اعتیاد زنان و کودکان در ایران

در ایران روز به روز بیشتر از قبل مشاهده اعتیاد زنان و کودکان در ایران هستیم و طبق آمار و ارقام موجود سن اعتیاد زنان و کودکان در جامعه روز به روز کمتر میشود، و این روند متاسفانه رو به افزایش است.
عواملی که باعث اعتیاد زنان و دختران در ایران میشوند به چند دسته تقسیم میشوند، یکی از این عوامل میتواندحس کنجکاوی فرد باشد و با مصرف تفریحی به آن وابسته شود و به مصرف همیشگی تبدیل شود.یکی دیگر از عواملی که سبب اعتیاد افراد میشود خانواده است، محیطی که شخصیت فرد در آن شکل میگیرد و والدین خود را الگو قرار داده و از رفتار و گفتار آنان الگو میگیرد. در محیط خانواده اگر پدر یا مادر و یا هردوی آنها اعتیاد داشته باشند در این مکان اعتیاد سریعتر گریبان فرد را میگیرد. از طرفی دیگر اگر در محیط خانواده مدام مشاجره و دعوا بین والدین باشد فرد برای دوری از محیط خانه به بیرون پناه میبرد و گاهی هم سبب پیوستن افراد به گروه ها و باندها میشود. افرادی مصرف آنها روز به روز بیشتر شود در معرض خطر جدی تری قرار میگیرند و راههای گوناگون مصرف مواد حتی ممکن است باعث شود فرد به HIV مثبت مبتلا شود. دلیل مهم دیگری که باعث اعتیاد افراد میشود جامعه است. نظام استبدادی و سرمایه داری حاکم در جامعه است و یکی از سیاست های این دولت ضعیف کردن نیروی جوان جامعه و به انزوا کشیدن آنان است که با این ترفند بیشتر به دوران حاکمیت خود ادامه میدهند.
اعتیاد زنان که بیشتر در این مقاله مورد توجه من است، تمام مواردی که در بالا به آن اشاره شد میتواند باشد.
اگر زنی همسر معتاد داشته باشد سریع گرفتار این درد میشود چرا که همسر او بخاطر داشتن مصاحبت و نشنیدن سرزنش زن خود را عادت به مصرف مواد میدهد و اینگونه در مواردی حتی زن را مجبور به اعمال و رفتاری میکند که برخلاف میل باطنی زن است ازجمله دزدی،تن فروشی،خرید و فروش مواد و….
زنانی که در اینگونه محیطها رشد میکنند و به اجبار خانواده تن به ازدواج با افرادی میدهند که سالهای زیادی تفاوت سنی بین آنها وجود دارد و آنها هیچ انگیزه ای ندارند برای ادامه زندگی به همین دلیل خود را غرق دنیایی میکنند که علاوه بر خودشان بیگناهانی را نیز گرفتار میکنند, این دختران هم برای فراموشی و تسکین دردهای روحی و چه بسا جسمیشان هم به مصرف مواد رو می آورند .
نوزادانی که مادران معتاد دارند از بدو تولد دچار اعتیاد هستند و این کودکان بخاطر اعتیادی که به آن گرفتار هستند باید تا آخر عمر ایزوله زندگی کنند.
در ایران اگر تنها نیمی از نهادها به وظایفی که دارند عمل کنند بسیاری از افرادی که گرفتار اعتیاد هستند میتوانند به زندگی عادی خودشان بازگردند. با برنامه ریزی و همکاری این نهادها و قرار دادن بودجه ای برای کمک و برگرداندن این افراد به جامعه میشود این معضل را کاهش داد.اما از آنجایی که هیچ اهمیتی به این قربانیان داده نمیشود و هزینه ای را برای درمان آنان در نظر نمیگیرند وضعیتشان روز به روز بدتر از قبل میشود.
زنان و دخترانی که در دام اعتیاد میافتند چه بسا رنجها و دردهایی را متحمل میشوند.
این کودکان معتاد به دلایل شرایط نامساعدی که در آن قرار دارند از رفتن به مدرسه و ادامه تحصیل محروم میمانند و برای همیشه از جامعه ترد میشوند. این کودکان برای رفع نیازشان تن به هر کاری میدهند و حتی سوءاستفاده های جنسی فراوانی از آنان میکنند. والدین این کودکان که خود قربانیان این درد هستند با ناآگاهی سبب نابودی این کودکان بیگناه نیزمیشوند. تمامی این مشکلات و معضلاتی که افراد جامعه دچار آن شده اند همگی به نبود برابری و عدالت در جامعه است. متاسفانه اعتیاد باعث بی خانمانی افراد و مرگ زود رس آنان نیز میشود.
نازنین محمدی
۲۰۱۶/۰۲/۱۱
سوعد