بە بهانە یک فایل ویدئویی …

چندی پیش فیلمی از تعدادی پیشمرگان حزب دمکرات کردستان ایران پخش شد کە در آن گریلاهای زن از دیدگاهی بە غایت مرد سالارانە و ضد زن مورد اهانت و تحقیر واقع شدە بودند. در این رابطە و در دفاع از حرمت و کرامت همە زنان و بە ویژە زنان مبارز گریلا نکاتی را لازم دیدم کە اشارە خواهم کرد.
۱- این بار اول نیست کە زنان مبارز از جانب پیشمرگان مرد سالار حزب دمکرات مورد استهزا و اهانت قرار میگیرند. پیشمرگان کومەلە و همە زنان کمونیست در کردستان بارها نە تنها مورد بی احترامی و اهانت واقع شدە اند، بلکە بە صورت فیزیکی هم مورد تعرض قرار گرفتە اند.
۲- این فرهنگ خلع الساعە نیست و ریشە در مناسبات عقب افتادە و ارتجاعی دارد کە پوست تا استخوان حزب دمکرات و همە جریانات ناسیونالیست را فرا گرفتە است.
۳- بهترین گواه برای تصدیق این واقعیت، ۲۴ سال حاکمیت برادران ناسیونالیست حزب دمکرات در کردستان عراق است. این احزاب کە الان الگوی همە ناسیونالیست های “رۆژهلات” هم هستند، در طول تمام این دوران، بە غیر از تشدید زن ستیزی، افکار و عقاید ارتجاعی و افزایش قتل های ناموسی، هیچ چیزی را برای زنان بە ارمغان نیاوردە اند.
۴- تاریخا اسلام و ناسیونالیسم از یک آبشخور تغذیه میکرده و در کنار هم علیه زنان و مدنیت تاخته اند. اکنون نیز می بینیم زنان و دخترانی که زیر شدیدترین فشار و تبعیض ها می گریزند و به حزب دمکرات و احزاب ناسیونالیست دیگر میپیوندند، بدون “طلاق نامه” یا “اذن پدر” پذیرفته نمی شوند.
۵- درک این واقعیت کە این جریانات تا چە حد واپسگرا و ارتجاعی اند، زیاد سخت نیست، کمی دقت بە مراسم ها و گردهمایی های این احزاب، عمق جداسازیهای جنسیتی و تبعیض علیە زنان را روشن خواهد کرد.
۶- زنان در این احزاب همچنان جنس دوم و مایه گناه مردان به حساب می آیند. همین چند روز پیش نیز “مصطفی هجری و خالد عزیزی” پیام خود را به مناسبت عید قربان منتشر کردند. البته این هم چیز عجیبی نبود چراکه از ابتدای موجودیت و ظهور حزب دمکرات، وجود ملا و آخوند در رهبری و پخش قرآن از رادیوی این حزب امری رایج بوده است.
۷- زنان گریلا، حال با هر ملاحظه و یا انتقادی کە از مبانی فکری جریان آنها داشتە باشیم، اکنون مظهر مقاومت و مبارزە بر علیە هارترین و درندەترین نیروی معاصر هستند. آنها با عزم راسخشان، با اعتماد بە نفس و ارادە محکم شان بە الگویی برای همە زنان ستم دیدە تبدیل شدە اند.
۸- حملە و تحقیر زنان مبارز گریلا، تحقیر همە زنان آزادیخواه و حق طلب است و بە شدت محکوم می باشد.
۹- پخش این ویدیو کە منتسب بە پیشمرگان حزب دمکرات کردستان ایران است، این حزب را موظف می کند که رسما در این رابطە از زنان مبارز گریلا معذرت خواهی نماید.
در ادامه می خواهم بگویم که کسانی که در این ویدیو این سخنان را بر زبان آورده اند، شایسته بیشترین سرزنش ها و محکومیت هستند. حال که این مسئله به هرحال یک چهره میدیایی پیدا کرده و با هر انگیزه ای و هدف سیاسی که پشت سر آن باشد، غیرقابل قبول است. هر چند بالاتر اشارە شد کە حزب دمکرات و همە جریانات ناسیونالیست، ماهیتا با آزادی زنان مشکل دارند، اما مسئله این است که حزب دمکرات و مسئولین آن در قبال این حرکت چه موضعی خواهند داشت؟ ممکن است به ما بگویند که کسانی با اهداف سیاسی معینی این رویداد را پرو بال می دهند، این استدلال را بپذیریم یا نپذیریم، برای من به عنوان یک زن که این ویدیو را دیده ام، موضع رسمی حزب دمکرات مهم است.