پوتین – فرشته نجات چپ سنتی در سوریه

پوتین – فرشته نجات چپ سنتی در سوریه

بیشتر اوقات در مناظره با طرفداران وطنی نظام سرمایه داری غرب، کمونیستهای کارگری که جنایات بورژوازی جهانی را محکوم میکنند، با این “منطق” سرمایه داری روبرو میشوند که اگر شما سرمایه داری را قبول نداری ، پس چرا به روسیه، چین وآلمان شرقی مسافرت نمیکنید وآنجا زندگی نمیکنید.
اکثر این طرفداران وطنی نظام سرمایه داری غرب ،هنوز فکر میکنند که روسیه ، چین واروپای شرقی “کمونیستی” است. از عقب افتادگی ویا از سر خصومت با کمونیسم وبرابری انسان هنوز جامعه روسیه،آلمان شرقی وچین را “کمونیسم” میپندارند.
اما من این روزها متوجه شده ام که این منطق زیاد هم دور از واقعیت نیست. در واکنش به یک “منطق” عقب افتاده چپ سنتی وطنی است. چپی که فکر میکند پوتین هنوز انقلابی و”کمونیست” است.

پوتین –فرشته نجات در سوریه
کمونیسم بورژوازی روسی عملا در سال ۱۹۹۰ از هم پاشید. دیگر حتی در حرف هم هیچ ادعایی برای منافع مردم ندارد. بورژوازی روسی برای سرپوش گذاشتن مقاومت مردم در روسیه باید دوران قدر قدرتی امپریالیست روس را در دوران گذشته به رخ مردم بکشد. برای همین به اوکراین لشکر کشیده وامروز سعی دارد که بهر طریق جای پای خودرا در سوریه نگهدارد و مثل زمانهای قبل از حکومت دیکتاتوری فاشیستی اسد حمایت کند ونگذارد این حکومت سقوط کند.
تاکتیک واستراتژی پوتین بر دو اصل استوار است . یکی اینکه حتی المقدور حکومت اسد را سر پا نگهدارد و دوم اینکه با داعش کاری نداشته باشد ومخالفان اسد بغیر از داعش را قلع وقم کند. درست همان تاکتیک اسد از بدو انقلاب در سوریه شروع کرده بود. یعنی تمام نیروهای مردمی، مترقی وحتی ارتجاعی را قلع وقم کرد ، تا باعث رشد نیرویی فوق ارتجاعی مثل داعش بشود ، تا در دراز مدت به جامعه وجهانیان نشان دهد که بین خودش وداعش باید یکی را انتخا ب کنند. سیاست پوتین هم همین است. یعنی پابرجایی حکومت اسد وتقویت هر چه بیشتر داعش.

مواضع چپ سنتی در قبال سوریه
چپ سنتی که تاریخا طرفدار دیکتاتوری استالین وجانشینانش بود واز همین موضع از حکومت خمینی، اسد وقذافی حمایت میکرد، امروز حکومت بورژوازی پوتین را مترقی وانقلابی ارزیابی میکند وبرای سیاست فوق ارتجاعی پوتین در پایداری حکومت اسد وداعش وجنایاتشان هورا میکشد . این چپ عقب افتاده ضد آمریکایی از این نظر از این مواضع بیشتر حمایت میکند که ظاهرا با سیاست امپریالیستی حکومت آمریکا وغرب در سوریه در تضاد است.