ما ، حافظه ی تاریخی ، آنها

ما ، حافظه ی تاریخی ، آنها

بسیاری از متخصصین منصف و منطقی علوم اجتماعی ، روانشناسان اجتماعی ، تحلیلگران مسائل تاریخی و متفکرین سیاسی ما در این موضوع اتفاق نظر دارند که بطور کلی و در مجموع ایرانیان در ادوار مختلف تاریخی از خود نشان داده اند که دارای حافظه ی تاریخی ضعیف و در بعضی مقاطع حساس تاریخی بطور وسیع دارای عدم حافظه ی تاریخی میباشند!

بررسی علل و عوامل عدم حافظه ی تاریخی خود بحثی است مفصل و چند جانبه که جا دارد در این زمینه روشنفکران ما بیشتر به آن بپردازند که در این زمینه هم کم کاری ها و نواقص بسیار است ، اما بطور کلی و در جمع اگر بخواهیم به این عوامل و علل بپردازیم باید از وجود دیکتاتوری های پادشاهی ، هجوم و کشتار و جنگهای خارجی و قتل عام ها و کتابخانه سوزیها و بیسوادی عمومی و عدم بالا بودن سرانه ی مطالعه ی کتابخوانی در جامعه و فقر معیشتی و بطور کلی فقر فرهنگی بطور اختصار یاد کنیم! البته این عوامل و علل تاثیرات بماسبق بر روی هم داشته اند و به روایتی یکی دیگری را تعمیق کرده و یا دیگری آن یکی را بوجود آورده است!

اینکه چگونه میتوان با این معضل بزرگ ملی – تاریخی مبارزه کرد و آنرا حد اقل در دورانی که زندگی میکنیم کاهش داده و یا از بین برد ، همچنین موضوعی است تخصصی و نیاز به همکاری های جمعی روشنفکران و آگاهان جامعه دارد ودر این میان اگر دولتی دلسوز و مردمی بتواند بوجود آمده و آنرا بصورت سیستماتیک درآورد شاید بتوان گفت جهش بزرگ اجتماعی یا همان رنسانسی را که همه در انتظارش هستیم شکل داده و یا حد اقل روند اش را شدت بیشتری خواهد داد !

تا اینجای قضیه را داشته باشید ، اما هدف از این مقدمه ، پرداختن به مطلبی است که سرکار خانم فریده ی دیبا شهبانو و همسر محمد رضا شاه پهلوی تحت عنوان اعلامیه ی حمایت از مبارزات اخیر مردم ایران در خیزش و قیام سراسر ایران که در این روزهای آغاز زمستان سال ۱۳۹۶ خورشیدی انتشار داده اند میباشد!

ایشان در این اعلامیه اینگونه خطاب به ملت ایران آغاز میکنند که :

ملت عزیز ایران : نزدیک به ۳۹ سال است که یوغ بیداد و فساد بر گردن میکشید و ….

در همین آغاز جمله ی اعلامیه متوجه میشویم که گویا کشورایران قبل از ۳۹ سال پیش کشورگل و بلبل و زیبائی ورفاه و جامعه ای انسانی بوده است و اکنون به همت ملایان از گور تاریخ بازگشته ی اسلامی به این روز نشسته است که از نظر فساد و جنایت و عقب ماندگی علیرغم ثروت سرشاراش در لیست آخرین کشور های بدبخت جهان قرار دارد!
گویا این تسلسل تاریخی و علل و عوامل دوران قبل از ۳۹ سال نبوده است ، که به ناگهان این رژیم از وسط زمین و آسمان در ایران ظهور کرده و سیستم قبلی هیچگونه تقصیری در این تسلسل تاریخی نداشته است!
بدین جهت و برای آگاهی نسل جوان و نسل های آینده و درجهت تقویت حافظه ی تاریخی مان اجازه بدهید تا کالبد شکافی مختصری بر روی این اعلامیه داشته باشیم !

اینکه شروع بیداد و ستم و بدبختی ملی از ۳۹ سال پیش به این طرف اعلام میگردد اگر نگوئیم که یک مرد رندی سیاسی دنیای سیاست باشد ! میتواند بعنوان یک کوشش در جهت تحمیق ملی و گرد و خاک پاشیدن به آنچه که قبل از ۳۹ سال پیش این ملت کشیده است تلقی گردد ! این یعنی فریب دادن اذهان برای آنچه را که منجر به این انقلاب ( ۱۳۵۷ خورشیدی ) شد ! این ، بطور خلاصه یعنی فریب و دروغ تاریخی و حافظه ی ملی!

با شناختی که من از این خاندان و شخص ایشان دارم ایشان تنها همدردی اش با ملت شریف ایران اینست که میخواهد جایگاه گذشته اش را بازیابد! جایگاه تشریفات و برو و بیا های شاهانه ! خانم فرح دیبا اگر کوچکترین صداقتی داشت در تربیت فرزندش رضا پهلوی که رویا های پادشاهی در ایران را دارد چنان کوشا میگشت که لا اقل صداقت از خود نشان داده و در پیشگاه خلق ایران به اشتباهات پدرش اعتراف کرده و در جهت دلجوئی از کسانی که تحت کشتار و پیگرد ساواک و دستگاه جهنمی کنترل و اداری آن زمان بودند بر میآمد!
خانم فرح دیبا و اقای رضا پهلوی کوچکترین صداقتی در ۳۹ سال گذشته از خود نشان نداده اند ! انسانی که صداقت دارد با مطرح ساختن و باز کردن و تحلیل اشتباهات سیاسی و اداری زمان شاهنشاهی در ایران و عذرخواهی از پیشگاه ملتی که نخست وزیر منتخبش را ( چه بد ، چه خوب ) دکتر محمد مصدق با یک کودتا از کار برکنار و زندانی و خانه نشین ساختند ! از امضا ی اعدام وزیر مردمی دکتر فاطمی و کشتار افسران وطن پرست حزب توده و دیگر احزاب و بوجود آوردن سازمان جهنمی ساواک برای تعقیب و شکنجه وکشتار آزادیخواهان و بستن دفاتر سیاسی احزاب و اجازه ی فعالیت ، تنها به یک حزب ( رستاخیز) ، تا بستن دهان های دانشجویان و نویسندگان و روشنفکران مخالف که هدفشان سربلندی و آزادی و خوشبختی ایران و ایرانی بود و باز گذاردن راه برای مرتجعین مذهب شیعه و مماشات با اسلامی ها و انواع و اقسام کمک کردن به آنها تا حد تضییق به دیگر ادیان از جمله بهائیان! همه و همه مسائلی بودند که این مادر و پسر میتوانستند از جانب آن پادشاه مستبد از این دنیا رفته ، از توده های خلق دلجوئی کرده و در جهت روشنگری راهکار های آتی برای فردای ایران و ایرانی کمکی کرده باشند! حتی عنوان کردن اینکه کشتن و اعدام کار اشتباهی بوده خود یک قدم به پیش میبود که دریغا کوچکترین کلامی در این زمینه ایراد نکردند!

از بین بردن حافظه ی تاریخی مگر شاخ و دم دارد!؟ کافیست درمورد گذشته حقیقت را نگفت یا تحریف کرد و یا به اشتباه معرفی نمود! تاریخ ۲۵۰۰ ساله ی پادشاهی ما پراست از اینکه سلسله ای آمد و در مورد سلسله ی قبل یا دروغ گفت یا سکوت کرد و یا ادامه داد و یا آتش زد و کشت و سوزانید و خاکستر فراموشی بر روی خاکستر فراموشی اضافه نمود!

مگر چگونه بود که سلسله ی صفویه با کشتار های وسیع و درنده خوئی وحشیگری های مذهبی در سطح میلیونی مردم را از سنی مذهبی به شیعه گری مجبور ساخت و به محض برآمدن سلسله بعدی کسی از مسئولین سلسله بعدی در آن مورد چیزی نگفت وچیزی ننوشت!
بله اینگونه است که امروزه نسل جوان بعلت درگیری برای بقا مادی و تامین زندگی از مطالعه دور میماند و شیادان سیاسی ای هم چون خانم فرح دیبا و آقای رضا پهلوی برای رسیدن به زندگی شاهانه ی گذشته ی خود آغاز تمام بدبختی های امروزه ی مردم را از ۳۹ سال پیش محسوب میکنند و بخورد نسل جوان میدهند! نسل جوان از حاشیه نشینی و بدبختی های سیاسی اجتماعی اقتصادی ایرانیان در زمان محمدرضا شاه بی اطلاعند و تعدادی فریب خورده از اینکه رژیم فعلی نسبت به رژیم قبلی صد ها برابر بیشتر ظلم و ستم میکند ، آرزوی بازگشت رژیم پادشاهی را فریاد میزنند! هنوز به شخصه از یاد نبرده ام مارگزیده ای در سیستان و بلوچستان به انتظار مرگ نشسته بود چون نزدیکترین فاصله بیمارستان ، دور تر از فاصله ی زمانی مرگ اش بود! و اینان در بگیر و ببند ساواک و اشرافیت خود غرق بودند!

بگذریم که اساسن سیستم پادشاهی یک سیستم مفت خوری است که تا بحال با هزار و یک ترفند از جمله وحدت ملی وچارچوب کشور و نگاهداری مرز ها و تخمه و نژاد پاک و… ۲۵۰۰ سال است که بخورد ما داده اند ، اما در حدی که پادشاه و اطرافیانش هم در کار های تولیدی و خدمات اجتماعی و برابری سطح زندگی و رفاه در حد همه ی توده ها باشند و تن لش و بیکاره نباشند میتوان موضوع را مورد تعمق قرار داد!

سرکار خانم فرح دیبا و آقای رضا پهلوی ، با این روشی که شما در پیش گرفته اید ، حضور و دخالت شما در سیاست زندگی مردمانمان نه تنها کمکی نیست ، بلکه مانعی جدی بر سر راه مبارزات مردم ایران و در جهت گمراهی و تشتت انسجام گروهی مردم ایران عمل میکند! حال اگر رضا پهلوی بطور جدی سیاست جمهوری خواهی را دنبال میکرد و مردم را برای تعیین نظام به آینده نا معلوم حواله نمیداد باز هم جای تامل و تعمق برای مردم آگاه بود که بتوانند ایشان را درصفوف خود متحمل گردند ! اما با وجود عدم کمک و همکاری با مردم دوستان و ایران دوستانی که مخالف نظام پادشاهی هستند نه تنها نشان میدهید که ایران دوستی تان هم قابل بحث و سئوال بر انگیز میباشد! بلکه با گرد و خاک پاشیدن تان بر گذشته ی ایران در زمانی که شما بر مسند قدرت سوار بودید کاری جز تحمیق توده ها و از چاه به چاله افتادنشان انجام نمیدهید!

آیا توده ها یا باید در چاه باشند و یا در چاله؟ آیا راه سومی برای آنان نمیتوان متصور بود!؟ آیا زمانی که اندیشه های مترقی قرن بیست و یکمی کمونیسم انسانی که زندگی شاد و خوشبخت و پر از رفاه را برای همه حتی شما که مسببین بدبختی های گذشته بوده اید و مسئولین امروزه ی جمهوری اسلامی که در خیانت و جنایت سهیم نبوده اند میخواهد! و اداره کردن کشور را با تکیه بر آخرین تحولات کامپیوتری و اطلاعاتی و تکنولوژیکی نه بصورت فردی که بصورت شورائی حتی در حد انتخاب شورای ریاست جمهوری و شورای عالیه ی قضات در امور قضائی و شورای مطبوعات و مدیا ها بعنوان چهارمین قوه ی اداری کشور و اعمال مکانیزم های کنترل قدرت و ثروت که در دست تعدادی متمرکز نگردند! که این همه را اندیشه ها و مانیفست کمونیسم انسانی برای ایران وایرانی مدرن قرن بیست و یکم میخواهد ، آیا باید اینها را رها ساخت و سازمانی مفت خور بنام پادشاهی و سلطنت را به مردم حقنه ساخت!؟

واقعن چقدر باید بشری خودخواه و راحت طلب و کوتاه فکر بود که تنها دغدغه اش پادشاه شدن و موروثی ساختنش برای فرزندانش باشد!؟ چقدر باید کوتاه فکر بود تا تصمیم برای نسلهای آینده بگیریم که مجبور به تحمل فرزندان پادشاه امروز باشند!؟

خانم فرح دیبا ، آقای رضا پهلوی ، هرچقدر که چشم خودرا بر روی واقعیات ببندید یا بخواهید آنرا وارونه جلوه بدهید باید یادبگیرید و بدانید که تاریخ قاضی بیرحمی است و قضاوتش را در مورد شما بخوبی انجام خواهد داد! به نام و برای همین ایرانی که میگوئید برایتان مقدس است ، شما را فرامیخوانم که در جلوی مبارزات مردم ایران و بعنوان رهبر خود را قرار ندهید که باعث چند دستگی صفوف مبارزان میگردید! شما را فرا میخوانم که برای همین ایران عزیزتان خاک بر روی تاریخ ایران نپاشید و تخریب حافظه ی تاریخی را ادامه ندهید! خرابی ایران در امتداد منطقی خرابی زمان شاه است!

سپهرداد گرگین
۱۷ ژانویه ۲۰۱۷