شکست داعش در “منبج” زمینه ساز شکست های بزرگتر

بنا به گزارش خبرگزاری “رویترز” و به نقل از “گروه ناظر حقوق بشر سوریه” کە در کشور انگلستان مستقر است، شهر “منبج” تقریبا و به طور کامل به کنترل نیروهای مخالف “داعش” درآمدە است. رویترز از قول سخنگوی “نیروهای دمکراتیک سوریە “نقل کردە “کە جنگ همچنان ادامه دارد ، اما ٩٠ درصد شهر از حضور افراد داعش پاکسازی شدە است. تعدادی از افراد داعش در مرکز شهر مقاومت میکنند”.

“منبج” شهر استراتژیک و واقع در استان حلب و در جنوب مرکز ترکیە قرار دارد. منبج ، شهر”رقە” پایتخت خلافت داعش را به ترکیە و دیگر مناطق تحت کنترل دولت اسلامی داعش در سوریە متصل می کند. منبج مسیر تدارکاتی ، مواصلاتی، لجیستیکی و رفت و آمد نیروهای داعش از خاک ترکیە به سوریە و به دیگر مناطق این کشور را تآمین می کرد. این شهر بیش از ٢ سال است در کنترل داعش قرار دارد . داعش در طول این دو سال جنایت های متعددی را در این شهر و اطراف آن علیە شهروندان ، بویژه مخالفین خود آنجام داد و پاکسازیهای گستردەای را سازمان داد. با تصرف منبج ، مسیر ارتباطی ترکیە جهت کمک رسانی به داعش قطع یا به سهولت سابق ادامه نخواهد یافت و داعش را از پشت جبهە محکم ترکیە با حمایت بی دریغ “سلطان اردوغان” و حزب “اک پارتی” محروم خواهد نمود. شکست داعش در منبج ، در همانحال شکست بزرگی برای حامی این گروە تروریستی ، اردوغان و حزب و دولت مطبوعش خواهد بود کە کودتای اخیر در ترکیە را در داخل این کشور سازمان داد وکماکان آنرا ادامه می دهد. شکست داعش در منبج کە اساسآ از شکست این گروە تروریست در “کوبانی” مقاوم و سربلند کلید خورد و به همت مبارزین “ی پ گ ” و “ی پ ژ” و حمایت های بیدریغ بین المللی و انترناسیونالیستی فراهم شد ، شکست های بعدی “داعش” در سوریە ، از جملە منبج و همچنین پایتخت آن در “رقە” ، شکست های ادامەدار آن طی ماەهای گذشتە در عراق و بویژه شهر موصل در آیندە را نیز رقم خواهد زد.

شکی نیست کە داعش در شکل کنونی آن به شدت تضعیف وکوچک خواهد شد و خاصیت منطقەای فعلی را از دست خواهد داد. اما اشتباه است اگر تصور شود بعنوان یک گروە بنیادگرا، کە نمایندگی بخشی از جریان سنی متعصب در منطقە را پشت سر خود دارد ، از صحنه سیاسی عراق و سوریە حذف خواهد شد. ممکن است کوچک یا تجزیە شود، ممکن است “رقە” و “موصل” را نیز طی ماەهای آیندە از دست بدهد، اما تا فضای دیکتاتوری و سرکوب با خاندانهای سلطنتی و شیوخ نشستە بر دریای نفت ، دلار و خون در منطقە با حمایت کشورهای امپریالیستی حاکم باشند، داعش و بنیادگرای مذهبی از نوع سنی و شیعی آن ، در لجنزار استبداد و دیکتاتوری آدامه به حیات خود دادە و تولید و بازتولید می شوند. در غیاب جنبش انقلابی و تودەای، در غیاب جنبش کارگری رادیکال و سوسیالیستی، در غیاب حزب قدرتمند کارگری با جهانبینی کمونیستی و انترناسیونالیستی، رویدادهای این منطقە ، بر بالای سر این جنبش ها ، بدون دخالت آنان ، در کریدورهای دیپلماسی فاسد ، در جنگ های نیابتی و در تقسیم مجدد منطقە و کشورها در میان رقبای امپریالیستی ، تعیین و رقم خواهند خورد و داعش و دیگر گروەهای بنیادگرای اسلامی و ضدمردمی کماکان جایگاه خواهند داشت ، اما اشکال حضور و فعالیت آنان عوض خواهد شد. بعد از، از دست دادن “منبج” ، “داعش” ، در دفاع از “رقە” و دیگر مناطق تحت کنترل وحشیانەتر از گذشتە اقدامات تروریستی و جنایتکارانه خود را تشدید خواهد کرد. ادامە هر پیروزی و از آن مهمتر تثبیت آن توسط مخالفین داعش ، با رعایت حقوق برابر شهروندان، کوتاه کردن دست مذهب و دیگر تفاوت های ملی، نژادی،جنسیتی از زندگی روزانه مردم و احترام به حقوق کامل شهروندان ، تآمین نیازهای اقتصادی، زیستی، اسکان آوارگان و تآمین امنیت جانی مردم ، حاصل خواهد شد. جنبش انقلابی و آزادیخواهی در سراسر جهان ، کمافی سابق باید مبارزە با داعش و بنیادگرای مذهبی و حمایت بیدریغ از مبارزان آزادیخواه و رزمندە “روژآوا” را در دستور کار و فعالیت خود داشتە باشد. این شکست میتواند زمینه ساز شکست های بزرگتر در آیندە باشد . تضعیف داعش و بنیادگرایی مذهبی به نفع انسانیست و زندگی بدور از ترس و ترور در سرتاسر جهان است.

۶ اگوست ٢٠١۶