دهمین سالگرد اعتصابات با شکوه کارگران شرکت واحد را گرامی میداریم

دهمین سالگرد اعتصابات با شکوه کارگران شرکت واحد را گرامی میداریم

٨ بهمن ٨۴ هزاران کارگر شرکت واحد در تهران دست به اعتصاب زدند و کل تهران را به جنب و جوش در آوردند. اعتصاب کارگران شرکت واحد یک اتفاق سیاسی مهم بود که تاثیر خود را بر تغییر توازن قوای جامعه گذاشت و به سهم خود نقطه عطفی در جنبش کارگری بود. مبارزات کارگران شرکت واحد در عین حال یک شکست سیاسی برای جمهوری اسلامی بود. کارگران شرکت واحد در بهمن ماه سال ٨۴ تصمیم گرفتند اعتصاب کنند و علیرغم دستگیری٬ تهدید و فشار رژیم٬ تصمیم خود را عملی کردند. رژیم وحشیانه به کارگران حمله کرد. اعتصاب آنها را درهم شکست، بیش از ١٠٠٠ کارگر واحد را راهی زندان کرد. اما این تهاجم و فشارهای متعاقب آن اگر چه مشکلات و رنجها و فشارهای زیادی به کارگران شرکت واحد وارد کرد، اما این جمهوری اسلامی بود که از نظر سیاسی منزوی تر و منفور تر شد، و زیر فشار یک کارزار بین المللی گسترده عملا یک شکست سیاسی را متحمل گردید. امروز کارگر واحد در سطح جهان و ایران محبوب و شناخته شده است، و جمهوری اسلامی بیش از بیش بعنوان سرکوبگر و ضد کارگر در سطح جهان شناخته میشود و منفور خاص و عام است. در یک کلام اعتراضات کارگران شرکت واحد باعث شد که تمام توجه ها نه تنها در داخل ایران بلکه در سطح جهانی به طرف طبقه کارگر در ایران و کارگران شرکت واحد متوجه شود. بدنبال این اتفاقات کارگران ایران بیش از پیش وارد صحنه سیاسی جامعه شدند و بعنوان وزنه ای مهم در سیر تحولات سیاسی جامعه مورد توجه همه قرار گرفتند.
مبارزات کارگران شرکت واحد در سال ٨۴ و دستاوردهایش بطور واقعی یک پیشروی مهم برای کارگران شرکت واحد و طبقه کارگر در ایران است. اکنون دیگر جایگاه اعتراضات کارگران شرکت واحد بر همه کس روشن است. در طول ده سالی که از این اعتراضات میگذرد رزیم اسلامی همواره تلاش کرده است که شکست سیاسی خود را جبران کند. اخیر ترین آن محاکمه داود رضوی از اعضای هیات مدیره این سندگا در ٢٣ دی ماه در شعبه ٢۶ دادگاه اسلامی است. و جرم او همچون موارد دیگر “اقدام علیه امنیت کشور” اعلام شده است.
اعتصاب سال ٨۴ کارگران شرکت واحد قدرت این کارگران و قدرت اعتصاب کارگر را در مقابل این کارگران و کل جامعه قرار داد و درسهای آموزنده بسیاری داشت که برگشتن و نگاه کردن به آنها مهم است. بویژه امروز در شرایطی که تمام مراکز کارگری حالتی انفجاری دارد، جامعه در التهاب مبارزه است و مردم در کمین فرصتی هستند که جلو بیایند و تکلیف این رژیم سرکوب و جنایت را یکسره کنند، قدرت متحد کارگران و دست بردن به ابزار قدرتمند اعتصاب یک گام مهم در به میدان آمدن قدرتمند کارگران است.
پیش بسوی اعتصابات سراسری کارگری