توافق امنیتی جمهوری اسلامی و اقلیم کردستان

روز یکشنبه‌ (٢۴ مرداد/١۴ اوت)هیئت امنیتی اقلیم کردستان به‌ سرپرستی کریم شنگالی وزیر داخلی اقلیم کردستان به‌ تهران سفر کرد و با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفتگو کرد.
توافق امنیتی و رایزنی جمهوری اسلامی با کاربدستان اقلیم کردستان اتفاق تازه ای نیست. جمهوری اسلامی در ساماندهی و “نجات” احزاب حاکم در اقلیم کردستان نقش و دور مهمی داشته و دارد. احزاب اقلیم کردستان حلقه بگوش و دست بفرمان اجرای اوامر جمهوری اسلامی هستند. روابط اینها در چارچوب و “قوانین” روابط دولتها فراتر است و عملا کاربدستان اقلیم کردستان بخشی از مجریان پیشبرد سیاستهای جمهوری اسلامی در منطقه، هستند.
آنچه در توافق امنیتی فاکتور جدیدی است، تهدیدهای نظامی جمهوری اسلامی علیه اپوزیسیون مستقر در کردستان عراق و همچنین اجرای پروژه جدیدی از میلیتاریزم در مرزها در کردستان ایران است.
کریم شنگالی وزیر داخلی اقلیم کردستان در دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با تأکید بر حساسیت ویژه اقلیم برای حفظ امنیت و ثبات در مرزهای مشترک با ایران گفت: «به هیچ گروهی اجازه شرارت در مناطق مرزی ایران را نخواهیم داد و با بسیج مجموعه توانمندی‌های نظامی و امنیتی خود با اخلال‌گران در مرزهای مشترک مقابله می‌کنیم».

صحبتهای تهدید آمیزکریم شنگالی، تهدیدی جدی است علیه اپوزیسیون و همچنین هزاران نفر از کسانیکه به کردستان عراق مهاجرت کرده اند، و علیه صدها نفر از مخالفین سیاسی جمهوری اسلامی است که به زندگی دوم (بدلیل نا امنی جانی در ایران) در کردستان عراق روی آورده و ساکن هستند.
اپوزیسیون مخالف جمهوری اسلامی، مستقر در کردستان عراق نمیتواند تا ابد به ادبیات “لوکس” «رابطه جمهوری اسلامی و اقلیم کردستان، روابط دیپلماسی است و اگر در این ظرفیت بماند ضرری بحال ما ندارد» خودش را راضی نگه دارد.
رابطه جمهوری اسلامی با اقلیم کردستان از دایره «یپلماسی» سال های مدید است، عبور کرده. بخشهایی از عناصر در درون سازمانهای اقلیم عملا بعنوان همکار استخدام شده جمهوری اسلامی علیه اپوزیسیون و ایرانی های ساکن در کردستان هستند. ما در کردستان عراق اقدامات نظامی، لشکر کشی و ترور توسط جمهوری اسلامی را تجربه کرده ایم.

جمهوری اسلامی بارها به مناطق مرزی ایران و عراق حمله کرده است، روستاها را مورد حمله قرار داده و اقدام به توپ باران محل مسکونی مردم در مرزها کرده است.
حضور مرگبار نیروی نظامی جمهوری اسلامی در مرزها، تشدید نا امن کردن مرزها برای کولبران و بکام مرگ کشیدن آنها است.
جمهوری اسلامی با حمله نظامی، با همکاری احزاب اقلیم کردستان میتواند مرزها را کنترل و بر میزان قربانیان حملات نظامی خود بیفزاید. اما همزمان با یک واقعیت جدی در داخل ایران و در شهرها و روستاها روبرو است.
مردم در شهرهای کردستان ایران از نظام جمهوری اسلامی تنفر عمیقی دارند. این نظام اسلامی جنایتکار را نمیخواهند. مخالف اسلام سیاسی هستند. شهرهای کردستان به کانون اعتراضات مدرن در دفاع از حرمت و کرامت انسانها تبدیل شده است. ده ها کانون و انجمن و فعالیتهای ابتکاری در عرصه دفاع از حقوق کودکان، زنان و کارگران حضور دارند.
با توافق امنیتی و عربده کشی های نظامی نمیتوانند اعتراضات مدرن شهری را بعقب برانند. هزینه های میلیونی، اعزام و استقرار نیروهای امنیتی در مرزها بر بحران و ورشکستگی بیشتر و بیشتر اقتصادی در نظام جمهوری اسلامی میفزاید.

٢۶مرداد ١٣٩۵
١۶ اوت ٢٠١۶

ایسکرا ۸۴۵