اعلام رسمیت یافتن کار کودکان قانونیت بخشیدن به محرومیت کودکان از زندگی، تفریح و تحصیل است

اعلام رسمیت یافتن کار کودکان قانونیت بخشیدن به محرومیت کودکان از زندگی، تفریح و تحصیل است.
در جلسه مشترک ربیعی وزیر کار و نجفی شهردار جدید تهران در رابطه با حل معضلات اجتماعی شهری، ربیعی رسما اعلام کرد که با نظربه اینکه افرادی پشت چراغ قرمزها خدماتی را ارائه می دهند این کارها! جزو مشاغل خدماتی تعریف می شوند و حتی برایشان سمن و تعاونیهائی هم تعریف شده است.
پیشتر آمارهای رسمی از وجود دو میلیون و آمار غیررسمی از وجود هفت میلیون کودک کار ایرانی خبر داده است. همچنین طبق آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران در سال ۹۳ یک میلیون و ۷۰۰ هزار کودک در ایران به صورت مستقیم درگیر کار بوده اند. همانطور که در این آمارها مشهود است، این ارقام فاجعه بار فقط مربوط به کودکان کار ایرانی هستند، نه کل کودکان. چون کودکانی که از خانواده های مهاجر و فاقد شناسنامه هستند در این آمارها به حساب نیامده اند.
این جمعیت میلیون ها نفری که به خاطر فقر و نداری خانواده هایشان از سنین چهار، پنج سالگی به بعد به قول ربیعی پشت چراغ قرمزها خدمات!!! ارائه می دهند زائیده بیکارسازی، عدم تأمین شغل برای افراد آماده به کار و عدم پوشش بیمه بیکاری، چهار برابر زیر خط فقر بودن دستمزد و تعویق ماه ها و سالها دستمزد، ناشی از بحران اقتصادی است که این جمعیت کودکان را روانه سر چهار راهها ساخته و طی روز و حتی ساعاتی از شب مجبور هستند زیر آفتاب سوزان تابستان یا زیر برف و باران و در برابر سوز سرمای زمستان مشغول پاک کردن شیشه های ماشین ها و فروش آدامس باشند. این تنها شروع درد و رنج کودکان کار است. کار کودکان علاوه بر طاقت فرسا بودنش بلایای فراوان دیگری مانند اعتیاد، تجاوز و مورد سؤاستفاده جنسی قرار گرفتن، دچار شدن به امراض لاعلاج مانند ایدز و غیره را متعاقبا برایشان به دنبال دارد.
اعلام رسمیت یافتن کار کودکان از جانب ربیعی به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی!!! به معنای قانونیت یافتن محرومیت کودکان از زندگی، تفریح و تحصیل و قربانی شدنشان به وسیله بلاهائی است که ده ها سال است آنان را قربانی خود ساخته است.
در ایران که میلیون ها کودک از تحصیل و شادی و رفاه محروم هستند، وزیر کار که عنوان تأمین رفاه را هم یدک می کشد، امروز این شرایط غیر انسانی و ضد رفاهی کودک را قانونی اعلام می کند. پیشترموسسه خیریه خانه آرزوها و سازمان بهزیستی شهرستان بندرعباس جشن کودکان نان آور که به گفته برگزار کنندگان جشن، این کودکان مردانه سرپرستی خانواده را به دوش می کشند، برپا کردند و معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری هرمزگان از آن به عنوان یک اقدام بدیع و در راستای ساماندهی و رسیدگی به محرومان جامعه یاد کرد.
مجموعه این قوانین و طرح ها و نمایش ها فقط در راستای شانه خالی کردن از زیر بار مسؤلیت نسبت به میلیون ها کودک است که به خاطر اخراج، بیکاری، دستمزد ناچیز و نپرداختن حتی همان دستمزد بارها زیر خط فقر والدینشان که توسط کارفرمایان و با حمایت دولت انجام می پذیرد و همچنین عدم برخورداری خانواده هایشان از بیمه بیکاری از حقوق انسانی و کودکی خود محروم شده اند و همچنین پاسخ به فقر و فلاکت گسترده و عمومی به بار آورده، از طریق بهره گیری از کار کوکان است.
کار کودکان باید ممنوع اعلام گردد و هزینه تحصیل و تأمین زندگی و رفاه و شادی آنها باید از محل درآمدهای عمومی پرداخت گردد و همچنین به خانواده های بیکار آنان بیمه بیکاری پرداخت شود تا کودکان مجبور به کار برای تأمین کمک هزینه خانواده ها نشوند.
جوانمیر مرادی ۲۱/۰۶/۱۳۹۶
www.anjomanbfk.blogfa.com