خروش مجدد در میدان التحریر بغداد

خروش مجدد در میدان التحریر بغداد

اوایل بامداد امروز جمعه ۲۱ اوت، مردم شهرها و شهرکهای اطراف بغداد به همراه مردم این شهر برای حضور مجدد و ادامه دار اعتراضات خود علیه فساد حاکم بسوی میدان التحریر به حرکت درآمدند. علی سیستانی و دیگر جریانات شیعه و سنی در وحشت از خشم و اعتراض مردم، از حیدر عبادی خواسته اند فکری بحال فساد در دستگاه حکومتی بکند. مردم معترض عراق میگویند واکنش جریانات شیعه و سنی در حکومت، حمایت از حیدر عبادی و وعده های اصلاحاتی او است چرا که انگشت اتهام مردم بسوی جریانات مذهبی و کل حکومت در عراق است. پافشاری سیستانی، صدر و بقیه باندهای حکومتی و پارلمانی برای تسریع دراصلاحات بخاطر هراس و وحشتی است که در شعارهای مردم عراق علیه کل سیستم حکومتی و علیه تجار دین سر داده میشود.

جمعه های اعتراضی در بغداد دولت عبادی و دیگر جناحهای شریک در حکومت عراق را دچار سرگیجه کرده است. کل هنر حیدر عبادی تشکیل “دسته پاکسازی” برای فرونشاندن خشم مردم عراق است که تا کنون ۴۴ میلیارد دینار از بودجه ای که در دست مافیای حکومتی قرار داشت مسدود و به خزانه دولت واریز شده است. کشف و ضبط چندین کامیون و صدها تن آرد و شکر تاریخ مصرف گذشته که با سودهای کلان توسط باندها و مافیای حکومتی به خورد مردم بی بضاعت داده میشد، یکی دیگر هنرنمایی های دولت عبادی بوده که تنها گوشه بسیار کوچکی از فساد عظیم تری در کل سیستم حکومتی است. مردم از نیروهای صفوف پایین پلیس خواسته اند که خود را از اقدامات سرکوبگرانه بدور نگه داشته و دست از حمایت از فساد حکومت و دولت بردارند.

مردم عراق میتوانند یکبار برای همیشه بساط نیروها و جریانات مرتجع قومی و مذهبی در عراق را کنار زده و خود تعیین کننده و تصمیم گیرنده بر سرنوشت خود در جامعه عراق باشند. طرح مطالبات سه هفته اخیر مردم با شعار، “نه شیعه نه سنی، مدنیت و سکولاریزم”، و دیگر خواست ها و آرزوهای انسانی آنان و ادامه موفقیت آمیز این جنبش در گرو حاکم شدن خواست های روشن و اساسی مردم در زمینه سیاسی، اقتصادی و شکل گیری یک مرکز رهبری رادیکال برای هدایت این اعتراضات و خنثی کردن توطئه ها و تلاش های باندهای مختلف حکومتی، امثال سیستانی است.

عبدل گلپریان
۲۱ اوت ۲۰۱۵