مریوان یکبار دیگر درخشید

روز سه شنبه مردم مبارز شهر مریوان همراه با فعالین کمپین اعتراضی به وضعیت نابسامان جاده مریوان و با حمایت و شرکت مردم شهرکها و روستاهای اطراف این شهر دست به تظاهرات و تجمع اعتراضی زدند.

خواست مردم در این حرکت اعتراضی شیر فهم کردن مقامات و مسئولان حکومت نسبت به جاده مریوان سنندج و جاده مسیر مریوان سقز است که به قتلگاه مسافران تبدیل شده است. جاده ای که مسیر عبور و مرور تانکرهای نفتکش، تانکرهای دیگر مواد سوختی و شیمایی  که بعلت غیر استاندارد بودن و بدلیل لاقیدی و بی توجهی و بی لیاقتی کاربدستان حکومت اسلامی در این شهر قابل استفاده برای تردد اتوموبیلها نیست.

مردم در تجمع اعتراضی و راهپیمایی روز سه شنبه خود خواهان برکناری فرماندار این شهر شدند و اعلام کردند اگر به خواست آنها مبنی بر دست بکار شدن برای مرمت و قابل استفاده کردن این جاده در سطح استاندارد اقدام نکنند، روز پنجشنبه ۱۵ مهر ساعت ۱۶ جاده را خواهند بست و از عبور و مرور تانکرها جلوگیری خواهند کرد.

”بهره عارفی“ یکی از فعالان این کمپین روز سه شنبه در مصاحبه ای با یکی از کانالهای تلویزیونی کردی زبان در کردستان عراق اعلام کرد که: در مدت سه ساعت بیش از پنج هزار امضا جمع آوری شده است. او همچنین گفت: فعالان کمپین اعتراضی به وضعیت جاده مریوان از مغازه داران شهر خواسته اند که روز پنجشنبه ۱۵ مهر  در اعتراض به وضعیت جاده مریوان مغازه های خود را تعطیل کرده و دست به اعتصاب عمومی بزنند. بهره عارفی به این موضوع نیز اشاره کرد که راننده گان خودروهای شخصی بخاطر دور ماندن از هر گونه واقعه مرگباری عموما ناچار به سبقت گرفتن از تانکرها میشوند اما پلیس راه مسیر سنندج مریوان آنان را جریمه میکند. او افزود، با هزینه جریمه هایی که تا کنون پلیس راه از راننده گان خودروها گرفته است براحتی میشد جاده را مرمت کرد.

مسیر جاده مریوان سنندج مسیر عبور و مرور تانکرهای نفتکشی است که از کردستان عراق و با عبور از این مسیر نفت وارد بازارهای جهانی میشود. سود و سرمایه  حاصله از خرید و فروش نفت و گاز و با استفاده از این جاده به جیب مقامات حکومت اسلامی و سران احزاب حاکم بر کردستان عراق سرازیر میشود. در حالیکه کاربدستان جمهوری اسلامی، مقامات و مسئولان مفتخور این حکومت از قبل تجارت و خرید و فروش نفت و گاز در این مسیر به ثروتهای نجومی دست یافته اند، این شهروندان ساکن مریوان هستند که با گرفته شدن جانشان در جاده ای که قتلگاه نام گرفته است تاوان چپاول این غارت و سود جویی آنان را میپردازند.

بنا به خبر ایرنا در مریوان، عصر روز سه شنبه و در ادامه گسترش تظاهرات و تجمع اعتراضی مردم این شهر، استاندار کردستان اعلام کرد که: ” ۱۳۰ میلیارد تومان با تخصیص قطعی برای تکمیل جاده جدید سنندج – مریوان تخصیص یافته است.” اظهارات استاندار کردستان و وعده های فرماندار مریوان نشان میدهد که کاربدستان رژیم بشدت از اوج و گسترش تظاهرات، تجمع و اعتراضات در روزهای بعد به وحشت افتاده اند. گفته های استاندار کردستان یک عقب نشینی برای حکومت اسلامی و یک موفقیت برای کمپین اعتراضی مردم مریوان محسوب میشود اما هنوز کافی نیست. دولت و مقامات حکومت در مریوان موظف هستند و باید تضمین دهند که خواستهای مردم مریوان و خواستهای کمپین اعتراضی آنان برای استاندارد نمودن جاده مریوان را هر چه زودتر عملی و به اجرا بگذارند.

مریوان در ادامه مجموعه کمپینهای اعتراضی همچون حرکت زنان سرخ پوش، گسترش و نهادینه کردن دوچرخه سواری زنان، حمایت و حفاظت از محیط زیست، برگزاری تاتر اعتراضی خیابانی، احساس مسئولیت در قبال جان شهروندان و حرکتهای بسیاری از این دست، یکبار دیگرهم درخشید. مردم مریوان میتوانند و باید همچنان بر روی خواست و تصمیم شان بر ادامه کمپین اعتراضی خود پای فشرده و تا متحقق شدن خواستهایشان از طریق فراخوان اعتصاب، افزایش هر چه بیشتر امضاها و دیگر راهکارهای مختلف به حرکت اعتراضی خود ادامه دهند. جمهوری اسلامی و مقامات مفتخور و انگل این حکومت را تنها با اعتراضات و اعتصابات گسترده و متحدانه میتوان به زانو در آورد.

۱۴ مهر ۹۵

۵ اکتبر ۲۰۱۶