مسئولین کشتار لیبرتی چه کسانی هستند؟

بنا به گزارشها روز ٢٩ اکتبر برابر ٧ آبان کمپ لیبرتی در عراق که محل نگهداری اعضا و وابستگان سازمان مجاهدین در عراق است، مورد حمله مسلحانه با کاتیوشا قرار گرفته و حدود ٣٠ نفر از ساکنین این کمپ به قتل رسیدند و شماری نیز زخمی شده اند که حال برخی از آنها وخیم گزارش شده است. بدنبال این جنایت رسانه های جمهوری اسلامی با خوشحالی این خبر را بازتاب دادند و به جانباختگان توهین کردند. یک گروه بنام جیش مختار که خودرا شیعه میخواند مسئولیت این جنایت را به عهده گرفته است. این چندمین بار است که به کمپهای نگهداری اعضای مجاهدین در عراق حمله مسلحانه میشود و شماری به قتل میرسند.
اولین نکته ای که باید توجه کرد اینست که علیرغم هر اختلاف و موضعی که ما نسبت به سازمان مجاهدین داشته باشیم این موضوع به همه ما و به هر انسانی مستقیما مربوط است. من شخصا نقدها و اختلافات زیادی با سازمان مجاهدین دارم و جداگانه نوشته ام و خواهم نوشت. اما اینجا بحث بر سر سیاست مجاهدین که عملا اعضایش را به چنین سرانجام فاجعه باری رسانده و تلاشی برای خروج آنها از عراق نمیکند نیست. مساله اینست که این جماعت هرکه هستند و به هر سازمانی که ربط داشته اند، اکنون رسما بعنوان اسیر جنگی در عراق نگه داری میشوند و در چنگ ارتش آمریکا بوده اند و آمریکا آنها را به دولت عراق تحویل داده است. این دو دولت موظفند که از جان این افراد نگه داری کنند. این افراد به دلیل اینکه مجاهدین در لیست تروریسم قرار داشته و به دلایل متعددی بسادگی امکان و اجازه خروج از عراق و پناهندگی در کشور ثالث را ندارند. عملا دولت عراق این افراد را که شمارشان بنا به برخی گزارشها به حدود ٢۵٠٠ نفر میرسد در شرایطی قرار داده که هر از چند گاه یک گروه تروریستی براحتی به آنها حمله میکند و دهها تن از آنها را وحشیانه کشتار میکند. دولت آمریکا که این افراد را بعنوان اسیر در چنگ خود داشت و دولت عراق که توسط آمریکا سرکار کشیده شد مسئولیت مستقیم حفاظت از جان ساکنین لیبرتی را دارند و جنایت روز ٢٩ اکتبر را مثل جنایات قبلی باید به پای اهمال کاری آنها نوشت. اگر در خیابان یک قاتل به کسی حمله کند و پلیس شاهد باشد و کاری نکند چه کسی مقصر است؟
و این قاتلین و تروریستها که این بار بنام جیش المختار وارد شده اند اساسا نیروهای جمهوری اسلامی هستند که یک بار بنام سربازان عراقی و یک بار بنام جیش المختار و امثالهم به این افراد حمله میکنند. این کشتارها جنایت آشکار و زیر پا گذاشتن ساده ترین نرمها و معیارهای بین المللی توسط دولت عراق و دولت آمریکا را نشان میدهد. روشن است که دولت عراق در واقع دولت نیست و از مجموعه ای از باندهای رقیب تشکیل میشود و هرکدام به قدرت و دولتی وابسته هستند و کار خودرا میکنند. اما این یک ذره از مسئولیت آنها در قبال جان زندانیان و اسرا کم نمیکند. ولی ارتش آمریکا اگر میخواست میتوانست مانع این فاجعه و فجایع مشابه توسط آدمکشان اسلامی شود. هیچ درجه از اختلاف با مجاهدین نباید باعث شود که این جنایت را نبیینم. در واقع این رژیم کثیف جمهوری اسلامی است که دارد با چراغ سبز دولت آمریکا و دولت عراق از مخالفینش در یک کشور دیگر انتقام میگیرد. همان کاری که با ترور مخالفینش در کشورهای دیگر انجام میدهد را اینجا با یک گروه مسلح و مجهز به انواع سلاحها با دست و دل بازی انجام میدهد. باید به این دولتها فشار آورد که هرچه سریعتر افراد کمپ لیبرتی را به کشوری امن منتقل کنند. این جنایت زیر پا گذاشتن ابتدایی ترین معیارها و پیمانهای بین المللی در مورد رفتار با اسرا و زندانیان و پناهندگان است .*