نامه سرگشاده به نمایندگان اتحادیه اروپا! به فدریکا موگرینی!از حقوق بشر حرف میزنید؟! “حجاب” مصداق کامل نقض حقوق زنان است

نامه سرگشاده به نمایندگان اتحادیه اروپا! به فدریکا موگرینی!
از حقوق بشر حرف میزنید؟! “حجاب” مصداق کامل نقض حقوق زنان است

بیش از سه دهه است که زنان در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی یکی از بدترین و ضد انسانی ترین شرایط تاریخی یک جامعه را تجربه کرده اند. یکی از ابزارهایی که تا به حال در ایجاد این شرایط بد تاریخی نقش آفرینی کرده “حجاب” بوده است.
جمهوری اسلامی از ابتدای روی کار آمدن در راستای سرکوب جامعه، با حجاب بر سر کردن زنان، قصد داشته نیمی از جامعه را از فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، هنری و سیاسی حذف کند. در واقع جمهوری اسلامی با ابزاری به اسم حجاب نیمی از جامعه را سرکوب کرده و هویت انسانی را از آنها گرفته و نیمی دیگر که مردان باشد را تحت تاثیر قوانین زن ستیز قرار داده و هویت مردسالار و ارتجاعی را به آنان تحمیل کرده.
شما باید خوب بدانید که عملکرد مشترک جریاناتی که به جنبش اسلام سیاسی تعلق دارند اینست که اولین حمله به جامعه را با حمله به زنان آن جامعه شروع کرده اند و هر جا به قدرت سیاسی دست پیدا کرده، قوانین ضد زن وضع و آن را اجرایی کرده اند. شما باید خوب بدانید که طالبان در افغانستان، بوکوحرام در نیجریه، اردوغان در ترکیه و داعش همچون جمهوری اسلامی چگونه زندگی میلیونها زن را به نابودی کشیده اند، میلیونها زن که فقط یک بار فرصت زندگی کردن داشته اند.
شما حافظه تاریخی-سیاسی تان را از دست نداده اید اما حاضرید برای دست یابی به منافع سیاسی و اقتصادی خود، جنایت های نمایندگان جنبش اسلام سیاسی از جمله نظام اسلامی حاکم بر ایران علیه زنانی که نمی خواستند زیر بار پوشش اسلامی بروند را نادیده بگیرید. شما دستگیری ها، شلاق ها و شکنجه های زنان و اسید پاشی ها به صورت زنانی که نخواسته اند پوشش اسلامی را رعایت کنند را نادیده گرفته اید، شما حضور هر روزه گشت ارشاد- نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی- که مصداق واقعی آزار خیابانیِ دولتی علیه زنان هستند را نادیده گرفته اید، شما جنس دوم شمرده شدن زنان نزد قانون در ایران را نادیده گرفته اید، شما مبارزات چهار دهه زنان در ایران علیه نابرابری، علیه ستم بر زن، علیه حکومت اسلامی و علیه همه ارکان ارتجاعی آن را نادیده گرفته اید. شما باید خوب بدانید که حجابی که در دیدارهایتان با سران نظام جمهوری اسلامی بر سر میکنید، پرچم اسلام سیاسی این خطرناکترین، ضد زن ترین و ضد انسانی ترین جنبش سیاسی در حال حاضر است و شما این پرچم را بر سر خود کشیدید.
شما محجبه نیستید اما برای پیشبرد روابط جدیدتان با حکومت سرکوبگر جمهوری اسلامی حاضر شدید پوشش اسلامی بر سر و بدن کنید و حتی حق آزادی پوشش و حقوق انسانی خودتان را نقض کنید. اگر از “حقوق بشر” حرف میزنید باید به آن عمل هم بکنید.
شما باید خوب بدانید که در حال حاضر اکثریت قریب به اتفاق زنان در ایران “حجاب” این سمبل تحقیر و کنترل زن را نمی خواهند. امروز زنان در ایران نزدیک به چهار دهه مبارزات پیشرو و رادیکال علیه مردسالاری، علیه قوانین شریعه و علیه حاکمیت وقت را پشت سر گذاشته اند تا جائیکه جنبش نوین رهایی زنان در ایران یک انقلاب زنانه را رقم زده است، انقلابی که همه مصادیق بردگی زن را از هم می پاشد. برای این زنان صحبت از “حقوق انسانی و رهایی و برابری زنان” وقتی آغشته به حجاب می شود غیر قابل قبول است. یا صحبت از حقوق انسانی نکنید یا اگر میکنید، آن را به حجاب آغشته نکنید، “حجاب” مصداق واقعی نقض حقوق زنان است.
ما فعالین جنبش نوین رهایی زنان، ما فعالین انقلاب زنانه اعلام میکنیم که اگر جامعه ایران برایتان مهم است، پس بیایید با زنان پیشرو و انقلابی ایران همراه شوید و به جای اینکه دستتان را در دستان سران یک رژیم ضد انسانی بگذارید، از زنان ایران و از مبارزات جسورانه و شجاعانه آنان علیه حجاب حمایت کنید.
شیرین شمس
۱۸ آوریل ۲۰۱۶