در میان اخبار غم انگیز، پرده ها کنار رفت و چهره های واقعی نمایان شد

اخبار رویدادهایی که در جهان پیرامونی مان می گذرند، از نقطه نظر منافع و آرزوهای انسانی مردم کارگر و زحمتکش، مردمان تحت ستم و زنان و کودکان، ابدا” خوشایند نیستند. تداوم جنگ در کشورهای خاورمیانه و به تلی از خاک تبدیل شدن شهر و روستاها و قربانی شدن دهها هزار زن و کودک و سالخورده بی دفاع، قربانی شدن نسلی از جوانان و آوارگی شمار هرچه بیشتری از مردم این منطقه، تشدید جنگ های فرقه ائی و رونق بخشیدن به بازار مراسم های مذهبی از جمله عزاداری حسین بن علی، کشتار مردم حق طلب کردستان ترکیه توسط دولت فاشیست اردوغان، از سر گرفته شدن کشتار مردم دردمند فلسطین و شنیده شدن فریاد ضجه مادران داغدار این سرزمین، تداوم و تشدید بحران و رکود اقتصادی در ایران و به خیابان سرازیر شدن شمار هرچه بیشتری از زنان و کودکان محروم و مایوس از آینده، افزایش حوادث محیط کار و سقوط شمار هر چه بیشتری از نان آوران زندگی به اعماق چاهها،حفره های معادن و سقوط از ساختمانها و برج های نوساز و بالاخره فرارسیدن فصل سرما در اروپا و بستن مرزها برروی پناهجویان و سراسیمه گی آنها در میان مرزهای دست ساز سرمایه داری، تنها و تنها گوشه هائی از اخبار ناخوشایندی است که لحظه به لحظه در رسانه های گروهی و شبکه های اجتماعی با آنها روبرو می شویم.
در میان این خبرها، خبر توافق مابین دولتهای اروپائی و ترکیه و سفر آنجلا مرکلِ فریبکار به ترکیه جای تامل بیشتری است.
روز ۵ شنبه ۱۵ اکتبر( ۲۳ مهرماه) دولتهای اروپائی توافقی را امضاء کردند که از ورود مهاجران به اروپا جلوگیری می کند و بقول خودشان ترکیه را یک گام به پیوستن به اتحادیه اروپا نزدیکتر می کند. در واکنش به این توافق چند نکته کوتاه برای افشای چهره کریه سرمایه داری و در میان آنها سران کشورهای اروپائی و در پیشاپیش آنها آنجلا مرکل کافی است.
محتوای این توافق بر مبنای دیدگاه و خواست راست ترین احزاب نژادپرست و فاشیست اروپائی تنظیم شده است. این توافق در شرایطی صورت می گیرد که صدها هزار انسان قربانی جنگ و کشتاری که دولتهای غربی و اروپائی در برپائی و تداوم آن نقش دارند، به سرپناه و حمایت نیاز دارند.
تلاش برای پذیرش ترکیه در اتحادیه اروپا در شرایطی صورت می گیرد که روزانه بمب های دولت ترکیه بر سر مردم بیدفاع کردستان فرو می ریزد و دولت فاشیست این کشور در مقابل چشمان سران اتحادیه اروپا و سازمانهای حقوق بشری جنازه قربانیان حملاتش به مناطق کردنشین را به اداوات جنگی اش بسته و بر روی زمین می کشد. سالها پیش از برسمیت شناسی حقوق مردم کردستان بعنوان یکی از شروط پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا نام می بردند اما، گویا در شرایط کنونی کشتار مردم کردستان توسط دولت فاشیست ترکیه شرط پیوستن دولت ترکیه به این اتحادیه است. اولی فریبکاری بود. چهره واقعی سرمایه داری را در این توافق باید دید نه فریبکاریهای قبل از بحران.
***
تلاش برای نزدیک کردن چنین دولتی به اتحادیه اروپا معیاری برای قضاوت ماهیت سران این کشورهاست. بستن مرزها بر روی پناهجویان در حالیکه به سرمای زمستان نزدیک می شویم و هر روز در مرز کشورهای اروپای شرقی تعدادی از آنها توسط محافظان مرزی به گلوله بسته می شوند نیز، چهره واقعی مرکل و هم پالکیهایش را به نمایش می گذارد. نوع واکنش سران دولتهای اروپائی به بحران مهاجرین و توافق با دولت ترکیه در حالیکه بطرز بیسابقه ائی مردم کردستان را قتل عام می کند، آن پرده هائی است که کنار رفتند و چهره واقعی آنها را به نمایش گذاشتند.
در این میان برماست که برای تغییر این جهان وارونه، برای به زیر کشیدن دولتها و کلیت سیستم فاسد و گندیده و ضد انسانی سرمایه داری را در هر شکل و شمایلش، به نیروی میلیونها کارگر و زحمتکش و انسان قربانی این سیستم متکی بر سود، تکیه کنیم. راهی جزء این نیست. چاره جوئی برای متحد شدن را باید جستجو کرد.