کارگر- کارگریها در مورد رفرانددم کردستان عراق چه فکر می کنند؟

کارگر- کارگریها۱ در مورد رفرانددم کردستان عراق چه فکر می کنند؟

قرار نیست استقلال کردستان عراق و تعین سرنوشت کردها پاسخگوى مطالبات صنفى کارگران و برقرارى آزادى هاى سیاسى باشد. بورژوازى کرد امروز در احزاب عشیرتى کردستان تجلى یافته است. اگر کسى انتظار دارد مسائل کارگرى در کردستان آزاد تحقق یابد یک انسان متوهمى است.
اما پرسش این است. آیا کردها در کردستان عراق با عراق بمانند یا نمانند. حالا نمى گویم کشور عراق
چون آمریکا و متحدینش و جمهورى اسلامى عملا عراق را به سه اردوگاه تقسیم کرده اند. داعش هم روش.
١- حق تعیین سرنوشت و موضع کمونیستها.(کدام کمونیستها خود جاى بحث دارد).
٢- حل مسئله کرد در خاورمیانه.
٣- رفراندم و استقلال کردستان عراق با توجه به مخالفت آمریکا، ترکیه و جمهورى اسلامى و شاید فردایى نه چندان دور ارمنستان.
موضع کمونیستى اینکه، آیا کردستان عراق با عراق بماند یا نماند؟ گوران و بخشى از باصطلاح کمونیستها مى گویند بماند و مخالف رفراندم هستند. من هنوز نمى دانم حزب شیوعى چه موضعى گرفته. و این موضع بیشتر به نظر فارسهاى شوسنیست و سلطنت طلبها شبیه است که کردها تجزیه طلب هستند و حاضرند تا آخرین قطره خونشان از استقلال ایران دفاع کنند. اما یک کرد در ایران حتى اگر در یک رفراندم آزاد کردها راى به ماندن در ایران بدهند ، شهروند درجه اول حساب نخواهند شد.
موضع خانه نشینى کمونیستها و دخالت نکردن در این امر. به قول انگلیسیها نشستن بالاى نرده . که نتوانت اظهار نظر کند که حق با آن همسایه است یا با دیگرى. این نوع کمونیستها بخاطر اینکه انگ ناسیونالیستى نخورند در این مسئله مهم دخالت نمى کنند مبادا قبایشان رنگى شود.
اگر اکثریت مردم ناسیونالست کرد عراق( گیرم هیچ مبارزات کارگرى ، هیچ تشکل کارگرى در این جامعه وجود ندارد. گیرم هیچ مبارزات برابرى طلبانه زنان براى رهایى از مردسالارى وجود ندارد. گیرم هیچ اعتراضى براى احقاق حق جنسیتى وجود ندارد. و ….) هیچ کمونیستى هم در این جامعه یافت نمى شود.اما اکثریت این جامعه راى به جدایى از دولت مرکزى مى دهند. شما را سنه نه.
اتفاقا اگر کردستان عراق مستقل شود کار طبقه کارگر آسانتر خواهد شد. بالاخره در همه کشورهاى جهان طبفه کارگر دارد با بورژوازى هم و طن و هم زبان خود دست و پنجه نرم مى کند. باید این حربه را از دست بورژوازى کرد در آورد که من تحت ستم دولت مرکزى هستم.
آیا این جدایى به نفع کارگران ، زنان ، کودکان ، اقلیتهاى جنسى در کردستان است یا نه. بله. اما قرار است این استقلال لقمه اى به سفره کارگر و پرستار و معلم اضافه کند.،خیر . اگر چنین توهمى دارید لطفا از خواب بیدار شوید. از سال ١٩٩١ تا به امروز این احزاب چه گلى به سر کارگر و زن زده اند شاید بدتر هم بشود. چون این امر یک انتقال ساده اى نخواهد بود و باید اسرائیل ، احیانا عربستان و آمریکا از لحاظ اقتصادی کردها را تامین کنند. و گرنه به بهانه محاصره اقتصادى از طرف ایران و ترکیه وضع صدردصد بدتر خواهد شد.
اما طبقه کارگر وارد یک فاز جدید مبارزاتى خواهد شد. متاسفانه کمونیسم کارگرى در عراق در طول سالیان دراز نتوانست جاى پایى براى خودش پیدا کند . از ترس ترور اسلامیها و ناسیونالیستها و رهبرى جریان کوروش مدرسى و دخالت نکردن در سازماندهى طبقه نه چندان صنعتى کردستان.
اما مردم همیشه بین بد و بدتر یک را انتخاب مى کنند ، چون خوبه وجود خارجى ندارد یا اعتماد به نفس ندارد یا قدرت ندارد. در ترکیه هم همین گونه است. چرا هنوز اردوغان سر کار است . چرا هنوز حافظ اسد سر کار است. این یک بحث دیگرى است.
اما نتیجه بنابه رجوع به تاریخ حداقل۴٠٠ سال گذشته و تحلیل مارکسیستی – طبقاتى این جدایى در دراز مدت به نفع طبقه کارگر مى انجامد. اگر حزب واقعى خودشان را داشته باشند و با برنامه روشن و با اعتماد به نفس به جنگ بورژوازى کرد، فرهنگ عشریتى و مذهب اسلام بروند. کار هرکولى است اما بهتر از این است که طبقه کارگر کرد به بهانه اینکه هنوز ستم ملى لاینحل مانده سرکوب شود. باید این حربه را از بورژوازى کرد گرفت.
سلیمان سیگارچی
۲۲ سپتامبر ۲۰۱۷
۱= کارگر – کارگریها یا همان خط ۵ . جریانی که ته مانده هاش بوسیله بهمن شفیق و جریان کوروش مدرسی در کمونیسم کارگریهای سابق نمایندگی میشود.