عفرین، قوتا: تقسیم اشکها

عفرین، قوتا: تقسیم اشکها

نمیدانم چقدر از حکایت “بهشت” عفرین صحت داشته باشد. اما صرف اینکه عفرین در جنگ خانمانسوز شش هفت ساله داخلی درگیر نبوده است حتما آنرا از سایر مناطق سوریه متمایز میکند. اما پذیرش این ادعا که غرض از تهاجم فاشیستی اردوغان به عفرین جلوگیری از سرایت “بهشت” به ترکیه است، بنظر قدری اغراق آمیز میاید اگر آنرا کلا پروپاگاندای وای پی جی ندانیم. نباید فراموش کرد که وای پی جی طی سالهای ٢٠١١ به بعد با دیپلماسی متداول ناسیونالیستهای کرد یعنی سازش با دولت مرکزی بنفع حاکمیت محلی توانست پس از خروج نیروهای اسد و با سرکوب مخالفین اسد اتوریته خود را بر مناطق کردنشین تامین کند. هدف اسد تفرقه بینداز و حکومت کن بود چرا که اگر ناسیونالیست های کرد بجای توافق با دولت مرکزی همراه با توده ناراضی با دولت اسد درگیر میشدند، شانس بقای حاکمیت اسد بشدت تنزل پیدا میکرد. سوال اینست که چرا امروز دولت اسد و روسیه اولا اجازه ورود ترکیه به سوریه را دادند و ثانیا اگر بر فرض محال ترکیه بدون توافق با آنها وارد سوریه شد، چرا بکمک یار غار خود، وای پی جی، نمیشتابند؟ جواب این سوال نیز کلاسیک است.

اسد بخاطر دخالت روسیه و البته افزایش قتل عامها در شهرهائی نظیر حلب و قوتا (که پیشتر مورد حمله شیمائی نیز قرار گرفته بود)، امکان تثبیت دولت خود را میبیند. در این مسیر دولت اسد که ارزش مصرف نیروهای ناسیونالیست کرد را تمام شده میداند ناچار است روزی با آنها رو درو شود. خب چرا امر مقابله با ناسیونالیست های کرد را به اردوغان نسپارد؟ عفرین نتیجه معاملۀ نوشته شده یا نانوشته این دولتها و بازیچه قرار گرفتن نیروهای ناسیونالیست کرد است. بعبارت دیگر جنگ جاری، جنگی بین فراکسیون های مختلف بورژوازی است.بنظر من این ادامه همان تهاجمی است که از اکتبر گذشته توسط حشد الشعبی در کردستان عراق افتاد. ادامه تعیین تکلیف خاورمیانه پس از داعش است. پس از داعش، نیروهای ناسیونالیست کرد برای بورژوازی بیمصرف شده اند.

اما مگر عفرین و قوتا همزمان زیر شدیدترین بمبارانها و قتل عامها قرار نگرفتند؟ چرا یکی برجسته و دیگری حاشیه ای میشود؟ چه کسی میگوید تاکتیک “مقاومت تا آخرین قطره خون” در عفرین تاکتیک مناسبی برای حفظ جان توده مردم است؟ آیا وای پی جی نمیتوانست بخاطر حفظ جان مردم از شهر عقب نشنینی کند و به این ترتیب اردوغان را در یک موقعیت تدافعی برای حمله به عفرین قرار دهد؟ جنگ جاری جنگی پارتیزانی نیست. قضیه بر سر فتح یک شهر بکمک ارتش فاشسیتی اما بهرحال ارتش کلاسیک با ابزارجنگ منظم است. غرض در هر صورت تجزیه تحلیل تاکتیک جنگی نیست بلکه نشان دادن جایگاه واقعی نیروهای درگیر در آن است.

***

عکسهای ضمیمه: یکی از عفرین و دیگری از قوتا است
=