جواب این سازش سیاسى را باسند و مصوبات تشکیلاتى نمى توان داد!

جواب این سازش سیاسى را باسند و مصوبات تشکیلاتى نمى توان داد!
در باره بیانیه اخیر ۶ حزب کردستانى ونقش کومه له در آن .

کومه له ( سازمان کردستان حزب کمونیست ایران ) در بیش از دو دهه گذشته در برخورد به هر بحران و راست روى سیاسى رهبرى آن ، هر جا مورد نقد و اعتراض قرار گرفته است ، همواره کمونیزم کارگرى و منصور حکمت را بعنوان چماق و ابزار ساکت کردن ناراضیان و مخالفین خود به میدان آورده وسعى کرده است اعتراض و انتقاد از درون و بیرون به سازشکاریها و تحویل دادن تمام و کمال کومه له به ناسیونالیسم کرد رابا علم کردن هوادارى از “شبح کمونیزم کارگرى” جواب بدهد . اما معلوم است انسانهاى سیاسى جدى را که در دل تحولات کنونى ، نقش چپ و کمونیسم در کردستان برایشان مهم است با این ترفندها نمى توان از میدان بدر کرد . هنوز انسانهاى زیادى در ورأى چهار چوب هاى حزبى و تشکیلاتى موجود ، سرنوشت کومه له در دل تلاطم کنونى منطقه را پیگرى و در آن دخالت مى کنند ، وطبعا هدف آنها تقویت جبهه چپ و کمونیسم در کردستان در مقابل جریانات ناسیونالیستى است که براى آینده کردستان خوابهاى نگران کننده مى بیند .
دربرخوردبه انتقادات اخیر به بیانیه مشترک کومله با احزاب ناسیونالیست و مذهبى کرد ، آنچه رهبرى کومه له و طرفداران این “اقدام مشترک “عملا و آگاهانه از آن طفره مى روند ، پرداختن به اوضاع سیاسى و تحولات منطقه اى است که دائم در حال تغییر و تاثیر گذارى بر احزاب و نیروهاى سیاسى است . رهبرى کومه له در اظهارات خود بلوک بندى هاى منطقه اى حول سیاستهاى روسیه و آمریکا را که احزاب و نیروهاى موجود در آن منطقه را به زیر مجموعه خود تبدیل کرده است قبول دارد ، اما وقتى پاى خودشان به میان مى آید از آن مبرا و از این تصویر کنار گذاشته مى شوند . انگار آنهااز آن هیچ تأثیرى نمى پذیرند و هیچ فشارى احساس نمى کنند . احزاب ناسیونالیست کردستان ایران سالهاست که بدنبال جریانات راست از سلطنت طلب گرفته تا دولتهاى مرتجع منطقه و دولتهاى غربى بدنبال پشتیبانى بمنظور فشار آوردن و گفتگو با جمهورى اسلامى هستند . براى رسیدن به این هدف کنفرانس هاى متعددى در کشورهاى غربى و آمریکا برگزار شد و با کشورهاى مرتجع تماسهایی گرفته شد . اما این تلاشها آنزمان بعلت مذاکرات غرب با جمهورى اسلامى و وابستگى حکومت اقلیم کردستان عراق به جمهورى اسلامى بجایی نرسید .
با اینحال پدیدار شدن و انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا و در پیش گرفتن سیاست تهدید علیه جمهورى اسلامى از سوى او بار دیگر در احزاب ناسیونالیست کرد موجب امیدوارى شد و بحث اتحاد و جبهه و با هم بودن باتوجه به تهدیدات آمریکا علیه جمهورى اسلامى در بین آنها بالا گرفت . حزب دمکرات کردستان و سازمان زحمتکشان کردستان علنا از سیاستهاى رئیس جمهور جدید آمریکا در قبال جمهورى اسلامى دفاع کرده و کمپین اتحاد و جبهه متحد احزاب ناسیونالیست را یکبار دیگر راه انداختند . همزمان فشار بارزانى و تقابل او با پ ک ک و دعوت از احزاب ناسیونالیست کرد ایرانى در سمینار نهاد ” میرى ” در اربیل که در واقع به جهت هماهنگ شدن این احزاب با سیاستهاى جدید دولت ترامپ برپا گردید ، به اضافه فشار جمهورى اسلامى از طریق پارلمان عراق براى بیرون کردن احزاب اپوزیسیون از کردستان عراق ، همگى عواملى بودند که بر متن توهم همیشگى کومه له به ناسیونالیسم کرد و دنباله روى از آن به بهانه شرکت در جنبش کردستان ، کومه له را به کمپین اتحاد و همکارى با احزاب ناسیونالیستى و جریان اسلامى خبات کشاند ، جریانى که خواهان بر پایی جمهورى اسلامى درکردستان است . جریانى که متحد واقعى جریانات سلفى در شهرهاى کردستان است .
چشم بستن براین واقعیات و نشان دادن مصوبات کنگره هاى کومه له در مورد مناسبات و همکارى با احزاب براى توجیه به راست چرخیدن اخیر توسط رهبرى کومه له ، عکس مار را به مردم نشان دادن است . در دل تغییر و تحولات هر روزه در منطقه این ادعا که گویا کومه له با امضاى بیانیه با ۵ حزب دیگر آنها را وادار به تحریم انتخابات کرده است غیر واقعى است . این احزاب که فعلا در باد حمله نظامى آمریکا و در رؤیاى برپایی دومین حکومت اقلیم کردستان خوابیده اند ، قطعا این بار به تنهایی و بدون هیچ اتحاد و بیانیه اى انتخابات را تحریم مى کردند . همانطور که در انتخابات قبلى که خبرى از حمله نظامى آمریکا نبود از سر ابن الوقتی همیشگى با ساز اصلاح طلبان کرد هماهنگ شدند و مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کردند . اتفاقا در این اتحاد وهمکارى این کومه له است که دنباله رو برنامه احزاب ناسیونالیست براى شرکت در گوشه اى از قدرت در کردستان ایران و بهم بافتن حکومت اقلیم دیگرى شده است . وطنز تلخ اینجاست که دبیر اول کومه له سرپرستى طرح همکارى و جبهه اى را بعهده گرفته است که عبدولا مهتدى فراخوان دهنده و مبتکر اولیه آن بود .
این دوستان بخوبى مى دانند که بوسیله سازمان خبات نیرویی در شهرهاى کردستان براى تحریم انتخابات بسیج نمى شود . واقفند که در شهرهاى کردستان اگر همکارى و اتحاد عملى در کار باشد ( که هست ) ، بوسیله کارگران و فعالین سیاسى چپ پیش برده مى شود ، نه با احزاب ناسیونالیست و اسلامى . اما کومه له از آنجا که اسیر افق و دورنماى جریانات ناسیونالیست در کردستان است ، متحدان خود را هم از میان آنها انتخاب مى کند .
قطعا این اقدامات سازشکارانه توسط کومه له تاثیر منفى بر مبارزات رادیکال و آزادیخواهانه در جامعه کردستان خواهد گذاشت . با اینحال کومه له محکوم به پیمودن این راه نیست . صف چپ وکمونیستى درون و بیرون کومه له مى توانند مانع سیاستهاى راست روانه رهبرى آن بشوند .
همایون گدازگر
١١ مه ٢٠١٧