یادداشت سردبیر به مناسبت انتشار اولین شماره نشریه سوسیالیسم امروز

یادداشت سردبیر به مناسبت انتشار اولین شماره نشریه سوسیالیسم امروز

در اوائل اسفند ماه ۱۳۹۵ جمعی از فعالین سیاسی کمونیست از تصمیم خود مبنی بر ایجاد حزب جدید کمونیستی در ایران خبر دادند. در همین راستا به منظور بیان اهداف و تفاوتهای خود با احزاب موسوم به کمونیست به مقوله حزبیت سیاسی و نحوه کار و فعالیت کمونیستی و امر سازماندهی و رهبری تشکیلات به صورت جسته و گریخته در قالب سمینارهای پالتاکی و مقالات و جوابیه ها در فضای اینترنتی ظاهر شدند. طرح ایده تشکیل حزب مارکسیستی جدید مطابق انتظارات به مذاق تعدادی محدودنگر، فرقه و جریان ورشکسته خوش نیامد و با برخوردهای گاها هیستریکی روبرو شد، جمع زیادی در داخل و خارج کشور از این امر استقبال کردند و همراه شدند و در مقابل عده ای دیگر با کامنت نویسی فیس بوکی، تحقیر و دشنام، توسل به تبلیغات منفی، شایعه سازی، و گاها تماس تلفنی با عناصری از این جمع و… یاری جستن از عواطف و احساسات افراد، تلاش در جهت ایجاد شک و شبهه با راه اندازی کمپینهای جانبی در فضای مجازی سعی کردند در راه ایجاد حزب سوسیالیستی جدید در فضای سیاسی ایران سنگ اندازی کنند.
با توجه به مسائل فوق و اهمیت تدارک سیاسی کنفرانس موسس حزب، ما در جلسه حضوری ۲۷ و ۲۸ اسفند ۹۵ تصمیم به انتشار نشریه سوسیالیسم امروز گرفتیم تا از آن برای بیان تفاوتها و تمایزات حزب مورد نظرمان و دادن تصویری دقیق تر و کامل تر از آنچه مد نظر است بهره بگیریم. نشریه سوسیالیسم امروز نشریه ای متعلق به جنبش سوسیالیستی طبقه کارگر و رهبران و فعالین کارگری این جنبش است، نشریه زنان و جوانان سکولار و تشنه رهائی و آزادی است، صدای آزادیخواهان و برابری طلبانی است که در نقد سیاستهای راست روانه، غیرکمونیستی و پوپولیستی حاکم بر اپوزیسیون چپ حاشیه نشین در تحولات جاری جامعه به دنبال راهی برای سازماندهی مجدد نیروها و تجدید قوا برای آغازی دیگر هستند تا زمینه ساز یورش نهایی برای سرنگونی جمهوری اسلامی سرمایه و برقراری جمهوری سوسیالیستی و لغو بردگی مزدی باشند. پروسه تشکیل حزب نیازمند پاسخگوئی به سوالات و ابهامات موجود و تضارب آرا و برخورد اندیشه ها است و ضرورت وجود چنین نشریه ای دقیقا از همین امر سرچشمه میگیرد. در هیمن راستا در شماره های بعدی نشریه تلاش خواهیم کرد تا در قالب مقالات و میزگرد با رفقای دست اندرکار پروژه تشکیل حزب حول تفاوتهای خودمان با چپ موجود و نیروهای فعال در این عرصه قلم بزنیم. این نشریه با تصمیم هیئت هماهنگ کننده و موافقت سایر رفقای همراه در پروژه تا مقطع کنفرانس موسس منتشر خواهد شد، ادامه انتشار یا توقف آن همچون سایر موارد در اختیار کنفرانس و منتخبین آن است. مسئولیت ما در این دوره برجسته کردن تمایزات سیاسی، تفاوت بینش سازمانی و سبک کاری این جمع با سایر نیروهای چپ و کمونیست است، در این راه تمام نیروی خود را به کار خواهیم گرفت تا نقطه نظرات خود را بیش از پیش در معرض دید خوانندگان این نشریه قرار دهیم.
هم چنان که در فراخوان مشترک آمده است: “ما به مثابه طبقه کارگر، جنبش آزادی زن، جوانان انقلابی و جنبش سوسیالیستی و کمونیستی، مسئول و موظف هستیم نظام سرمایه داری حاکم و قوانین ضد بشری آن را که بوی تعفن مذهبی و نژاد پرستی دارد به زباله دان تاریخ بسپاریم و آحاد جامعه را به یک جامعه آزاد و برابر، مرفه و خوشبخت نائل گردانیم. این امر خطیر نیازمند پایان دادن به سیاستها و سنت های مبارزاتی رایج و ناظر بر اپوزیسیون چپ، عبور از سیاست انتظار و تسریع در روند سرنگونی انقلابی رژیم است. جنبش ما نیازمند نقد پیگیر سیاستهای پوپولیستی چپ، و فراخوان جامعه به اتحاد و تشکل، توسل به قهر انقلابی و بازگشت به کمونیسم انقلابی مارکس، و سازماندهی پراتیک انقلابی و کارگری است. به میدان آمدن حزب سوسیالیستی طبقه کارگر که در جدال طبقاتی، دخیل بوده و بر تقویت و گسترش مبارزات متشکل کارگران و زنان و جوانان در ایران و منطقه تمرکز داشته باشد، نیاز واقعی جنبش ماست.”
نشریه سوسیالیسم امروز به سهم خود تلاش میکند زمینه بحث و جدل سیاسی متمدنانه و سرشار از احترام متقابل را به دور از ادبیات ناسالم و پرخاشگرانه فراهم کند تا از زوایای مختلف پروژه ایجاد حزب را از دیگاه موافقان و مخالفان مورد کنکاش و بررسی قرار دهد. گرایش سوسیالیستی در جنبش کارگری بیش از هر زمان دیگری به حزب رزمنده و رادیکال سوسیالیستی خود نیاز دارد زیرا همانگونه که در فراخوان مشترک آمده است: ” پایان دادن به عمر ننگین چنین رژیمی و طبقه حاکمه با “حزب تبلیغ”، “حزب حقوق بشری”، “حزب معلم”، “حزب زنده باد مردم”، “حزب انقلاب انسانی”، حزب دنباله رو و پوپولیست، و با احزاب صرفا خارج کشوری، و یا امید بستن به کشمکش درونی رژیم و با پرچم ملی و ناسیونالیستی ممکن نخواهد شد. حزب ما باید حزبی باشد کە علیه این سیاستها خود را تعریف می کند و تسلیم وضع موجود نباشد و برای تغییر وضع موجود و کسب قدرت سیاسی، میلیتانت و ماکسیمالیست عمل کند. ما برای پر کردن این خلا واقعی فراخوان ایجاد یک حزب سیاسی و سوسیالیستی و انقلابی را به همه کارگران و آزادیخواهان اعلام می کنیم. ما معتقد هستیم که این رژیم را باید با قهر انقلابی به زیر کشید، پاسخ دادن به این ضرورت تاریخی مستلزم تشکیل چنین حزب سیاسی، سوسیالیستی، کارگری و ملیتانت است که ما در صدد ایجاد آن هستیم.”
نشریه سوسیالیسم امروز نیازمند همکاری و همیاری کسانی است که راهی دیگر و مسیری دیگر را با آنچه تاکنون تجربه شده است دنبال میکنند تا به اهدافی که برای خود ترسیم کرده است جامه عمل بپوشاند. حضور فعال و موثر فعالین جنبشهای اجتماعی و مبارزان راه آزادی و برابری، عناصر کمونیست جنبش سوسیالیستی طبقه کارگر، فعالین عرصه آزادی زن، مردم به تنگ آمده از حکومت سرمایه اسلامی در همراهی با نشریه و شرکت در مباحثات و جدلهای آتی ضامن موفقیت ما در پروژه تشکیل حزبمان خواهد بود. برای نشریه مطلب بنویسید، انتقادات، پیشنهادات و سوالات خود را بفرستید تا نشریه پربارتری داشته باشیم. این نشریه تریبون تمامی کسانی است که به مبارزه برای سرنگونی کلیت جمهوری اسلامی و برقراری جمهوری سوسیالیستی باور دارند. ما به آزادی بی قید و شرط بیان اعتقاد راسخ داریم نه تنها در این نشریه بلکه همانگونه که در فراخوان مشترک آمده است: “حزبی که ایجاد میشود از نظر سازمانی و مناسبات درونی با چپ موجود تماما متفاوت خواهد بود. ضمن اینکه بر مصوبات و تصمیمات جمعی و ارگانهای منتخب متکی و حول آن متحد است و باید یک حزب کاملا منضبط و مستحکم و جدی باشد، اما همزمان باید در کلیه سطوح حزب آزادی بی قید و شرط بیان و نقد را تضمین و نهادینه کند. ایجاد فشار و فضای سرکوب به هر شکلی علیه منتقدین و اقلیت در حزب جرم محسوب میگردد.”
در پایان یک بار دیگر “مبارزین راه آزادی و برابری، کارگران، زنان و مردان و جوانان رزمنده و سوسیالیست و همه کمونیستها، گروهها و نیروهای آزادیخواه و سرنگونی طلب را به همراهی و حمایت از این حرکت فرا می خوانیم.”
رضا دانش
۲۵ مارس ۲۰۱۷
۵ فروردین ۱۳۹۶