«طاهر احمدزاده» درگذشت.
«طاهر احمدزاده» بازمانده نسل مشروطه و نخست وزیر مصدق در ۹۶ سالگی درگذشت. «طاهر احمدزاده» از پیروان نهضت مشروطیت و از زندانیان سیاسی دو نظام بود. پیش از انقلاب چند بار بازداشت و تحت شکنجه قرار کرفته بود و آخرین بار در دهه پنجاه به تحمل ۱۵ سال حبس محکوم شده بود. در هنگامه انقلاب در آبان ماه ۱۳۵۷ خورشیدی به همت مردم برای سرنگونی سلطنت پهلوی از زندان «قصر» آزاد و با حلقه گل از سوی انقلابیون استقبال شد. او یکی از ۱۱۲۶ زندانی سیاسی بود که محکومیت داشتند و در آخرین روزهای سلطنت محمدرضا پهلوی آخرین پادشاه ایران، زنده از زندان بیرون آمدند.
طاهر احمدزاده ۳ فرزند پسر و دامادش را در راه آزادی و برابری در برقرای عدالت اجتماعی از دست داد. زنده یادان «مسعود احمدزاده» از رهبران و اندیشمندان و تیوریسین های چریک های فدایی خلق بود و همراه مجید که عضو سازمان فداییان بود در ۱۳۵۰ اعدام شدند. پس از انقلاب با فرمان مرگبار رهبر جمهوری اسلامی آیت ا… خمینی که گفت: بگیرید و بکشیدشان. فرزند دیگرش زنده یاد مجتبی دستگیر و در آبان- آذر۱۳۶۰ خورشیدی بدست عوامل جمهوری اسلامی تیرباران شد. زنده یاد «احمد غلامیان لنگرودی» داماد وی و رهبر سازمان چریک های فدایی«اقلیت» در بهمن ماه۱۳۶۰ در محاصره ماموران مسلح قرار گرفت و با آماج گلوله در خیابان کشته شد.
آقای طاهر احمدزاده به دلیل محبوبیت نزد مردم نه فقط بخاطر پرورش فرزندان دلیر و آزاده بلکه به اعتبار آزادگی شخصیت و مبارزات خودش در مشهد برای هر دو مجلس رای آورد. وی هم چنین نخستین استاندار مشهد پس از انقلاب شده بود. اما، با این که از انقلاب اسلامی حمایت می کرد؛ شادی روزهای آزادی از زندان حس دلچسب انقلابی بودن تولانی نبودند؛ و دیری نپایید که در سال ۵۸ هم چون آیت ا… طالقانی پست خود را ترک گفت. سپس ازمشهد به تهران آمد و پایدار بر باورهای خود همانا برقراری عدالت ایستاد و دوباره و چند باره بازداشت شد و روانه زندان جمهوری اسلامی شده بود. و هم چنین سال ها در حبس خانگی بود تا سرانجام پس از تحمل سالیان سخت زندان، شکنجه دو نظام، بر دل داشتن داغ فرزندان و تحمل دیکتاتوری های مختلف روز پنج شنبه نهم آذر ۱۳۹۶ در مشهد چشم بر جهان فرو بست. یادش گرامی و درگذشت وی را به آزادی خواهان تسلیت می گویم.