کارگران و مردم آزادیخواه و برابری طلب ترکیه،در مقابل جبهه اردوغان و کودتاچیان!

کودتا نافرجام ارتش فاشیست ترکیه، و طی چند روز اخیر،بواقع ادامه سیاست های بورژوایی و فاشیستی به بن بست رسیده رجب طیب اردوغان و حزب عدالت و توسعه اسلامی در راس حکومت است ، اگر چه این کوتا موفق نبود، اما ریشه های این کودتا به روند این سیاست ها و از جمله به سالهای گذشته باز میگردد که در دفعات مختلف، بخشی از سران ارتش در چند سال اخیر، و توسط حزب عدالت و توسعه اسلامی،و در اینگونه تلاشی دستگیر و زندانی شدند. و اکنون بقایای این سران در ارتش، و در وضعیت بحرانی ترکیه ، به این کودتای ناموفق که از جانب غرب، و آمریکا و اوباما مورد تایید قرار نگرفت و به شکست رسید، دست زدند.
کودتا در واقع فرایند بحران در قدرت و در نتیجه اوضاع آشفته کنونی در ترکیه است. رجب طیب اردوغان و حزب مطبوعش در قدرت، به دلیل توهم به رویا و خواب های آشفته و رنگی، ایجاد یک امپراطوری عظیم عثمانی ملی- اسلامی( البته با حمایت سرمایه داری جهانی!) را در سر دارند! و، این شرایط اسفناک را برای کارگران و مردم ترکیه رقم زده اند.. ،
و در نتیجه ادامه سیاسست اردوغان و حزبش، منجر به سرکوب هر چه بیشتر آزادی خواهی مردم ترکیه و از جمله مردم کردستان ، سوسیالیست ها و کارگران ترکیه، منجر شده و شدت یافتن شکاف طبقاتی بیشتر و ترویج فقر و بحران سیاسی را عمیقا دامن زده است.،
چنین سیاست های شکست خورده، واپسگرا و ضد انسانی و فاشیستی اردوغان و حزب حاکم، تداوم این سیاست های ورشکسته و به بن بست رسیده قدرت طلبانه ، ادامه اش زیگزاگ ها و نهایتا درخواست صلح تاکتیکی از اسراییل ، روسیه و سوریه ، در ترس از سقوط حزب عدالت و توسعه اسلامی ،و در نگرانی از دست دادن قدرت است.

اگر چه اردوغان برای این مانور سیاسی ، خیلی دیر به فکر چاره افتاد. و ارتش ترکیه در سهم خواهی از قدرت ، فرصت طلبانه وارد میدان شده و برای پیشگیری از هر گونه شکل گیری رادیکال جنبش آزادیخواهی و برابری طلبی در ترکیه دست به کودتایی ناموفق و به دور از اغراق ، بویژه در ترس از قدرت گیری چپ ها و سوسیالیست ها و عملا ترس از قدرت گیری جنبش ریشه دار طبقه کارگر زد. تجربه تاریخی و خونین کودتاهای سریالی ارتش ترکیه و فجایع این کودتاها ،در سال های نه چندان دور ،هنوز از خاطره مردم ترکیه و کارگران محو نشده است.
و اکنون نتیجه نهایی این بحران ، به میان آمدن بخشی از سران ارتش ترکیه ، به میدان است، که تجربه تاریخی و خونین کودتا های سریالی ارتش ترکیه و در گذشته، فراموش مردم ترکیه و کارگران ترک نشده است. و از این زاویه بود.و در نتیکه چنین کودتاهای مداوم در ترکیه بود که مردم ترکیه را که سالهای متمادی از سیاست های ژنرال های دیکتاتور و ارتش ترکیه به فغان امده بودند ناچار به انتخاب و رای دادن به بین بد و بدتر نمود، و به حزب عدالت و توسعه اسلامی اردوغان نمود. عثمانی گرایی اردوغان توتالیتر،اولترا شیفتگی و تشنگی به قدرت، با خیال های واهی و افکار فاشیستی ملی- اسلامی، عواقب و شرایط اسفناکی را برای مردم و کارگران کشور ترکیه موجب شده است.

و دور از واقعیت نیست که در این شرایط بلبشو و حساس و تعیین کننده، کارگران ترکیه، و جنبش ریشه دار کارگری و چپ و سوسیالیستی در ترکیه، به همراه مردم شریف و آگاه ترکیه ، مصمم و یکصدا، برای حذف هر دو جبهه فاشیستی و
ضد انسانی حزب عدالت ،اردوغان و ارتش ترکیه، عملا جبهه متشکل خود را داشته باشند.دور از واقعیت نخواهد بود که مردم ترکیه به تاریخ مصرف هر دوی این جنایتکاران وسرمایه داری ملی –اسلامی پایان دهند. اردوغان و کودتاچیان، هردو ،ضد آزادی، ضد برابری وعدالت بوده و بر خلاف خواست های انسانی و ضرورت های مردم شریف ترکیه هستند. امروزه با سیاست های فاشیستی اردوغانی-عثمانی حزب عدالت و توسعه اسلامی، ترکیه جایگاهی برای ترک و تاز جریانات واپسگرا و متوحش اسلامی مانند داعش و ناتو شده است.
و امروز اینگونه کشور ترکیه را که زمینه های سکولاریسم و جنبش قوی کارگری و سوسیالیستی را دارد، به نابودی و چرخه سقوط کشانده است و با فاصله طبقاتی شدید، کارگران ترکیه و مردم را، در شرایط سخت و مضاعف ستم طبقاتی و معیشتی قرار داده است. اردوغان و حزب واپسگرا مذهبی و فاشیست خود، مدت های طولانی است که برای این خواب و رویای اقتدار طلبی و عثمانی گرایی عهد عتیق ، این بار جنایت عثمانی در تاریخ و قتل عام مردم ارامنه را در کردستان ترکیه تکرار نموده است و با جاری نمودن جوی خون در کردستان ، جنایتی جنگی را با بمباران و و ویرانی استانها و مناطق کردنشین ترکیه ، بر علیه مردم شریف کرد مرتکب شده است!

خواب های آشفته اردوغان قدرت طلب و فاشیست و از جمله در رقابت با همتای فاشیست دیگر خود در منطقه، یعنی جمهوری اسلامی ایران، وی را به متمایل به سیاستهای منطقه ای در همراهی با داعش ، عربستان و اسرائیل نموده است. و برای استمرار چنین سیاست ها و تفکرات مالیخولیای مذهبی و طبقاتی،شرایط نا امن و زندگی سختی را به مردم و کارگران ترکیه تحمیل نموده است.
حزب توسعه و عدالت اسلامی، و اردوغان ضد کارگر و شدیدا ضد سوسیالیست ها و کمونیست ها و ، با خواب و رویای احیای امپراطوری عثمانی، . دچار شیزوفرنیسم و اردوغانیسم شده است! که در نهایت ترکیه را در شرایط یک هرج و مرج تاریخی چون کشور عراق قرار داده است. سرزمین ترکیه ، جایگاه کودتاچیان ، جایگاه حزب عدالت و توسعه اسلامی نیست.سال های متمادی است که ارتش و اردوغان هر دو، در سرکوب آزادی ، در سرکوب مردم شریف ترکیه و کردستان، در سرکوب سکولارها، آزادیخواهان و سوسیالیست ها ، شریک و متهم ردیف اول بوده و هستند.
دور از واقعیت نخواهد بود که مردم ترکیه و بویژه کارگران و جنبش کارگری ریشه دار و منسجم ترکیه با سیاست و درایت و هشیاری خود، و در اتحاد و هم سویی با احزاب چپ و کمونیستی رادیکال، هشیارانه، این شرایط را تبدیل به خواست ازادی و برابری برای همه مردم ترکیه نمایند و بیس و اساس اتوریته سیاسی قدرت ونقش محوری را در کمک به تعیین سرنوشت مردم ترکیه شوند. شرایط حساس و بسیار بغرنج کنونی در ترکیه ، میتواند و امکان این را دارد که با درایت داهیانه جنبش عظیم کارگری و مضافا دخالت سوسیالیست ها، کمونیست ها، ، سکولارها و دیگر اقشار شریف طبقاتی و زحمتکش ترکیه به پایان دادن این غائله توحش و بربریت کنونی رجب اردوغان و کودتاگران فاشیست نماید.
کارگران شریف ترکیه، جنبش عظیم کارگری ترکیه، آزادیخواهان و چپ ها و سوسیالیست های ترکیه با آگاهی و هشیاری ، اجازه دخالت و سودجویی امثال جمهوری اسلامی فاشیست و تمامی حاکمیت های ضد انسانی مذهبی و سرمایه داری را در ترکیه نخواهند داد. جمهوری اسلامی نگران و آشفته از این شرایط ، مترصد فرصت طلبی است که از این آب گل الود ماهی بگیرد و یا اینکه بی میل نیست که روند و بحران کنونی در ترکیه ، به سرنوشت عراق کنونی دچار شود.،

چرا که جمهوری اسلامی ایران ، هماره نگران یک ترکیه سکولار و سوسیالیست در مرزهای همجوار با ایران است، چرا که پس لرزه های انقلاب مصادره شده و به شکست رسیده ۵۷ ، زمین را هنوز زیر پای جمهوری اسلامی داغ نگه داشته است! و با توجه به زمینه داخلی رشد مبارزات طبقه کارگر ایران و جنبش ازادیخواهی و برابری طلبی، جمهوری اسلامی نگران این پس لرزه های به جای مانده از انقلاب ۵۷، و پایان نیافتن جنبش آزادیخواهی و برابری طلبی، و نگران از جنبش کارگری و سوسیالیستی در ایران است و در نتیجه ، هرگز خواهان استقرار یک حکومت سکولار و آزادیخواه درعراق و یا ترکیه نیست. اگر چه جمهوری اسلامی خود در آینده ای نه چندان دور در ایران توسط جنبش انقلابی و رادیکال و سوسیالیستی طبقه کارگر ایران ، دچار چنین شوک و بهتی خواهد شد

شکل گیری حکومت های مردمی، و آزادیخواه و ضد مذهبی در عراق و ترکیه، به صدا در آمدن ناقوس هراسناک مرگ و کابوس رژیم جمهوری اسلامی است. به امید هر چه عمیق تر شدن جنبش ها ی آزادیخواهانه و برابری طلب در منطقه خاورمیانه و جهان، از جمله در ترکیه و عراق و آشفته تر شدن آرامش حکومت فاشیست جمهوری اسلامی در ایران و سقوط حکومت های فاشیستی ملی- مذهبی و سرمایه داری در ترکیه، ایران و عراق. به امید آن روز که دور از دسترس نخواهد بود.