در باره اوضاع ترکیه بخش دوم ‎

در باره اوضاع ترکیه بخش دوم ‎

کوتاه و مختصر :
بخش دوم در باره اوضاع تازه کشور ترکیه . در بخش اول اشاره شد که دولت اردوغان با تمام فجایعی که در حق مردم ترکیه انجام داده است کماکان از نظر دولت امریکا و برخی از کشورهای اروپایی حمایت می شود چه فاجعه ای ؟
اردوغان می گوید که کودتا نعمتی برای بر قراری دموکراسی و عدالت است خائنین مجازات می شوند ( دارند می شوند ) دقیقا جمله ای که خمینی بعد از پایان جنگ ایران و عراق بیان داشت ( جنگ ایران با عراق نعمتی الهی بود ) تفهیم این نعمات برای ما روشن است کنترل جامعه توسط عقب مانده ترین فرهنگ دینی بر جامعه می باشد .طبیعی است که همچنین سیستمی باب طبع نظم سرمایه جهانی است .
اما نقش مردم عادی در این اوضاع .
تجارب همچنین اوضاعی که در ترکیه در جریان دارد و صدای الله واکبر امروزه درشهرهای انکارا و استابول و برخی شهرهای دیگر روزمره بعد از کودتا شنیده می شود بسیار شبیه به اوضاع اولیه شکست انقلاب در سالهای ۱۳۵۸ به بعد می باشد . این زنگ خطر جدی برای جامعه ترکیه می باشد .
پاکسازی سیستم آموزش و دانشگاها و مراکز اداری و ارتش و غیره نیز شبیه پاک سازی سال ۱۳۵۹ در ایران توسط حکومت اسلامی می باشد . من هم یکی از اشخاص ناباب از نظر حاکمیت اسلامی سال ۱۳۵۹ بودم و در جریان پاکسازی معلمین شهر سنندج همراه صدها معلم کمونیست و شرافتمند و انسان دوست از کار اخراج شدیم .
بلاخره دولت اردوغان برای مدتی حاکمیت دیکتاتوری خشن اسلامی را اعمال می کند و بعد ثبات نسبی فعالین مخالف حاکمیت را که در خارج کشور یا در داخل غیر علنی زندگی کنند به لیست اینتر پول اضافه معرفی می نماید .
کشور ترکیه دیگرآن ترکیه نمی باشد و نخواهد شد . درصد توریستها ی غربی و شرقی بسیار پائین می آیند نتیجه آن ضربه بزرگی به اقتصاد جامعه موجب می شود .
سابقه طولانی قدر قدرتی ارتش بعد ازاین پاک سازیها بسیار ضعیف می شود .اعتماد در صفوف نظامیان به همدیگر از بین می رود .
پلیس امنیتی ( میت ) کلا سیستم و ارگانهای پلیسی در این میان نقش اساسی را بازی می کنند ( تقریبا مانند سپاه پاسدارن در ایران ) دولت اردوغان بیشترین بودجه ها را صرف سیستم پلیس و پلیس منیتی می نماید ، بخور و ببر معروف در سیستم پلیسی بیشتر می شود .
اسلام سیاسی عملا نقش بازی می کنند از سر بریدن ارتشی ها شروع کردند الله و اکبر روزمره در خیا بانها و بازارها ومراکز سکونتی چه اوضاعی ؟
مسئله کرد در کردستان ترکیه و سوریه .
بنا به اطلاعات پخش شده از ویکی لیکس دولت ترکیه با حزب دموکرات کردستان عراق ، دولت قطر و عربستان و غیره توطئه های در سر دارند تا از طریق داعش مناطق آزاد در کردستان سوریه نا امن و اشغال کنند . دولت ترکیه مجوز تروریسم نامیدن پ ک ک را از طرف غرب و امریکا را کماکان دارد و سرکوبها شدت می گیرد .
متاسفانه آینده روشنی در ترکیه به همه لحاظ دیده نمی شود .بخش وسیعی از جامعه در مقابل این اوضاع در حالت ترس و سکوت بسر می برند .جریانات چپ و کمونسیت وجنبشهای کارگری و دانشجویی نقش آنچنای ندارند .
به این امید که صاحبان اصلی جامعه ( جنبشهای کارگری . دانشجویی . آزادی خواهان و برابری طلبان این همه مصیبت و فجایع از طرف دولت و ارتش را بی جواب نگذارند و خود جامعه را در اختیار بگیرند .ادامه دارد توفیق پیرخضری ۳۰ جولای