تجاوز به زنان در تلگرام

تجاوز به زنان در تلگرام

 صدها کانال تلگرامی به لشگر «فرهنگی» عادی‌سازیِ تجاوز به زنان پیوسته‌اند. با ظاهر «شوخی و خنده»  زن را ابژۀ جنسی و مستحق هر رفتار کریه و جنایتکارانه نشان می‌دهند و احساسات موجه به اوباشِ ضد زن در جامعه تزریق می‌کنند و آنان را برای دست زدن به اذیت و آزار و تجاوز و ضرب و شتم زنان در کوچه و خیابان آماده می‌کنند. این اوباشِ «فرهنگی» را باید جدی گرفت و جنگی بی‌امان علیه‌شان به‌راه انداخت.

واژۀ «تجاوز» در این بحث، اصلا بزرگنمایی شده و غلوآمیز نیست. موادِ این کانال‌ها جوک‌های  سکسی و فیلم‌های کوتاه و تصاویر مربوط به زنان تن‌فروش یا روابط شخصی لورفتۀ افراد که اکثرا بدون موافقت زن و به‌صورت مخفی یا به اجبار گرفته شده است. محتوی و حتی عنوان این نوع کانال‌ها‌۱ درواقع، وادار کردن زنان به تن دادن به رابطۀ جنسی از طریق اجبار و تهدید یا فریب دادن زنان است. محتوای بسیاری از جوک‌ها و هزلیات تحقیر عادت ماهانۀ زن، شوخی با مقولۀ بکارت یا بارداری ناخواسته و مشکلات زنان در برخورد با آن، لذت‌بخش جلوه دادن حس سادیستی از رنج بردن دیگری در رابطۀ جنسیِ اجباری و شکنجه‌آمیز، تحقیر همجنس‌گرایان و حتی خندیدن به کودک‌آزاری (پدوفیلی) است. زنان در اکثر جوک‌ها و هزلیات این صفحات، موجودات ابله و زودباوری هستند که می‌توان با رندبازی و تیزبازی، سرشان کلاه گذاشت و یا با زور بر خلاف میل‌شان به هزار کار وادارشان کرد. درواقع، بردگی زنان را موجه و عادی می‌کنند.

در فضای تلگرام فارسی صدها کانال از این دست ساخته شده و مطالب‌شان دست به دست بین میلیون‌ها نفر می‌چرخند. مخاطبین هم اکثرا مردم عادی و خصوصاً نوجوان‌ها و جوان‌ها هستند از طبقات و اقشار مختلف جامعه. جوانان بی‌شغل و بی‌آینده و مردمِ خسته از هزار و یک مشکل مالی و اقتصادی و گرفتاری فردی و خانوادگی. به‌ظاهر «سرگرمی و دلخوشی ارزان و بی درد سر» اما تیزکنندۀ چاقوی روابط اجتماعی خصمانه و خشونت‌بار اجتماعی است.

تحقیر بدن زن و حقانیت دادن به شوخی با بدن زنان و سکسوالیتۀ زنان در تمام تاریخ و فرهنگ مردسالاری در عرف جامعه، ریشه و پیشینۀ قوی داشته و کانال‌های تلگرامی سکسیستی و ضد زن، عموماً این فرهنگ تحقیر و تجاوز را هر چه بیشتر به اموری روزمره و عادی تبدیل کرده‌اند. تصور کنید هر روز بیست بار مطلب کوتاهی با موضوع تحقیر سکسوالیتۀ زن، تمسخر اندام جنسی زن یا تجاوز به زنان بخوانید و ببینید و نسل و جامعه‌ای هر روز و هر روز با خواندن و دیدن چنین اراجیفی به پوزخند و لبخند عادت کنند. این عادی‌سازی تجاوز و آزار و به تمسخر گرفتن زنان در ابعاد عمومی و اجتماعی است. دادن مجوز برای وادار کردن زنان به سکس ناخواسته یا ریشخند کردن واکنش‌های آنان در مقابل درد یا تبعات ناشی از تجاوز است. پروردن این باور است که پس در واقعیت هم می‌توان به زنان هجوم برد و بدنشان را اِشغال کرد و به تاراجش برد. ذهنی که در طول روز بارها به تحقیر زنان پوزخند می‌زند و چنین قُبح تجاوز و سرکوب جنسیتی برایش ریخته است، بی‌تردید در اجرای عملی این تجاوز و سرکوب و تحقیر، با خاطری آسوده عمل خواهد کرد. مرز میان تجاوز به زنان در ذهن و تجاوز در عمل با فرهنگ رسانه‌ای سکسیستی در جامعه، بسیار سریع در حال شکسته شدن است.

پشتوانۀ این «لشگر فرهنگی» تجاوز در دنیای مجازی، دولت حاکم و قوانین آن و فرهنگی است که رواج می‌دهد و با پشتوانۀ نظام سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و نیروهای نظامی سرکوبگرش این روابط خصمانۀ اجتماعی را حفاظت و آبیاری می‌کند و به اوباشِ زن‌ستیز این کانال‌های «سرگرمی» به‌طور غیر مستقیم حس آزادی و افسارگسیختگی فاشیستی می‌دهد.

دو عنصر تحقیر بدن زن و تأکید به تجاوز به زنان، اتفاقاً از مشخصات ایدئولوژی و اخلاقیات دینیِ مورد تبلیغ و دفاع جمهوری اسلامی هم هستند. تحقیر بدن زن و نگاه کردن به زنان به‌عنوان کشتگاه‌های مردان۲  و سفره‌های ضیافت و سورچرانی آلت‌های مردانه، از عناصرِ روابط اجتماعی و فرهنگِ بردگی زنان در اسلام هستند. تمام شریعت و اخلاقیات اسلامی در مورد زنان، حاویِ تمکین کردن زن از مرد در رابطۀ جنسی و تسیلم بودن در مقابل تمایلات و فانتزی‌های سکسی مردان و ارادۀ آن‌ها است. این نکبت در فقه اسلامی و به‌طور مشخص در فقه شیعی موردِ حمایت جمهوری اسلامی به مرحلۀ صادر کردن مجوز برای تجاوز حتی به دختران شیرخواره و خردسال هم می‌رسد.۳ آیا کانال‌های سکسیستی نمی‌توانند از این استفراغِ مجسم و از این تعفنِ اسلامی-الهی هم برای خنداندن مردم خسته از تحقیر و سرکوبِ جمهوری اسلامی، استفاده کنند؟!

به جوک‌های سکسیستی و ضد زن نباید خندید. آن‌ها را نباید دست به دست و تبلیغ کرد. بدن زن، جولانگاه هرزگویی‌های ارزان‌مایه و هِر و کِرهای وقیحانه نیست. هر سطحی از خندیدن به این هزلیات و هر مقدار از پخش کردن‌شان، همدستی با فرهنگ نرینه، غضیب‌محور و زن‌ستیزانه‌ای است که در تمام دولت‌های سرمایه‌داری از جمهوری اسلامی تا آمریکایِ دونالد ترامپ رایج است و از سایت‌های پورنوگرافی تا کوچه‌های تن‌فروشی و کانال‌های جوک در فضای مجازی گسترش می‌یابد. مبارزه با این فرهنگِ به‌غایت ضد ‌مردمی و ارزش‌های زن‌ستیزانه، بخشی از مبارزه با مردم و تفکرات غلط و باورها و عادت‌های کهنه و عقب‌مانده‌شان است که با پشتوانۀ این باورها، می‌توانند انسان دیگری را تکه‌تکه کنند و یک لیوان آب خنک هم رویش بخورند. جامعه‌ای که چنین راحت با خنده و دلِ خوش، تجاوز به زنان و تحقیر زنان را در سطح عمومی تبلیغ می‌کند و به این رذالت تن می‌دهد، پتانسیل تن دادن به هرگونه تبعیض و تحقیر و جنایت‌های دیگر هم دارد.

تجاوز، یک عمل خشونت‌بارِ موحش و خفت‌بار است که به جسم و روح زن، زخمی التیام‌ناپذیر وارد می‌کند و یکی از شایع‌ترین و تخریب‌کننده‌ترین اعمال خشونت علیه زنان است. چطور می‌شود شوخی تجاوز به نیمی از جمعیت بشر که مونث به دنیا می‌آیند را تحمل کرد؟ هیچ زن و مردی که سرش به تنش می‌ارزد آن را تحمل نمی‌کند چه برسد به آن‌که با آن «حال» کند. این فرهنگ تجاوز تلگرامی باید با تهاجم بی‌امان روبه‌رو شود. به کسانی که استفراغ این‌ها را لیس می‌زنند و مطالب‌شان را شِر می‌کنند باید نهیب زد. خلاقیت‌های هنری و تبلیغی علیه این فرهنگ مستهجن باید شکوفا شود. آن‌چه باید مایۀ مزاح و سرگرمی شود، گیر کردن این جماعت در آبریزگاه افکار کهنه و روابط اجتماعی کهنه است. غلت زدن در کثافات مردسالارانه باید مایۀ جوک بشود و همه به این عقب‌ماندگی بخندند و کلیدواژه‌ها و جوک‌هایی علیه این لشگریان زن‌ستیز ساخته شود که تبدیل به سلاح زبانی زنان و مردانِ درست و حسابی جامعه شود. بدون شک به وجود آمدن چنین کانال‌هایی واقعا سرگرم‌کننده خواهد بود. آن‌ها که با تغذیه از این فاضلاب فرهنگی سرگرم می‌شوند به زندگی در این جامعۀ متعفن از تمایز و تبعیض و ستم و استثمار عادت کرده‌اند. اما بهتر است بدانند که در مقابل ما ایستاده‌اند: در مقابل زنان و مردانی که این جامعۀ متعفن را شایسته زیستن انسان نمی‌دانند و مصممانه هر مانعی را برای گذر از آن به‌سمت جامعه‌ای که هیچ‌کس بر هیچ‌کس امتیازی نداشته باشد برخواهند داشت.

به نقل از آتش شماره ۶۵ –فروردین ۹۶

atashHYPERLINK “mailto:atash1917@gmail.com”1917HYPERLINK “mailto:atash1917@gmail.com”@gmail.com

n-atash.blogspot.com

پانوشت:

  1. «باشه ولی یواش»، «سریع بکش بیرون»، «جون چه تنگه»، «نریزی تو»، «زیر دلش درد می‌کنه»، «می‌خوری یا می‌کنی تو». به‌طور مثال، کانال «عاشقان ۸۵» سایز پستان زنان را موضوع هزل‌گویی می کند و…
  2. سوره بقره آیه ۲۲۳
  3. خمینی، روح الله. تحریر الوسیله. کتاب آداب نکاح. مسئله ۱۲