جرقه ای در تهران !

مدت کوتاهی بعد از اولین سفر خارجی ترامپ به خاورمیانه ۲ اتفاق جالب افتاد . تحریم همه جانبه قطر توسط بقیه اعراب و جرقه ای که در تهران زده شد . چند روز پس از سفر ترامپ به خاورمیانه و برگزاری اجلاسی با حضور سران کشورهای اسلامی توسط شاه سعودی، روند جالبی از اتفاقات به‌وقوع پیوست. در زیگزاگهای متناقض قطر حتما انگیزه های اقتصادی وجود دارد . قطر به‌تنهایی ۳۰ درصد از کل مصرف جهانی گاز مایع را صادر می‌کند؛ پس نقش تعیین‌کننده‌ای در قیمت جهانی گاز دارد … اما آنچه که برای غرب مهمتر است رساندن خاورمیانه به آرامشی نسبی در جهت منافع خودش است که تحرکات قطر در تضاد با این خط است . قطر ظاهرا حامی طالبان وداعش است . پس تهران از قطر حمایت میکند و داعش به تهران حمله میکند….التماس تفکر !

در هفتم ژوئن ۲۰۱۷ جرقه ای در تهران زده شد . مطابق اخبار حکومت اسلامی ایران مجموعا تا کنون ۱۳ نفر کشته و ۴۳ نفر مجروح شدند . در پایان و با کشته شدن همه مهاجمان حمله انتحاری به مجلس حکومت اسلامی ایران و همزمان به قبر خمینی ، داعش گفت ما بودیم….

داعش کیست یا چیست ؟ به باور عوام داعش نیرویی مخرب و خود جوش است که خودش مثل قارچ در خاورمیانه سبز شد و سلاح و لجستیک هم خدا برایش ارسال میکند ، کارش ترویج وحشت و خشونت علیه بشریت است ، برای رضایت خدا سرمیبرد ، آدم در آب جوش میپزد ، آدم زنده زنده میسوزاند ، به سبک پیامبر اسیر میگیرد و میفروشد . چنین نیرویی میتواند یک کامیون بدزدد و برود روی مردم عادی و صد نفر را بکشد ، ولی نمیتواند طراحی و با عادی سازی و جا سازی سلاح تا تهران برود و آنجا هم تلاش کند تا از تلفات عادی پرهیز کند . آنچه که در تهران اتفاق افتاد یک عملیات خرابکاری و کشتار برای رضایت الله به سبک داعش نبود . این یک عملیات سیاسی نظامی محسوب میشود . داعش در اواخر دوران اوباما در حاشیه بود و در دوران ترامپ دوباره فعال شد . فقط این بار جغرافیای عملش کمی تغییر یا گسترش پیدا کرده است .

انجام چنین کاری در قلب تهران به لجستیک و طراحی بالا نیاز دارد و اجرایش کار عوامل داخلی باید باشد . حکومت اسلامی ایران آنها را اعضای ایرانی داعش معرفی کرد ، کسانی که به فرهنگ بومی مناطق ایران مسلط هستند ، اهداف را با دقت انتخاب کرده اند و مصمم هستند . حدود یک سال قبل از تعویض نظام سیاسی ایران ، شاه سابق ایران در منطقه خاورمیانه جزیره ثبات را نشان میداد ولی درهنگامه لازم ، آن ثبات کذایی ناگهان همه چیز به نام خمینی به هم ریخت و این اتفاقی نبود . چند ماه قبل از حادثه فعلی یک امیر سعودی هم قول داد که نبرد را به داخل ایران منتقل کند !

امروز تقریبا تمامی خاورمیانه در خون نشسته است و حکومت اسلامی منطقه جغرافیایی ایران را امن ترین معرفی میکرد . سیستم امنیتی و اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران خیلی فراتر از دستگیری فعالان شبکه های اجتماعی و شکستن آنتن بشقابی است ، ولی این همه تجربه اگر در تضاد با مسیر برجام و تقابل با سیاستهای غرب باشد به درد ننه عظما هم نمیخورد ! آنها ظاهرا عنایت ندارند که این امنییت در جهت پیش رفتن برجام دوام دارد . در حالتی که قرار باشد برجام پیش نرود یا کُند پیش برود دیگر از آن امنییت کذایی خبری نیست .این فقط یک اخطار واضحتر است ، واضحتر از اخطارهای بیرونی مثل آزمایش بزرگترین بمب دنیا در افغانستان و حمله موشکی به نیروی هوایی اسد…

نظراتی هم مطرح هستند در جهت اثبات این که این طراحی توسط خود حکومت اسلامی ایران مهندسی و اجرا شد . چنین نظراتی البته محتمل است و یا غیر ممکن نیست ، ولی به دلایلی برای من دور از ذهن است . حکومت اسلامی ایران برای چه باید این کار را بکند ؟ اگر مثلا قبل از انتخابات این اتفاق میافتاد ذهن به تاثیرگذاری روی انتخابات فکر میکرد ، اساسا هیچ موضوع سیاسی در چشم انداز نیست . به دلیل شکاف اجتماعی بین سیستم حاکم و مردم ، حکومت اسلامی ایران چنین ظرفیتی ندارد تا دست به چنین ریسکی بزند . مواردی مثل کودتای اردوغان و یا شارلی هبدوی پاریس ، قبلش باید ثبات محکم سیاسی ، اجتماعی داشته باشند . در حکومت اسلامی ایران جامعه در بی ثباتی مطلق است . تبعات چنین مهندسی میتواند برای کل سیستم ویرانگر باشد . سیستم ولایت فقیه در ایران اگر و فرضا بخواهد با این بهانه تاثیری روی عوام بگذارد یا فضای سرکوب را بیشتر کند که تجربه کارهای دیگری مثل منفجر کردن امام رضا را دارد . اما حمله به یک نهاد سیاسی مهم در شرایط فعلی کار خودشان نیست .

خامنه ای گفت: این ترقه بازی تاثیری در اراده شان ندارد . ترقه بازی را باراول خاتمی در روزگاری که مجاهدین خلق در تهران با توسل به انقلاب ایدئولوژیک عمل میکردند استفاده کرد . در ادبیات ولایت فقیه هر عمل وحشتناک یا مهمی اسمش ترقه بازی است که اگر مهم نباشد اساسا مطرح نمیشود . تفاوت ترقه و جرقه هم بر همگان واضح و مبرهن است که ترقه به انفجار ویرانگر راه نمیبرد ! در بهار موسوم به عرب هم اسد با وحشت گفته بود که این ویروس تغییر به سوریه نمیرسد. جرقه های امروز تهران انبوهی همدردی جهانی را ازشرق و غرب با خود به همراه آورد، اما همه اینها بخشی از دیزاین صحنه است . در مسیر برجام غرب ثابت کرد که در قلب تهران هم میتواند باشد وعمل کند .

جرقه های تهران در امتداد و استمرار یک خط مشخص است . شروع عملیات مسلحانه توسط حزب دموکرات کردستان در سال پیش ، حمله موشکی به نیروی هوایی اسد، انفجار بزرگترین بمب جهان در افغانستان و حالا جرقه در تهران ! نادیده گرفتن هر قدمی لاجرم قدمهای جدیتری را میطلبد . و اگر لازم باشد مثل محمود افغان وارد کاخ مقام عظما هم میشوند وسرش را روی سینه اش میگذارند ! حالا هی مثل آن ته کلاسی های اسکول لواشک کوفت کنید !

داعش روز چهارشنبه با اعلام مسئولیت حملات تهران تهدید کرد حملات بیشتری در راه است . و این یعنی آغاز راهی که پایانش بستگی به تصمیم حاکمان تهران دارد . حکومت اسلامی ایران قانون شریعت اسلامی را مطابق اصول شیعه به اجرا در می‌آورد و گروه داعش بارها اعلام کرده که شیعیان را مرتد می‌داند و با آنها مبارزه می‌کند . گروه داعش پیش از این، هفتم فروردین‌ماه امسال نیز با انتشار ویدئویی با عنوان «بلاد فارس؛ از دیروز تا امروز»، به زبان فارسی، ایران را تهدید کرده بود .

راستی بی بی سی جهانی ، سی ان ان کهکشانی وبقیه مدیای میدانی گزارش دادند جورج کلونی هم زائید . دوقلوی پسر و دختر به دنیا آورد …. داعش مسئولییت این زایمان را به عهده گرفت . این را در محاسبات سیاسی خاورمیانه حتما لحاظ کنید !

اسماعیل هوشیار
۰۸٫۰۶٫۲۰۱۷