بحران سیاسی اقلیم کردستان عراق

بحران سیاسی اقلیم کردستان عراق
اعتصاب و اعتراض مردم و کارکنان، شکاف در بالا

دولت اقلیم کردستان عراق با اقدامات اخیر حزب دمکرات کردستان عراق در آستانه فلج شدن قرار گرفته است. ۱۲ اکتبر بدستورمسعود بارزانی نیروهای امنیتی شهر اربیل از ورود یوسف محمد صادق رئیس پارلمان کردستان عراق و از اعضای حزب تغییر (گوران) به شهر اربیل جلوگیری کردند. حزب گوران در بیانیه ای اعلام کرد که وزرا و مسئولین دولتی وابسته به این حزب از سوی دفتر سیاسی حزب دمکرات از اربیل اخراج شده و از انجام وظایف قانونی آنان جلوگیری به عمل آمده است. محمدعلی یاسین، سخنگوی فراکسیون حزب دمکرات کردستان در پارلمان کردستان، حزب گوران را به ایجاد اشوب و توطئه چینی متهم کرد.
در ماه مه ۲۰۱۵ سند توافقات حزب بارزانی و اتحادیه میهنی بپایان رسید. این سند و توافقنامه در سال ٢٠٠۵ به منظور تقسیم قدرت در عراق (ریاست جمهوری عراق) و رئیس اقلیم کردستان نوشته شده بود.
حکومت اقلیم کردستان عراق تشکیلات سرهم بندی شده ائتلاف پارلمانی با دخالت دول غرب است. این تشکیلات سر هم بندی شده در عین حال حاصل توافق و قرار دادهای سازش دو حزب حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی است. احزاب اسلامی و سپس با جدا شدن شاخه ای نسبتا بزرگ از اتحادیه میهنی به اسم حزب یا جنبش گوران در چارچوب توافقنامه دو حزب ناسیونالیستی بوجود آمدند.
با گسترش اعتصابات معلمان و کارکنان ادارات از جمله کارکنان دادگاه ها و بیمارستانها و اعتراضات کارگران، اوضاع سیاسی در کردستان عراق بسمت نارضایتی های عمومی رفت.
دولت اقلیم با نپرداختن حقوق چهارماه معلمان و کارکنان در کردستان با چالش بزرگ و تندی با مردم و جامعه مواجه شده است. در شهرهای سلیمانیه، رانیه، کلار، حلبجه اعتصابات و اعتراضات ادامه دارد.
نیروهای امنیتی آسایش برای پایان اعتصابات و ممانعت از برپایی اعتراضات خیابانی که هر روزه در شهرها برگزار میشود به بسیج و کشاندن نیرهای نظامی به خیابانها متوسل و تاکنون چند نفر از جوانان و مردم معترض جان خود را از دست داده اند.
چالش مردم ناراضی با حاکمان اقلیم افق و دورنمای سازماندهی و دخالت موثر را به موضوع روز و فوری احزاب و فعالین اعتراضات تبدیل کرده است.
با گسترش اعتراضات مردم سلیمانیه دهها نهاد مدنی، از جمله: نویسندگان، شاعران، هنرمندان، احزاب سیاسی و فعالین سیاسی در یک اقدام هماهنگ “سازمان هدایت اعتراضات” را سازماندهی کرده اند. از ششم اکتبرچندین حزب سیاسی و مدنی با فراخوانی مشترک از اعتصابات کارکنان و معلمان حمایت کرده اند. در این فراخوان آمده است: “با تشکل و اتحاد میتوانیم خواست و مطالباتمان را به حاکمان در قدرت تحمیل کنیم. بحران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کنونی در کردستان برآمده از حاکمیت حکومت اقلیم در کردستان است. در شرایط کنونی جنگ و کشمکش های اقلیم کردستان با دولت مرکزی و جنگ با داعش از عوامل فشارهای بیشتری بر مردم کردستان، است. اوضاع کنونی آینده مردم در شهرهای کردستان را پر مخاطره تر از گذشته کرده است. در بیست و چهار سال گذشته تا کنون احزاب در قدرت در کردستان برابر به ستم و نابرابری های مردم کردستان، نامسئولانه برخورد کرده اند. شرایط نا امن و پر مخاطره در شهرهای کردستان، بیکاری بیش از صد هزار نفر، عدم امکانات خدماتی، ازدیاد موج آوارگی جوانان، پرداخت نکردن حقوق ها، فساد مالی و ازدیاد فقر زندگی عادی را بر مردم تنگ تر کرده است. علیه شرایط کنونی مردم و شهروندان در شهرهای کردستان اعتراض کرده اند. ما جمعی از سازمان های سیاسی، تشکل های مدنی، شخصیتهای سیاسی و اجتماعی و روشنفکر از زاویه احساس مسئولیت حق زندگی و معیشت و برای تامین آینده ای روشن برای شهروندان در کردستان و به منظور هدایت سازمانیاقته اعتراضات “سازمان هدایت اعتراضات” را ایجاد کرده و مطالبات زیر را بعنوان خواستهای پایه ای اعلام میکنیم؛ ١ـ پرداخت حقوقهای ماهانه بصورت منظم به تمام حقوق بگیران، پرداخت حقوق ماههای ۷، ۸ و ۹.ــ ٢ـ تامین خدمات اجتماعی از جمله برق. آب سالم شرب. امکانات سوخت برای تمام شهروندان. ٣ـ درمان و طب رایگان، تامین امکانات پزشکی در بیمارستانها، بهبود در سیستم سلامتی. ۴ـ پایان دادن به فساد و معرفی آنها به دادگاه. ۵ـ پایین آوردن حقوق کسانیکه در رده های بالا قرار گرفته اند و در عوض افزایش حقوق کسانیکه در رده های پایین هستند. ۶ـ پرداخت و تامین بیمه بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی برای شهروندان در کردستان. ٧ ـ معرفی لیست اسامی کسانیکه در نسل کشی(ئه نفال) شرکت داشته اند، به دادگاه. ٨ـ آزادی بیان، ‌آزادی برپایی تظاهرات و اعتصاب و تشکل.”
یکی از فاکتورهای جدی شکاف کنونی و شقه شقه شدن دولت اقلیم کردستان حاصل یکم؛ گسترده شدن اعتصابها و اعتراضات خیابانی مردم علیه فساد مالی و دزدی و برای تامین حقوق و رفاه، علیه بیکاری بیش از صدهزار جوان بیکار از یک طرف و برآمده از برملا شدن دزدی های میلیاردی حزب دمکرات کردستان حزب بارزانی، دزدی و فساد روز افزون حزب اتحادیه میهنی است.
نتیجه استفاده از شکاف و فلج شدن اقلیم کردستان باید به نفع پیشروی مردم معترض تمام شود. گام اول تعمیق اعتراضات تا سطح عملی شدن و تحمیل آنها به ارگانهای در قدرت باید باشد. تلاش برای متشکل کردن مردم در ارگانهای اعمال اراده مستقیم آنها در محلات و شهرها و مراکز کار و تحصیل هرجا و به هر درجه امکانپذیر باشد. جنبش اعتراضی در شهرهای کردستان عراق باید این گام را بردارد و مردم را بسمت متشکل شدن در سطح سراسری هدایت کند.

٢٠مهر ١٣٩۴
١٢ اکتبر ٢٠١۵