به حمایت از مردم محاصره شده شهر جزیره در کردستان ترکیه برخیزیم

به حمایت از مردم محاصره شده شهر جزیره در کردستان ترکیه برخیزیم.

فرهاد شعبانی

شهر جزیره در کردستان ترکیه در آتش انتقام دولت ترکیه و حزب عدالت و توسعه اردوغان می سوزد. حملات و یورش نیروهای زمینی و هوائی ارتش ترکیه به مردم شهر و روستاهای کردستان ترکیه، پایگاهها، مواضع و محلهای استقرار گریلاهای حزب کارگران کردستان  “پ  ک ک” و نیروهای آزادیخواه در این کشور، شکل یک جنگ تمام عیار را بخود گرفته است. این حملات بیش از یک ماه است که، در جبهه وسیعی با آتشباری سنگین توپخانه ائی و حملات هوائی بر مناطق مسکونی در شهر و روستاهای کردستان همچنان ادامه دارد. دولت ترکیه و در راس آن “حزب عدالت و توسعه” اردوغان همانطوریکه خود بی پروا می گویند، کمر به نابودی مردم کردستان و حزب کارگران کردستان بسته اند.

به مناسبتهای مختلف در باره علل یورش نظامی دولت اردوغان و حزب شکست خورده عدالت و توسعه به مردم کردستان نوشته و گفته ایم. آنچه که امروز مهم است، این است که، دولت ترکیه جنگ تمام عیاری را به مردم کردستان ترکیه تحمیل کرده و در سایه سکوت رسانه های بین المللی و چشم پوشی دولتهای غربی و بر متن بحران و هرج و مرج حاکم بر خاورمیانه دست به کشتار مردم کردستان زده است.

در واکنش به جنگ طلبی دولت ترکیه، مردم شهرهای کردستان ترکیه با قیامهای شهری دست به مقاومت و مبارزه زده اند. در حال حاضر در بسیاری از شهرهای کردستان ترکیه حکومت نظامی برقرار است و در شماری دیگر از شهرها کار به درگیری نظامی مابین جوانان و ارتش ترکیه کشیده شده است.

شهر جزیزه یکی از شهرهای کردستان ترکیه است که ۸۵ درصد از دارندگان حق رای آن در جریان انتخابات هفتم ژوئن به حزب اتحاد دمکراتیک خلقها ( هدب ) رای دادند و به همین دلیل بشدت مورد عضب دولت ترکیه و سران شکست خورده حزب عدالت و توسعه قرار گرفتند. این شهر امروز در آتش انتقام دولت ترکیه می سوزد. ارتش و پلیس ترکیه  از ۹ روز پیش به این سو شهر را به محاصره در آورده و جریان آب، برق و رسیدن مواد غذائی را بر روی مردم بسته اند. خطوط تلفن و اینترنت شهر را قطع کرده اند. محلاتی از شهر زیر آتشباری توپخانه ائی و حملات زمینی ارتش ترکیه قرار گرفته است. تک تیراندازان ارتش در نقاط استراتژیک و حساس شهر مستقر شده و هر جبنده ای را با تیر می زنند. منع هرگونه رفت آمدی در شهر برقرار شده است. مردم  اجازه خاکسپاری قربانیانشان که شمار آنها رو به ازیاد است را ندارد. نگرانی از بابت یک قتل عام از نوع کوبانی و کوبانیزه شدن جزیره سراسر کردستان، ترکیه و بخشهای دیگر کردستان  و خارج از کشور را فرا گرفته است. دولت و ارتش ترکیه از ورود هر گونه ناظر خارجی به  شهر جلوگیری می کند. تلاش صلاح الدین دمیرتاش و شمار دیگری از پارلمانتاران حزب اتحاد دمکراتیک خلقها برای ورود به شهر و تلاش برای پایان دادن به محاصر و آتشباری ارتش بر شهر تاکنون بی نتیجه مانده است.

جنبشی در حمایت از مردم جزیره و محکومیت کشتار مردم شهر جزیره در کردستان ترکیه و خارج از مرزهای این کشور به جریان افتاده است. بر همه ما فعالین حزب کمونیست ایران، نیروهای چپ و کمونیست ایرانی، آزادیخواهان است که حماسه حمایت از کوبانی را زنده و برای حمایت از مردم محاصره شده جزیره به میدان بیائیم.

۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵