بیاد و خاطره رفیق احمد گنجی

بیاد و خاطره رفیق احمد گنجی
صبح جمعه دوم سپتامبر ٢٠١۶ میلادی خبر مرگ عزیزمان احمد گنجی، یار دیرین کومه له و برادر رفیق جانباخته و محبوبمان نوروز گنجی را شنیدم . طبعا این رفقای دیرین و قدیمی در دورانی طولانی از فعالیت مشترک در صفوف کومه له و حزب کمونیست ایران خاطرات تلخ و شیرینی از سختیها ،فداکاریها و…..در ذهن و کوله بارمان هست که بیاد ماندنی و عزیزند و بخصوص در این شرایط و موقعیت همچون فیلمی از جلو دیدگان ظاهر میشوند . از جنبش مقاومت و انقلابی موسوم به دوم یعنی پس از جنگ ٢۴ روزه سنندج در بهار ١٣۵٩ خورشیدی من رفیق احمد را بیشتر شناختم ،رفیقی صمیمی واجتماعی با روحیه ای کارگری و معترض به وضع موجود بود.
در زمینه کار ساختمانی و کار داخل ساختمان و گچ بری استاد ماهری بود و شناخته شده و دوستان کارگر زیادی داشت .
سال ١٣۶٠ خورشیدی رهبری کومه له تصمیم به پروژه ای بزرگ ساختمانسازی در دره ای میان بوکان ،مهاباد گرفت که سرپرستی پروژه با رفیق دوست داشتنی و مبارز و فداکار عبداله بابان بود و من هم افتخار همکاری در این پروژه را داشتم .
وقتی کارهای ساختمانی از بیرون به اتمام میرسید به بخش سفید کاری و گچکاری و کارهای داخل رسید ،این رفیق احمد هنرمند بود که با تلاش فراوان و کمک گرفتن از دوستان و همکاران سابقش در سنندج ادامه پروژه را به پیش برد . زحمات فراوانی متحمل شدند و کارهای زیبائی انجام دادند که هر چند از آن ساختمانها زیاد بهره بردای نشد و بواسطه یورش رژیم به منطقه تخلیه شد ولیکن طرحهای زیبائی بر روی دیوارهای اطاقهای بزرگ برای مقرعمومی آماده میشد پیاده کرده بودند که بیاد دارم با گچبری روی دیوار طرح مارکس و انگلس و لنین که در زیر آن نوشته کارگران جهان متحد شوید نقش بسته بود که بسیار زیبا و هنرمندانه طراحی شده بود.
در جای دیگری هم طرحی گچبری از رفیق رهبر فواد مصطفی سلطانی بر دیوار نقش بسته بود که بیحد جلب توجه میکرد . افسوس میخورم که چرا حداقل فیلمی و یا عکسی از آن در دسترس نداریم تا کارهای زیبا و هنرمندانه رفیق احمد گنجی و دوستانش را یادگاری از آن داشته باشیم . البته در ذهن و خاطره همه رفقای آندوران بدن شک خاطره های بیاد ماندنی و با ارزش فراوان است .
در این سالهای در خارج کشور متاسفانه مریضی مجال آنرا نداد تا با آسودگی در کنار خانواده آرامشی داشته باشد و بیماری سرطان او را از میان ما ربود و بجا گذاشت که یادش و خاطراتش از یاد نخواهد رفت .به همه بستگان و دوستان و رفقا احمد گرامی تسلیت گفته و یاد و خاطره اش از یادها نخواهد رفت .
اردشیر نصراله بیگی
دوم سپتامبر ٢٠١۶ میلادی