بهائیت در عمل کجای مبارزه طبقاتی ایستاده است؟(بررسی زندگی حبیب الله ثابت (معروف به ثابت پاسال)

بهائیت در عمل کجای مبارزه طبقاتی ایستاده است؟(بررسی زندگی حبیب الله ثابت (معروف به ثابت پاسال)

بخش دهم از نقد بهائیت از موضع چپ و آزادیخواهی

از: سعید صالحی نیا

salehinia@aol.com

۱۴ دسامبر ۲۰۱۵

مقدمه:

در مقالات قبلی در نقد بهائیت(۲)، این دین را از زاویه تضادش با منطق و عقل گرائی و از زاویه متد نقدش به جوامع کنونی و حمایتش از نوعی رفرم نظام سرمایه داری نقد کردم.همینطور توضیح دادم که این دین با “ندادن اجازه به حامیانش در دخالت در سیاست، بواقع دو تناقض بزرگ می آفریند: اولا: مدعی وجود فضائی غیر سیاسی در این جهان سیاست زده می شود و دوما بین نیاز انسانها برای تغییر نظام سیاسی جهان معاصر ، دیواری می کشد با قدرت سیاسی حاکم.

در این مقاله سعی می کنم به تعیین عملی رهنمودهای بهائ الله در زندگی واقعی حامیانش نظری بیفکنم تا روشن شود که دروغ شاخدار “غیر سیاسی ماندن” تا چه اندازه با تاریخ مجک زده می شود؟

زندگی فردی بنام حبیب الله ثابت در دوران حکومت محمد رضا پهلوی بهترین نمونه عملکرد واقعی بهائیت و بهائیان است.هر چند که تنها نمونه نیست.همانطور که گفتم پسر حسینعلی (بهاء الله) ملقب به مقام سر از سوی حکومت انگلیس گردید!

اما این حبیب الله ثابت که بود و چه کرد؟

(۱)زندگی مختصر حبیب الله ثابت:

حبیب الله ثابت در تهران در سال ۱۲۸۲ متولد شد . از خانواده بهائی بود و با رشد قدرت خانواده پهلوی ، رشد کرد و از حامیان “بیت العدل بهائیان ایران” بود.او زیر سایه قدرت پهلوی به مال و منال رسید . او با سران بهائیت ارتباط داشت و تحت حمایت انها قرار داشت. در سالهای بعد، امتیاز مرسولات پستی شهرهای دیگری نیز به وی واگذار گردید.او با جمع آوری سرمایه از بهاییان به فروش ماشین آلات نجاری روی آورد و کارخانه‌‌های مبل ثابت را تاسیس کرد که نخستین اقدام برای صنعتی کردن نجاری در ایران بود.

او در کنار رژیم پهلوی در بستن قراردادهای راه آهن و بسیاری قراردادهای دیگر صاحب مال و منال بسیاری شد.حتی از “صنعت سیرک” هم نگذشت و بزودی بنام “مرد پولساز” در ایران معروف شد! در دوران جنگ دوم جهانی دفتر مجللی در نیویورک در ساختمان راکفلر زد و امپراتوری مالی خود را در بیرون ایران قدرت بخشید.

بعد از کودتای ۲۸ مرداد  ، ثابت روابطش را خاندان پهلوی محکمتر کرد.(۱)

او به ویژه از ۱۳۳۲ به بعد، با خاندان پهلوی و شاه و شخصیت‌های مهم سیاسی ایران، از جمله عبدالکریم ایادی، پزشک مخصوص دربار روابطی دوستانه داشت که به برای جمع‌آوری منابع مالی کمک کرد. او به دستور دربار از تسهیلات گسترده وزارت اقتصاد برخوردار شد. چند نخست وزیر از جمله حسین علاء و امیرعباس هویدا دوست او بودند و در شرکت‌هایش دارای سهام بودند. او کمک‌های مالی مختلفی به شرکت‌ها و افراد مختلف می‌کرد و از جمله حامیان مالی اصلی جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران بود.[۲]

وی همچنین حمایت‌های مالی زیادی از دولت اسرائیل انجام داد. در جنگ شش‌روزه او وظیفه داشت کمک‌های بهاییان را جمع کند. به پاس کمک‌های او یکی از خیابان‌های تل آویو را به نام او تل حبیب نامگذاری کردند.[۲]

مجله Fortune در سال ۱۹۷۴، دارایی او، یک دهم کل دارایی ایران تخمین زده شد. این دارایی‌‌ها شامل بانک و ساختمان تا صنایع انرژی و دارو سازی بود. او در اکثر زمینه‌‌های تجاری و صنعتی آن زمان دستی داشت.[۶] نیویورک تایمز او را مردی شیفتۀ عتیقه‌جات معرفی کرد که قادر است به شش زبان زنده دنیا صحبت کند.[۷] او علاقه ای مفرط به جمع آوری اشیا قدیمی و سنگ یشم داشت. وی بعد‌ها گفت که در سال ۱۹۷۱ مبلغ ۴۴۰ هزار دلار بابت میزی که قبلاً متعلق به تزارینا (همسر تزار روسی) بوده، پرداخته‌است. او آن میز را در آپارتمانی در پاریس که با همسرش شریک بود قرار داد. ثابت در باره این میز گفته که بیش از هر چیز دیگری در دنیا برای من مفرح بوده‌است.[

ثابت از پایه گذاران نظام تبلیغاتی رژیم پهلوی و پایه گذار تلویزیون ملی ایران و سایر شبکه های اطلاع رسانی پهلوی برای فریب افکار عمومی بود.

در سال ۱۳۵۴ ثابتی مثل چند سرمایه دار دیگری مورد عصب پهلوی بخاطر “گرانفروشی” قرار گرفت و ثزروت خود را از ایران خارج کرد و تا اخر عمر در امریکا به فعالیت اقتصادی و مذهبی خود ادامه داد!

“ثابت در دوره محمدرضا پهلوی بدل به یکی از بزرگ ترین سرمایه داران ایران شد، و برخی او را بزرگ ترین سرمایه دار ایران، بعد از شاه. کسی که مالک ده درصد همه چیز ایران بود می‌دانستند.[۲]

برخی از شرکت‌هایی تحت تملک یا سهام او:

  • بانک ایران و انگلیس
  • بانک ایران و خاورمیانه
  • بانک صنعتی ایران
  • بانک توسعه صنعت و معدن ایران
  • پپسی کولا
  • سیمان مشهد
  • پلاسکوکار
  • جنرال تایر و رابر
  • ایران فارواگ
  • سیکاب
  • فرانس پیک

او همچنین دارای نمایندگی خودرو دوج، چند نوع تلویزیون و یخچال، کارخانه‌‌های بزرگ لاستیک سازی گودریچ و چند کارخانه قند بود. ثابت دارای ۴۱ شرکت بازرگانی بود که حدود ده هزار نفر در آن‌ها مشغول به کار بودند.

کاخ ثابت در تهران

نوشتار اصلی: کاخ ثابت پاسال

کاخ ثابت از روی شاتوی پتی تریانو در کاخ ورسای بنا شده بود، قبل از انقلاب پانزده میلیون دلار ارزش داشت. اما امروز ارزشی چند برابری دارد؛ که در تاریخ معاصر ایران بزرگترین و گران ترین خانه در تهران می‌باشد با وجود متراژ تقریبی ۱۱ هزار متر در مجاورت خیابان جردن واقع شده است.[

(۲)ادعای عدم دخالت در سیاست با داستان ثابت چه ربطی دارد؟

خواننده شاید تعجب کند که چگونه بهائیان هم ادعا دارند که “اجازه ندارند در سیاست دخالت کنند”(۲) و در عین حال ادمهائی مثل ثابت پارسا را از خود بیرون داده اند؟ این تناقض بین ادعا و عمل را چگونه می توان توجیه کرد؟

من فکر می کنم پاسخ را در ادعاهای بیائیت نمی توان یافت! ادعاهای بهائیت سراپا دروغ است. اساسا فضای غیر سیاسی وجود ندارد.تا زمانی که قدرت طبقات حاکمه سیاست را شکل می دهد  امکانی نیست که جنبشی ادعای غیر سیاسی بودن بکند و واقعا در سیاست حاکم شریک نباشد!

نمونه ثابت پاسال نشان می دهد که بهائیت بخشی از نظامهای حاکم است.اگر تضاد با رژیم اسلامی دارد بخاطر محتوی مذهبیش و ادعای دین نوین کردن است.اگر رژیم اسلامی و شیعیان بهائیت را می پذیرفتند ما امروزه شاهد بودیم که پاسدار و سرکوبگر بهائی براحتی در نظام حاکم ایران دخیل بودند.اما این تناقض مذهبی این دو گرایش اسلامی را در مقابل هم قرار داده!

اما حتی در مقابل رژیم اسلامی هم بهائیت فراخوان به مبارزه نمی دهد! دسته گل صلح تقدیم می کند! می خواهد رهبران رژیم را از “درون و از طریق تغییر فلبشان تغییر دهد”! چرا که دینشان “مقلب القلوب” است!

در عمل اما همانطور که در نمونه جناب ثابت پاسال دیدیم، بهائیت در ساختمان راکفلر شریک است همانطور که شریک حکومت پهلوی! همانطور که شریک حکومتهای دیگر! موضع واقعی طبقاتی بهائیت اینجاست! در عمل اجتماعی بدون روتوش!

منابع بیشتر:

(۱)حبیب‌الله ثابت(ویگیپدیا)زندگی یک بهائی بورژوا در دوران پهلوی

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AD%D8%A8%DB%8C%D8%A8%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%AB%D8%A7%D8%A8%D8%AA

(۲)آرشیو نقدهای این نویسنده به بهائیت:

 بهائیت و فراخوان گریز از شرکت در مبارزه سیاسی !(بخش نهم)

بهائیت و فراخوان گریز از شرکت در مبارزه سیاسی !

بهائیت ، دین “ایجاد تعادل در نظام سرمایه داری!” (بخش هشتم)

بهائیت ، دین “ایجاد تعادل در نظام سرمایه داری!”

آیا “نقد بهائیت” به نفع رژیم اسلامیست؟ (بخش ۷)

آیا “نقد بهائیت” به نفع رژیم اسلامیست؟

بهائیت، آویزان شدن به عرفان ، ضدیت با منطق گرائی و عقل گرائی مدرن (بخش ۶)

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=56535

  (بخش ۵)“معجزه های بهائیت”، ّبهاء الله نوستروداموس ایرانی! تکرار بازی با توهم در اذهان مردم

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=56445

 (بخش۴)“دفاعیات یک بهائی ” از منطق پیامبر شدن حسینعلی نوری

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=56422

وقتی میرزا حسینعلی، “بهاء الله” می شود(بخش۳)

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=56359

استدلال مضحک بهائیان در مقابله با همجنسگرائی نمونه دیگر درک پیش مدرن بهائیت (بخش ۲ )

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=56335

نقد بهائیت بعنوان بخشی از نقد مذهب وظیفه آزادیخواهان چپ و انسانگرا ( بخش۱)

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=56270