در عراق چه میگذرد؟

بدنبال حمله هواداران جریان مقتدا صدر در روز جمعه ٢٠ مه به ناحیه سبز در بغداد که سه نفر از جمله یکی از خبرنگاران روزنامه “احد” عراق در جریان آن کشته و حدود صد نفر زخمی شدند ، شب گذشته تظاهراتی از همین جنس و با شرکت طرفداران صدر در شهر “زی قار” برپا شد و تظاهرکنندگان تلاش کردند ساختمان فرمانداری را به اشغال خود درآورند که با عکس العمل نیروهای امنیتی حکومت روبرو شده و پراکنده شدند.

جمعه شب و روز شنبه ٢١ مه نیز شهرهای بابل، ناصریه، دیوانیه و بصره محل تظاهرات نیروهای مقتدا صدر بود. در تظاهرات روز جمعه در بغداد حیدر عبادی نخست وزیر عراق حملات نیروهای صدر به مراکز دولتی را محکوم  و آمد و رفت شبانه را نیز ممنوع اعلام کرد.

 آنچه که طی روزهای اخیر در بغداد و دیگر شهرهای جنوب عراق میگذرد، تلاشی است برای عقب راندن اعتراضات مدرن، سکولار و مدنی مردم شهرهای عراق. دارودسته های حیدر عبادی، مالکی نخست وزیر سابق، علی سیستانی، مقتدا صدر و دیگر جریانات اسلامی و قومی، با به قهقرا بردن هر چه بیشتر اوضاع عراق در تلاش هستند خواستهای متمدنانه و انسانی و میلیونی مردم عراق را که طی یکسال اخیر خواهان جامعه ای انسانی، سکولار و مدنی بودند و همچنان این مطالبات را خواهانند به حاشیه برانند.

آنچه که این روزها در جنگ قدرت و به تباهی کشانیدن هر چه بیشتر زندگی مردم توسط  این دارودسته های حکومتی در جریان است و اوضاع بهم ریخته کنونی که دهها گروه مسلح و اسلامی در آن به ایفای نقش ارتجاعی و جنایتکارانه خود پرداخته اند، تنها گوشه ای از توحش در میان طرفهای رقیب در قدرت است. اینها باندهایی هستند که از قبل سیاست شکست خورده آمریکا در عراق و بدست گیری سکان این توحش از سوی جمهوری اسلامی و عربستان، سرگرم تباهی هر چه بیشتر زندگی مردم در جامعه عراق هستند. این جریانات برای تداوم جهنمی که به مردم تحمیل کرده اند ظرفیت این را دارند که دست به هر جنایتی بزنند.

اما یک جنبش وسیع سکولار و مدرن هم هست که صدای حق طلبانه و آزادیخواهانه کل مردم ستمیده عراق را نمایندگی میکند. این جنبش طی یکسال گذشته، بصورت میلیونی در مقابل همه این باندها به خیابانها آمد و مدنیت، سکولاریزم، انسانیت، آزادی و برابری را خواستار شد. دو واقعه متفاوت و متناقض در اوضاع سیاسی اجتماعی عراق در مقابل هم قرار دارند. از یک سو انسانیت، مدنیت و سکولاریزم و تلاش برای نان، آزادی و کرامت انسانی و از سوی دیگر نیروهای قومی اسلامی در درون و بیرون از حکومت که در وحشت از سربلند کردن جنش رادیکال و مدرن مردم به جان همدیگر افتاده اند. به میدان بازگرداندن امید و افق مطالبات و خواستهای میلیونی مردم و حضور آنان در میدان التحریر بغداد و دیگر شهرهای عراق و همچنین افشای هر چه بیشتر ماهیت صدر و شرکا، وظیفه سازمانها، جمعها و دیگر نیروهای مترقی در شهرهای عراق است. سازمانهای اجتماعی و مترقی در عراق این توان و قدرت را دارند که اینبار منسجم، سازمانیافته و هدفمند به میدان آمده و اجازه ندهند باندهای اسلامی نظیر صدر، سیستانی، مالکی  و دیگر سران قومی و اسلامی در عراق بر حرکت حق طلبانه و مدرن مردم سوار شوند. پز جریان اسلامی مقتدا صدر با شعار اصلاحات و غیره تلاشی برای نجات کل ساختار حکومت مرتجعین اسلامی و قومی در عراق و تعرض به مطالبات برابری طلبانه و آزادیخواهانه مردم است.

٢١مه ٢٠١۶