در مورد اتحاد کمیته های مخفی کارگری

در مورد اتحاد کمیته های مخفی کارگری

در حاشیه آغاز مجدد اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه ۲۵ دی ۱۳۹۶ ضرورت سازماندهی سراسری کمیته های  مخفی اعتصاب در محور سازماندهی آتی کارگران پیشتاز قرار می گیرد.

از اینرو بررسی  نکاتی برای تبادل نظر میان فعالان کمیته اقدام کارگری و کارگران هفت تپه (و سایر کمیته های اعتصاب در دوره آتی) حائز اهمیت است.

پی دی اف PDF

 http://militaant.com/wp-content/uploads/2018/01/اتحاد-کمیته-های-مخفی-.pdf

طرح  راه حل برای مسائل کارگران پیشتاز می باید حداقل حاوی سه محور اساسی باشد.

*  کارگران را یک گام به پیش ببرد.

* مبلغ یک گام مشترک و هماهنگ کننده برای جلب وسیعترین تعداد کارگران  باشد.

* مطالبات محوری و بسیج کننده را در هر زمان تعیین و برجسته کند.

اول؛ موضوع «کمیته های مخفی کارگری» همواره در درون جنبش کارگری وجود داشته و امروز نیز به شکل مؤثر تر از پیش وجود دارد. کارگران پیشتاز برای سازماندهی خود در وضعیت اختناق می باید گرد هم آمده و به اشکال مختلف تشکیلاتی (گاه مخفی و گاه علنی) از مطالبات بر حق خود (گاه صنفی و گاه دموکراتیک و گاه انتقالی)؛ دفاع کنند. در واقع این نهادهای کوچک  یا «اتحاد عمل» های کارگری بر محور فعالیت های مشخصی بوده و هستند، که وضعیت اختناق حاکم بر «پیشتاز کارگری» تحمیل کرده است. این نهادها در واقع همان «مغز های متفکر» کارگران بوده اند  که در نزدیک به چهار دهه پیش به سازماندهی اعتراضات؛ تظاهرات و اعتصابات کارگری پرداخته اند. بدون وجود این نهادهای کارگری سازماندهی کارگری غیر قابل تصور می بود. گرچه  در جامعه قیام ها و طغیان های خود جوشی نیز بوقوع پیوسته (از جمله اعتراضات خیابانی دی ۱۳۹۶) ؛ اما اغلب حرکت های کارگری در کارخانه ها  توسط این نوع تشکل های کارگری شکل گرفته  و خود را مرتبط به اعتراضات خیابانی نکرده اند.

اما از آنجایی که این «کمیته های مخفی» پراکنده بوده و هیچگاه سراسری نشدند؛ به سخن دیگر افراد تشکیل دهنده آن متغییر بوده اند؛  دوام دائمی نداشته و پس از پایان یک اقدام کارگری مشخص (چه موفق و چه نا موفق) آن کمیته خاص از بین رفته و کمیته دیگر جدید بدون تداوم تجارب پیشین در پیوند با فعالیت دیگری شکل گرفته است.

با توجه به تغییرات در روابط اقتصادی و سیاسی بین المللی و مماشات هردو جناح دولت سرمایه داری با دول غربی بر محور «برجام» و تحولات آتی ناشی از آن؛ از جمله دخالت های احتمالی «سازمان بین المللی کار» در ایران و احتمال ایجاد اتحادیه کارگری وابسته به سازمان بین المللی کار و غیره؛ گام بعدی تشکیلاتی کارگران پیشتاز؛ فرا رفتن از نهادهای کوچک کارگری (محافل کارگری و کمیته های کارگری) است. مبارزه برای سراسری کردن و پیوند دادن تمامی نهادهای موجود کارگری در دستور روز کارگران پیشتاز قرار گرفته است. بدیهی است که برای تحقق این امر می باید مبادرت کرد به تشکیل یک اتحاد عمل سراسری بر مبنی یک برنامه اقدام کارگری. از این طریق کارگران هم خود را  متشکل تر از پیش کرده و به مبارزه مشترک دامن می زنند و هم به  تبادل نظر با یکدیگر در راستای یافتن راههای سیاسی برای تدارک تشکل مستقل کارگری در مقابل اقدامات دولت دامن می زنند.

دوم؛ تشکیل اتحاد عمل سراسری؛ عمل مشترک و متمرکز کارگران را به دنبال می آورد. یکی از مشکلات فعالیت های کارگری در دوره پیش غیر متمرکز بودن (پراکندگی) فعالیت های آنان بوده است. بدیهی است که عدم تمرکز در فعالیت های کارگری تأثیرات آن را کاهش داده و شکست پذیری کارگران در سطح سراسری را بیشتر می کند (حتی اگر در یک کارخانه  یا چند کارخانه  موفقیت هایی کسب شود). حرکت های تک سلولی (کارخانه ای) با ایجاد یک اتحاد عمل سراسری به حرکت های توده ای و متمرکز می تواند مبدل گردد. و تاثیرات سیاسی آن به مراتب مهم تر و عمیق تر خواهد بود. در دوره پیش دست از کار کشیدن چند دقیقه ای  و اعتصابات چند روزه برای کسب مطالبات کارگری در برخی از کارخانه را تجربه کرده ایم.  اما چرا نباید دهها کارخانه، در مورد مسائل کارگری حداقل یک روز دست از کار بکشند؟  برای نمونه چرا کارگران ایران ترانسفو، ایران خودرو و  پتروشیمی و غیره که در سالهای پیش  خود در گیر سازماندهی اعتصابات بوده اند، در حمایت از اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه در آذر ۱۳۹۶ دست از کار نمی کشند؟ علت عدم انجام این اقدامات مسلما نمی تواند نبودن «کمیته مخفی کارگری» چند نفری در کارخانه ها و یا بی توجهی  به اعتصابات کارگران هفت تپه  باشد. علت اصلی در عدم اتحاد سراسری کارگران است. اگر در میان کارگران  یک اتحاد عمل کارگری سراسری وجود می داشت و اعتراضات کارگری تا حد یک اعتصاب یک روزه پیش می رفت؛ مسئله  اجحافات دائمی بر کارگران هفت تپه (و سایر کارخانه ها) توسط مدیران بی لیاقت مانند افشار ها و اسد بیگ ها  نمی توانست عملی شود. کارگران ایران باید به قدرت خود باور داشته باشند و نشان دهند که دولت سرمایه داری تنها در مواردی که در میان کارگران افتراق وجود داشته باشد، می تواند زورگویی علیه کارگران را اعمال کند. به محض انجام یک عمل سراسری، متحد و برنامه ریزی شده؛ دولت ناچار به عقب نشینی شده و این باعث کسب اعتماد به نفس در درون کارگران شده و در دوره آتی کارگران پیشتاز را در موقعیت قوی تری قرار خواهد داد.

سوم؛ نقش کارگران پیشتاز اینست که از میان مطالبات طرح شده؛ محوری ترین آنها را انتخاب کرده و آن را میان کارگران برجسته کند. در هر زمانی یک مسئله محوری می شود که تضاد کار و سرمایه را تشدید می کند. آن مسئله محوری می تواند یک شعار صنفی و یا  مطالبه سیاسی و یک درخواست دموکراتیک باشد. برای نمونه در موارد بسیاری درخواست کارگران حقوق های عقب افتاده شان بوده است. با این مطالبه مرکزی وارد مقابله با نمایندگان دولت شده و به خیابان ها آمدند. زمانی که عده ای از آنها دستگیر شده و به زندان فرستاده شدند؛ مطالبه کارگران  به آزادی زندانیان سیاسی مبدل گشته است. در عرض چند هفته مطالبه محوری کارگران بنابر وضعیت مبارزاتی تغییر کرده است. زیرا آزادی کارگران بازداشت شده می توانست راه را برای تحقق خواست های دیگر هموار کند.

«کارگران پیشتاز» باید درک کنند که امروز با روش و موقعیت دیروز؛ نمی توان به کارگران رهنمود داد . مبارزه تنها در یک کارخانه بدون چشم انداز فرا رفتن از موقعیت کنونی و طرح شعارهای محوری و سازماندهی و ارتباط گیری با سایر کارگران (به ویژه آنان که در دوره پیش خود اعتصاباتی سازمان داده اند)، نه تنها تناسب قوا را به نفع کارگران تغییر نمی دهد، که آنها را با کمی تغییرات جزیی در وضعیت موجود نگه می دارد. ایجاد «مغز  های متفکر» در یک کارخانه دیگر کفایت نمی کند. راه غلبه بر  پراکندگی کنونی صرفاً درگیر کردن خود کارگران در عمل مشترک و سراسری است.  کارگران باید در موقعیتی قرار گیرند که خود از طریق فعالیت مشترک به ضرورت سازماندهی برسند. کارگران پیشتاز در یک کارخانه علاوه بر موارد سازماندهی کارگران و مبارزه در کارخانه مشخص خود باید مبلغ تدارکات اتحاد عمل سراسری و طرح مطالبات عمده کارگری باشند، درغیر این صورت مبارزات کمیته کارخانه در همان کارخانه محصور شده و دولت سرمایه داری بر بدنه متفرق اعتصاب کنندگان لطمه وارد می آورد.
◾پیش به سوی وحدت کمیته های مخفی کارگری!
◾پیش به سوی اتحاد عمل های سراسری کارگری!
◾پیش به سوی اعتصاب عمومی !

مازیار رازی

سخنگوی گرایش مارکسیست های انقلابی ایران

۲۵ دی ۱۳۹۶

**************

برای سازماندهی کمیته های مخفی کارخانه ها با کمیته اقدام کارگری در تلگرام تماس بگیرید: @Komitehe1Eghdam