اسلام پناهی حزب دمکرات کردستان ایران

اسلام پناهی حزب دمکرات کردستان ایران
مصطفی هجری دبیر کمیته مرکزی حزب دمکرات کردستان ایران روز ۲۱ شهریور ماه بمناسب “عید قربان” پیامی منتشر کرد. او در این پیام ضمن تبریک گفتن به “مسلمانان کرد” بمناسب عید قربان، گفت: “با بودن جمهوری اسلامی مسلمانان کرد نمیتوانند عید قربان را جشن بگیرند”
انتشار این پیام اسلامی از سوی حزب دمکرات کردستان ایران جای هیچگونه تعجبی ندارد چرا که از ابتدای موجودیت و ظهور این حزب، وجود ملا و آخوند سنی در رهبری و پخش قرآن از رادیوی این حزب امری همیشگی بوده و امروز نیز این حزب با سبقت گرفتن از دیگر جریانات اسلامی میخواهد مقبولیت “اسلام دمکراتیک” خود در میان طیفهای حاشیه ای اپوزیسیون اسلام سنی را نشان دهد.
تاریخا اسلام و ناسیونالیسم از یک آبشخور تغذیه میکرده و در کنار هم بمثابه شمشیری دولبه علیه جامعه و مدنیت تاخته اند. بعد از فروپاشی بلوک شرق و بدنبال روند اوضاع و تحولات سیاسی در منطقه، از ناسیونالیسم عرب گرفته تا ناسیونالیسم ایرانی که به قومیت رجعت کردند همگی به لبه دوم خود اسلام پناهی آویزان شدند.
اما تفاوت سابقه اسلامی حزب دمکرات کردستان ایران با پیامهای دور کنونی اش و به مناسبت یکی از اعیاد ارتجاعی مذهبی خطاب به “مسلمانان کرد” ویژه دوره حاضر و تحولات در منطقه است. حزب دمکرات امروز میکوشد که خاصیت ابزاری خود با چنین پیامهایی و متاثر از کشمکشهای منطقه ای بین عربستان و جمهوری اسلامی را باز تعریف کند.
حزب دمکرات کردستان ایران و دیگر احزاب همجنس او این را بخوبی دریافته اند که بدلیل رشد و عرض اندام چپ اجتماعی در کردستان ایران که پیشینه ای تاریخی دارد و بارها در عرصه های مختلف مبارزه سیاسی، اجتماعی، نظامی و طبقاتی حزب دمکرات کردستان ایران را سر جای خود نشانده و حاشیه ای کرده است و فضای چپ و توقعات انسانی جایی برای ادعاهای ” خودمختاری برای ملت کرد” را از خاصیت انداخته است، از این رو با رجعت به گذشته اسلامی اش و متناسب با تحولات کنونی، اسلام پناهی به تنها دستاویزی برای بحساب آوردنش در دایره جدال و شکافهای منطقه ای این حزب تبدیل شده است.
حزب دمکرات کردستان ایران باید این را دریافته باشد، دورانی که به خمینی پیام لبیک میگفت و علیه کمونیستها قلدری بخرج میداد گذشته است. امروز نمیشود با پیام لبیک به “مسلمانان کرد” و در صف بندی های منطقه ای در بلوک عربستان جایی دست و پا کرد و برای خود موقعیت خرید.
قرار نیست بعد از سرنگونی جمهوری اسلامی، اسلام نوع سنی حزب دمکرات در کردستان میداندار شود. حزب دمکرات کردستان ایران و مصطفی هجری حتما بخوبی بیاد دارند که در اوایل روی کار آمدن حکومت اسلامی در سال ۵۷ مردم کردستان بسرعت بساط مکتب قرآن مفتی زاده را جمع کردند.
امروز اما و بعد از گذشت بیش از سه دهه، چپ، سکولاریسم، جبش ضد مذهبی و توقعات مدرن و بشدت انسانی بوسعت جغرافیای ایران و بویژه در کردستان بمراتب و صدها بار قوی تر از آن ایام است که نه تنها اسلام پناهی حزب دمکرات را پس خواهد زد بلکه آینده جامعه، ساختار و قوانین آن عاری از هرگونه اراجیف و خزعبلات اسلامی خواهد بود.
قوانین و کثافت اسلام و جنایات حکومت اسلامی بقدمت نزدیک به چهار دهه به اندازه کافی جامعه را به لجن کشیده است با سرنگونی این حکومت هیچ یک از جریانات ملی مذهبی چه از نوع شیعه و چه از قماش سنی آن، نه تنها شانسی برای دست یابی به قدرت نخواهند داشت بلکه با پایان عمر حکومت اسلامی هر آنچه که بویی از اسلام سیاسی و اسلام پناهی بدهد دود میشود و به هوا خواهد رفت.

۲۳ شهریور ۹۵

ایسکرا ۸۴۹