مهم نیست که چه مدرکی دارید , مهم اینه که چه درکی دارید

مهم نیست که چه مدرکی دارید
مهم اینه که چه درکی دارید
جواب کوتاهی به کتاب اخیر ساعد وطن دوست و ملکه مصطفی سلطانی در رابطه با انتشار اسناد کنگره اول کومه له
چند روز قبل توسط یکی از رفقای عزیزم کتابی به صورت فرمات پی دی اف به دستم رسید در رابطه با انتشار اسناد کنگره اول کومه له,قبل از خواندن کتاب خیلی خوشحال شدم که اسناد کنگره اول کومه له به صورت علنی پخش شده است و میتوان ان را به خوبی مطالعه و درک کرد،چون معمولا انتشار اسناد کنگره اول هر جریان و تشکیلاتی برای کسانی که مشتاق ان هستند خوشایند و جذاب است.
بعد از مطالعه چند صفحه از ان به شخص خود به عنوان کسی که بیش از یک دهه در تشکیلات کومه له فعالیت داشته ام و از خانواده رفقای جانباخته ان هستم و با هر کم و کاستی و نقاط قوت ان اشنا هستم نوعی حس ناخوشایند بهم دست داد که انگار از اسمان به زمین افتادم.
اولین سوالی برایم پیش امد این بود ایا این کاک فواد کاک فواد که میگویند،این کاک محمد حسین که میگویند این کاک صدیق که میگویند و از انها استوره انقلابی ساخته بودند چنین کسانی بوده اند که در کنگره اول تشکیلاتشان این چنین بی رحمانه و مشغله اساسی شان نقد به خود بوده یا نه مسائل اجتماعی و طبقاتی مهمتری وجود داشته است، مباحثات انتقادی درون تشکیلاتی بخشی از ان بوده است.
من چون شخصا سن و سال من ایجاب نکرده در ان مقطع باشم نمیتوانم صحت یا عدم صحت ان را تایید کنم،اما به شاهدی تمامی سوسیالیست های قدیمی و جنبش انقلابی کردستان تعاریفی که از رفقای جانباخته مورد نظر در این کتاب شنیده ام که نمونه و الگوی من و صدها مثل من برای روی اوری به جنبش سوسیالیستی و کمونیستی و اللخصوص تشکیلات کومه له بوده است، مغایرت دارد و ما این رفقا را چنین نشناخته ایم که حال نویسندگان این کتاب بعد از سه دهه به فکر ان رسیده اند ان را منتشر کنند.
دو تن از رفقای موجود در ان وقت رفقای عزیز ابراهیم علیزاده و ایرج فرزاد هر کدام از زوایایی به این مسئله پرداخته اند و بیان کرده اند که حقیقت کل ان نیست که این کتاب و سیاست پشت پرده ان مد نظر دارد.
خوشبختانه ما در جریانی فعالیت داشته ایم که از روز اول انتقاد و انتقاد از خود را وجه مهم کمونیست ها در جهت اصلاح ابلاغ کرده اند،حال ایا انتقاد از خود کاک محمد حسین کریمی عزیز یا دیگر رفقا در یک جلسه خودی تشکیلاتی چه سود و پیشروی برای کومه له دارد که این رفقا زحمت به خود داده اند بعد از سه دهه ان را منتشر کنند.
خوشبختانه پراتیک و عملکرد و شخصیت سیاسی ان رفقا در ان مقطع دهن های باز را بسته نگه میدارد.شخصیت کاک فواد کاک محمد حسین کریمی و سایر رفقا در پراتیک روزانه ان وقت محک خورده است که نسل قدیم و جدید جنبش انقلابی کردستان انان را با پراتیک و عملکردشان میشناسند نه با جلسات خودی و درون تشکیلاتی.
وقتی جوانانی که به روی کوه ابیدر میروند و سرود کاک فواد روله ی ئاگر و خوین را میخوانند و میگویند چگوارای کردستان بودی ایا از اسناد کنگره های کومه له نشات گرفته یا از پراتیک و عملکرد و دلسوزی این رفقا در قبال جنبش انقلابی و سوسیالیستی کردستان سرچشمه میگیرد.
ما کمونیستها به این اعتقاد داریم که هیچ کدام از ما کامل نیستیم و هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را داریم و در درون یک تشکیلات هم مسائل انتقادی در جهت اصلاح پیش می اید و خیلی مفید هم است.
اما منتشر کردن چنین مباحثاتی از سوی شما رفقا چه کمک و پیشروی در زمینه نفوذ کومه له انجام داده است؟بعد از سه دهه منتشر کردن چنین اسنادی چه جهتی را تعقیب میکند؟ابلاغ میکنید در جهت روشن کردن سیاست کومه له و دیدگاههای ان وقت رهبری، ولی متاسفانه رفقای عزیز منتشر کردن چنین مباحثاتی نه تنها در جهت تقویت کومه له نیست بلکه بهانه دادن دست دشمنان کومه له و اللخصوص جنبش سوسیالیستی است.
کومه له و رهبران وقت ان با محک پراتیک و مبارزه انها در خدمت به منافع توده های کارگر و زحمتکش رقم خورده است،کسی نمیتواند با انتشار مباحثات داخلی یک نشست ان را خدشه دار کند ان دوران،دوران پراتیک و عمل بود نه دوران کاغذ بازی همان پراتیک هم کومه له را کومه له ای با نفوذ کرد مهم نیست چه مدرکی در دست دارید مهم این است چه درکی دارید.
سیروان پرتونوری