی سرمایه داران ایران در قالب  اقتصادی “بازار آزاد” و “جذب سرمایه داران خارجی” که  از دوره رفسنجانی  تا دولت روحانی  طرح شده اند، دو روی یک سکه میدانیم. هر دو طرح، طرحهای متعلق به بورژوازی ایران برای به انقیاد کشاندن هر چه  بیشتر طبقه، تامین منافع بهتر کارفرمایان و نظام کاپیتالیستی حاکم در ایران، و تلاشی برای برون رفت از بحرانهای اقتصادی و سیاسی خود ارزیابی نموده، که از راه تحمیل ارزانترین نیروی کار و فقر گسترده تر به اکثریت جامعه و کسب سود آوری کلان،  که تامین کل بساط سرکوب و تروریست و خیل بیکاره اسلامیون قرون وسطی در ایران و چند کشور در منطقه نیز از قبل چنین سیاست ضد انسانی بدست آمده است، قرار است اجرائی کنند.

١۵-طبقه کارگر ایران کلیه شهروندان و جنبشهای آزادیخواه و مترقی در کشور را به حمایت از مطالبه، مبارزه و  اعتراض کارگران و روز جهانی طبقه کارگر فرامیخواند! کارگران اعلام میکنند هر سطحی از تعرض به معیشت، امنیت، آزادیها، فعالین، و تشکلیابی طبقه کارگر، همواره پیش درامدی برای یورش به کل جامعه بوده و خواهد بود!

١۶….

پیام روز جهانی کارگر با پای فشاری بر مطالبات  فوق، ضروری است  پیامی با محتوای بسیار مستحکم طبقاتی-سوسیالیستی، و پیامی برای اعلام آمادگی عملی به منظور مقابله با یوروش گسترده و گستاخانه به معیشت و دستمزد کارگران و همچنین عدم تحمل تداوم سرکوب و بازداشت کارگران معترض و علیه فضای سرکوب و نبود آزادیهای سیاسی و اجتماعی باشد.

 حزب سوسیالیست انقلابی ایران به عنوان بخشی از این طبقه و جدال سرنوشت ساز طبقاتی، بعنوان بخشی از  صف پیشروان مبارز انقلابی- سوسیالیستی طبقه کارگر با تمام قدرت در این مبارزه  و در کنار رهبران پیشرو و عملی جنبش طبقاتی- کارگری حضور خواهد داشت و آنها را  صمیمانه حمایت  میکند.

زنده بار روز جهانی کارگر! زنده باد سوسیالیسم!

S_zijji@yahoo.se

منبع: شماره ۴٣ نشریه سوسیالیسم امروز

 www.simroz.org

١٨ فروردین ٩٧

٧ آوریل ٢٠١٨