اطلاعیه ” کانون نویسندگان کردستان ایران” در مورد بازداشت عباس جلیلیان

اطلاعیه " کانون نویسندگان کردستان ایران"

در مورد بازداشت نویسنده کرد عباس جلیلیان

سازمان ملل متحدد!

پارلمان اروپا!

سازمان جهانی حقوق بشر!

انجمن جهانی قلم!

سازمان گزارشگران بدون مرز!

جوامع بین‌الملل و مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان!

چنان‌که مطلعید روز ۲۰۰۹٫۰۱٫۲۱ نویسنده و روشنفکر کرد عباس جلیلیان از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.

بازداشت این نویسنده در ادامه موج جدید فشار علیه فعالین عرصه‌های فرهنگی، ادبی و روشنفکری در کردستان است که در یک سال گذشته روندی سریع‌تر به خود گرفته و کماکان رو به فزونی است.

عمده این دستگیری و بازداشت‌ها که بازداشت جلیلیان نیز یکی از این نمونه‌ها است در نتیجه نگرشی سیاسی / امنیتی است که زمینه سرکوب جنبش فرهنگی ـ روشنفکری امروز در کردستان را مساعد کرده است.

با نگاهی به آثار و فعالیت‌های روزنامه نگاران، نویسندگان و روشنفکران دستگیر شده به وضوح دیده می‌شود که تمام تلاش‌های این افراد در محور شناخته شده توسعه فرهنگی، بالا بردن سطح اگاهی و رفاه ملت‌شان بوده است که در جهان نوین و مترقی از ارزش و جایگاه والایی برخوردار است.

اما متأسفانه در کردستان، تحمیل اندیشه، نگرش و تفسیر سیاسی / امنیتی در مورد فعالین فرهنگی ـ روشنفکری به مانع و خطری بزرگ تبدیل شده است و جان و کیان نویسندگان و روشنفکران کرد را شدیداً مورد تهدید قرار می‌دهد.

با این وجود بازداشت نویسندگان و روشنفکران کرد به ویژه عباس جلیلیان را خسارت و ستمی بزرگ در حق جامعه فرهنگی کردستان قلمداد کرده و از تمام جوامع بین‌المللی و مدافعان حقوق بشری درخواست می‌نماییم که قاطعانه و پیگیرانه از خواسته‌ها و تلاش‌ها برای 
آزادی فعالان عرصه‌های فرهنگی کرد تلاش کرده و نگرش سیاسی / امنیتی در کردستان به مثابه پدیده‌ای نامناسب و غیرضروری در سطح جهان که از سوی جمهوری اسلامی پیروی می‌شود را محکوم نمایند.
 

کانون نویسندگان کردستان ایران

۲۰۰۹ / ۰۱ / ۲۸