نقطه قدرت جنبش سوسیالیستی ما در شهرهای کردستان

جنبش اعتراضی در شهرهای کردسنان در جریان است. در شهر مریوان و سنندج دفاع از حق دوچرخه سواری، در مریوان اعتراضات گسترده و پیگیرانه علیه نا امنی جاده ها و در پیرانشهر در اعتراض به نا امنی جاده ها، نمونه هایی از اعتراضات میدانی سه ماهه گذشته هستند.

جنبش نوین مردم در عرصه رفاه و امنیت و حق شهروندی مدرن، در شکل همگانی و با خواستهای همه گیر توسط مردم مورد حمایت قرار میگیرد.
این جنبش برآمده از موقعیت ابژکتیو رو در رویی مردم و جامعه با هیئت حاکمه و نظام اسلامی در ایران بجلو رانده میشود.
حق دوچرخه سواری زنان عرصه اجتماعی با دفاع از حق شهروندی مدرن و امروزی علیه سیستم اسلامی ــ مذهبی و فرهنگ مردسالاری موجود در جامعه است.
هژمونی هیئت حاکمه در جهت اعمال بیحقوقی مطلق برزنان است. دوچرخه سواری زنان در ملاعام در نظام اسلامی “حرام” و بر خلاف ” شئون اسلامی” هدایت میشود. فرهنگ مردسالاری خود نیز عامل مهمی در جهت القا قوانین اسلامی ــ مذهبی هیئت حاکمه است.
دفاع از حق دوچرخه سواری زنان اهداف فرهنگ مدرن و امروزی با پرجم حق شهروندی و انسانی علیه نظام اسلامی ــ مذهبی را نمایندگی میکند. سیاست حاکم اسلامی را مورد هدف قرار داد و با حضور زنان(دختران مبارز و انقلابی) این فرهنگ و قوانین اسلامی را تضعیف و روحیه اعتراض به بردگی زن را بالا برد و عملا دفاع از کرامت انسانی و حقوق برابر زن در جامعه بشکل علنی و میدانی را به نمایش گذاشت.
شهر مریوان در چند ماه گذشته در دفاع ازحق دوچرخه سواری زنان نمونه ای برجسته از مبارزه را تجربه کرد. در اعتراضات گسترده مردم شهر مریوان علیه ناامنی جاده ها(١٣ و ١۵ مهر ٩۵)، حضور گسترده زنان جلوه های شکوهمند این اعتراضات را برجسته کرده است.
در اعتراضات مردم پیرانشهر علیه نا امنی جاده ها در ٣ آبان ٩۵ حضور گسترده زنان جلوه های دیگر از مبارزات با شکوه است.
اعتراض و مبارزات مردم در شهرهای کردستان در عرصه های پهناور برای رفاه و امنیت، برای حق تشکل و آزادی بیان، برای زندگی شاد، برای محیط زیست سالم در جریان است. این جنبش دستاوردهای بسیار مهم و مثبتی را تجربه کرده است. یکی از خصوصیات برآمده از این جنبش حضور برجسته زنان در عرصه های مختلف اعتراضی است.
یکی از مشخصه های مثبت و رو بجلو شرایط جدید نسبت به گذشته تلاش برای بهبود شرایط اجتماعی، اقتصادی و حقوقی زنان است. زنان با مبارزات پیگیرانه خود توانسته اند تغییرات اساسی را در شیوه نگرش جامعه مرد سالار (با قوانین شریعه و هیئت حاکمه اسلامی) نسبت به خود ایجاد نمایند. و برای حقوق برابر با مردان پیشروی های ملموس و قابل اتکایی را کسب کنند.
حضور گسترده زنان پیشروی جریان سوسیالیستی و چپ جامعه را برجسته کرده است و نقطه قدرت جنبش سوسیالیستی ما در جنبش شهری در کردستان است.
١١ آبان ١٣٩۵
١ نوامبر ٢٠١۶

ایسکرا ۸۵۶