اتحاد احزاب کورد بزرگترین رمز پیروزى

در طول تاریخ ملت کورد زیر سلطه سلاطین و دیکتاتوران بوده و به خصوص در طول دویست سال گذشته که با نقشه انگلیسی ها کردستان تبدیل وتقسیم برای چهار کشور ایران، ترکیه ،عراق ،سوریه شد. دراوایل سال ١٩۴۵میلادی قاضی محمد اعلام استقلال کردستان را صادر کرد در مهاباد .از آن زمان به بعد و بعداز اعدام کردن شهید قاضی محمد گروه ها واحزاب کورد فراوانی تشکیل شد جهت آزاد سازی کردستان ،از جمله این احزاب معروف وبا سابقه می توان :

١. حزب دموکرات کردستان ایران (حدکا)

٢.حزب دموکرات کردستان(حدک)

٣.حزب حیات آزاد کردستان(پژاک)

۴.سازمان انقلابی زحمتکشان کردستان ایران (کومله)

۵.اتحاد انقلابیون کردستان

۶.پارت آزادی کردستان (پاک)

٧.سازمان خبأت کردستان ایران

نام برد.

در هرکدام از این احزاب بنیانگذار و رئیس و مسولین و کار وایده آنها وجود دارد و مسلماً براساس تعریف در حزب باید هرکسی دنبال تفکر آن تشکل باشد.

تمامی تلاش این احزاب درجهت رسیدن کردستان به تمامی حق وحقوق خود می باشند .

در طول چهل سال که از حکومت جمهوری اسلامی میگذرد در تمامی این احزاب صدها شهید و زخمی واعدامی وجودداشته است.ودرطول تاریخ اختلافات شدیدی بین این احزاب وجود داشته است،حال سخن مهم تَر این است در این سده کنونی وحساس در خاورمیانه اولیّت بر این است که تمامی اختلافات را کنار زِد .

مسلماً در بین این افراد مخالف وموافق های وجود دارد ولی لازم است که در ابتدا باید به صورت ساده بیان کرد که دو یا چند طرف که منافع و اهداف مشترکی دارند به صورت قراردادی بر اشتراکات تمرکز می‌کنند تا با استفاده از ظرفیت‌های هم، زودتر و مطمئن‌تر به اهداف مشترک دست پیدا کنند.

پس نخستین گام ِ رسیدن به اتحاد، هم‌گرایی است. یعنی هر کدام از طرفین تلاش می‌کنند از سلایق غیر ضروری واختلافات گذشته خود که مورد تأیید طرف مقابل نیست، صرف نظر کنند.

پس همانطور که اشاره کردیم باید جناح های دموکرات کردستان ایران و سایر احزاب کورد برای ادغام واتحاد دوباره در یک حزب واحده تلاش کنند چرا که پیامدهای حزب واحد در بین احزاب باعث دل گرمی مردم کورد وپیشرفت می شود.

وهمین اتحاد باعث میشود که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی دیگر از افرادهای نفوذی جهت پیشبرد خود جهت نزدیکی به درون احزاب واختلاف افکنی دستشان کوتاه شوند.

واگردراین احزاب ،حزب واحداحساس نشود باعث اختلافات عمیق و تأثیری برعدم پیشبرد مبارزات شرق کوردستان خواهد داشت.

همانطور که در سال های ۶٣تا اوایل ۶٧بین حزب دموکرات وکومله اختلافات عمیقی رخ داد وباعث شد تا چند سالی جنگ مسلحانه بین همدیگر رخ دهد که لذت وبرد آن را دشمنان کورد وحکومت جمهوری اسلامی بردند.

اکنون دیگر زمان مسابقه احزاب کورد بین همدیگر نیست ،دیگر تمام شد دوران برتری گروه ها بر همدیگر ،امروز وقت تلاش وکوشش وهمدلی این گروه ها بایکدیگر است جهت رسیدن به حق وحقوق ودموکراسی ملت کورد.تفنگ هایمان را بخاطر برادر کشی بر نداریم بلکه قلم هایمان را به صدا در بیاوریم که! بله ،ملت کورد سالها أسیر ظالمان ودزدان شده است ،وبعد تنفگ هایمان را روبه دشمن کورد بگیرم که جمهوری اسلامی می باشد.

آری بزرگترین رمز پیروزی یک ملت اتحاد آن است نه تفنگ !چرا که با اتحاد به بزرگترین ارزشهای انسان دوستانه می توان دست یافت.

احسان فتاحی