از جیب کارگران، به کام مقامات

از جیب کارگران، به کام مقامات
خبرگزاری «انتخاب» چندی پیش خبر شائبه اقدام سازمان تأمین اجتماعی جهت اخذ رأی اعتماد نمایندگان مجلس برای ابقاء وزیر کار منتشر کرده بود. به گزارش این خبرگزاری بر اساس صورتجلسه رسمی یک صد و بیست و پنجمین جلسه شورای معاونین سازمان تأمین اجتماعی مورخ ۳/۵/۱۳۹۶ ، این سازمان عریض و طویل معاونت ها و …. به عوامل خود دستور داده تا جهت اخذ رأی اعنماد حداکثری وزیر کار در مجلس هر اقدامی که لازم است انجام دهند، از جمله در اسرع وقت مواردی مانند ارائه امتیازات مختلف به نمایندگان مجلس، انجام شود.
بعد از انتشار این خبر، تبلیغات گسترده ای از جانب افراد، نهادها و تشکل های ضد کارگری و وابسته دولتی و غیره در حمایت از ربیعی وزیر کار فعلی به راه افتاده است. به طوری که روزانه چندین بیانیه حمایتی و ستایش گرانه از ربیعی از جانب برخی نمایندگان مجلس،نهادهای موسوم به اتحادیه های کارگری وابسته به دولت در صنایع، کانون های هماهنگی شورای کار، کانون های انجمن های صنفی کارگران، مجمع نمایندگان کارگران، کانون های انجمن های صنفی کارفرایی، خانه کارگر، اتحادیه های زنان کارگر، خانه های صنعت و معدن که به نام کارگر اما در ضدیت با منافع کارگران فعالیت می کنند به خاطر خدماتی که وی طی چهار سال گذشته ارائه کرده است، در روزنامه ها و خبرگزاری ها، از جمله خبرگزاری «ایلنا» متعلق به خانه کارگر، منتشر می گردد. دامنه تا این حد گسترده تبلیغات و درخواست از نمایندگان مجلس برای دادن رأی اعتماد به ربیعی که تعدادی از همین نمایندگان مجلس خود در بین تبلیغات چی ها هستند، عملا موضوع اخذ رأی اعتماد از طریق ارائه امتیاز را فراتر از شائبه برده است.
خدمات برجسته ای که از نظر تبلیغات چیان و واسطه گران اخذ رأی اعتماد، توسط ربیعی در چهار سال گذشته انجام گرفته است که حتی عنوان شده که ربیعی را باید گنجینه محرومان دانست، شامل شناسائی معلولان و کمک به آنها، ساخت مسکن برای محرومان، ایجاد موقعیت ادامه تحصیل برای خانواده‌های آسیب دیده، تامین مایحتاج خانواده‌های نیازمند، مقابله با رانت خواری، افزایش حداقل دستمزد به میزان بیشتر از نرخ نورم، تقویت سه جانبه گری، حمایت از تشکل های کارگری و غیره هستند!
اما با رجوع به فقط گوشه هائی از کارنامه ربیعی طی مدت مذکور که توسط آمار و رسانه های رسمی ثبت و منتشر شده است دروغگوئی، وقاحت و دلال مسلکی کسانی که این چنین بی شرمانه چشم در چشم ده ها میلیون انسان کارگر و زحمتکش می دوزند و به خاطر تأمین منافع شخصی، گروهی و طبقاتی خود دروغ می گویند و فریبکاری می کنند برملا می شود؛
در پایان دولت دهم و در سال ۱۳۹۱ بالغ بر ۲۳.۳ درصد خانوارهای کشور فاقد حتی یک فرد شاغل بودند که این رقم در سال اول دولت یازدهم به ۲۴ درصد افزایش یافت. در سال ۱۳۹۳ کمی وضعیت بهبود یافت و به ۲۳.۷ درصد کاهش یافت اما در سال ۱۳۹۴ رکورد خانوارهای فاقد شغل زده شد و به ۲۶.۴ درصد رسید و در سال ۱۳۹۵ هم دوباره رکوردی دیگر زده شد و ۲۶.۶ درصد خانوارها فاقد شغل ماندند و تا این تاریخ از سال ۹۶ بیش از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار خانواده یعنی حدود ۲۴ درصد از خانواده های ایرانی فاقد حتی یک نفر شاغل هستند. همین یک مورد یعنی وجود بیکاری مطلق که منشأ گرسنگی، بی سرپناهی، بازماندن فرزندان از تحصیل و آوار شدن هزاران بلای اجتماعی برسر جمعیت ۱۶ میلیونی کنونی ای که اتفاقا تعداد آن نسبت به دوره قبل از صدرات ربیعی مدام در حال افزایش بوده است کافی است تا مقابل این تبلیغات چی های کار چاق کن گذاشت و به آنان گفت: شما هم امتیاز دهندگان و هم امتیاز گیرندگان خوب می دانید آنچه که در انظار ما از ربیعی تعریف می کنید دروغ است. همه خوب می دانید که مطابق آمار منتشره در سال ۹۰ ، هفت میلیون و صد و سی و پنج هزار دانش آموز ایرانی ترک تحصیل کرده و از آن تاریخ هر سال از ۱۳۰ تا ۲۰۰ هزار دانش آموز از تحصیل بازمانده به جمعیت مذکور اضافه شده است. از تامین مایحتاج خانواده‌های نیازمند می گوئید در حالیکه بنا به آمار رسمی جمعیت زیر خط فقر به بیش از ۳۰ میلیون و حاشیه نشینی یه ۱۸ میلیون رسیده است! با افتخار از افزایش حداقل دستمزد بیشتر از میزان تورم اعلام شده صحبت می کنید که دستمزد کنونی معادل چهار برابر زیر خط فقر است! از حمایت از تشکل های کارگری سخن می رانید در حالیکه بازداشت و زندانی کردن و فشار بر فعالین و اعضاء تشکل های کارگری گسترده تر از قبل شده است. البته معلوم است آنچه که شماها از آنان به عنوان تشکل های کارگری نام می برید، همان نهادهای ضد کارگری مانند خانه کارگر، شوراهای اسلامی کار و دیگرانی که بیانیه حمایت از ربیعی صادر کرده اند، هستند. از ممانعت از رانت خواری در سازمان تأمین اجتماعی توسط ربیعی حرف می زنید اما بر رانت خواری های اتفاق افتاده در سازمان تأمین اجتماعی طی چهار سال گذشته از جمله انتصاب «افشین شیرزاده دولق»، طی نامه اداری با شماره«۸۰۰۰/۹۴/۵۹۶» به تاریخ ۲۴ تیر ۹۴ به عنوان مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی تامین اجتماعی که مطابق قانون استخدامی خود سازمان فاقد تجربه و سابقه کافی برای چنین پستی بوده است، پرده پوشی می کنید.
برای شما امکان قراهم است که در دو طرف میز قرار بگیرید و بر سر تقسیم میزان امتیاز از سرمایه کارگران به توافق برسید، اما نمی توانید ما ده ها میلیون انسان کارگر محروم، زیر خط فقر و حتی بدتر از آن بخشا بیکار مطلق و گرسنه هستیم را خواب نما کنید که باور کنیم آنچه که «هستیم» واقعیت ندارد و برعکس آنچه بر خلاف گفته شما «نیستیم» واقعیت دارد!
بیش از ۳۸ سال است که سهم ما کارگران از دسترنج خود فقر، نداری و نهایتا اخراج و بیکاری و گرسنگی بوده است. تصدی بر وزرات کار از توکلی شروع شده و امروز به ربیعی رسیده، و چپاول دسترنج ما همچنان ادامه یافته است. فرقی نمی کند که وزیر دولت دوازدهم ربیعی باشد یا کسی دیگر. سهم خواهی و سهم دهی از حاصل کار و زحمت ما است که باید متوقف گردد.
جوانمیر مرادی ۲۷/۵/۱۳۹۶
www.blogfa.anjomanbfk.com