وقتی رهبران منفور دولت ها جرات سفر ندارند

وقتی رهبران منفور دولت ها جرات سفر ندارند

ترامپ گفته است اگر آمدن من به اعتراضات بزرگی در انگلیس منجر میشود سفرم به این کشور را به تاخیر می اندازم.

وقتی ترزا می پس از یکهفته از انتخاب ترامپ به آمریکا رفت دعوت ملکه و خودش از ترامپ را به اطلاع او رساند. خیلی ها در انگلیس شروع به اعتراض کردند و طومار علیه این دعوت جمع کردند. اما ضربه نهایی به این سفر را فضای دو سه هفته گذشته زد. ترامپ فضای انتخابات انگلیس و شکست ترزا می و روحیه مبارزاتی مردم انگلیس را دید و متوجه شد که این سفر به یک اعتراض بزرگ و به یک بی آبرویی بیشتر برای او و ترزا می و ملکه تبدیل میشود و ممکن است به یک تظاهرات میلیونی تبدیل شود و فضا را باز هم به نفع چپ در انگلیس بچرخاند. نه فقط منفعت ترامپ بلکه منفعت ترزا می و ملکه انگلیس هم ایجاب میکند که این سفر تا آینده ای نامعلوم لغو شود. بعید بنظر میرسد که تا آن زمان ترامپ هنوز سر کار مانده باشد. زمینه برکناری او نیز دارد فراهم میشود.

فضای چپ و امید و اعتراض به تغییر در انگلیس موج میزند. حزب راسیست یوکیپ در انتخابات اخیر تنها کرسی پارلمانی اش را از دست داد و میزان آرای آن از ۳ و ۸ دهم میلیون رای (۱۲ و ۶ دهم درصد) در سال ۲۰۱۵ به ۲ درصد رسید و محافظه کاران از اکثریت افتادند و با وضعیتی بحرانی مواجه شدند.

حزب کارگر نماینده کارگر و سوسیالیسم نیست اما نسبت به کلیه احزاب پارلمانی در اروپا پلاتفرم چپ تری مقابل جامعه گذاشت و جامعه تشنه رفاه و عدالت طلبی دقیقا به همین دلیل از آن حمایت کرد. جامعه انگلیس هم مثل همه جای دنیا به چپ و سوسیالیسم نیاز دارد، از احزاب طبقه مفتخور حاکم بشدت ناراضی است. اما تا زمانی یک حزب کمونیستی با نفوذ و واقعا کارگری در این کشورها شکل نگرفته است مردم به احزابی مثل حزب کارگر انگلیس نزدیک میشوند. در چند سال گذشته تعداد اعضای این حزب از ۲۰۰ هزار به ۸۰۰ هزار رسیده است. تنها در سه روز گذشته ۱۵۰ هزار نفر دیگر به این حزب پیوسته اند. فضای انگلیس بطور محسوسی تکان خورده است و ترس ترامپ برای سفر به انگلیس بسیار واقعی است.

قطعا این فضا بر کل اروپا تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت و کار دولت های دست راستی برای اعمال سیاست ریاضت اقتصادی دشوارتر خواهد شد. اما سوال مهم این است که آیا در دل این اوضاع یک جریان از جنس حزب کمونیست کارگری ایران در انگلیس و سایر کشورهای اروپایی شکل خواهد گرفت تا مردم تشنه رهایی از سرمایه داری بحران زده و هار و ضد مردمی و یک درصدی های مفتخور را هدایت کند؟