بارزانی و طرح لویی جرگه یا هیئت تشخیص مصلحت اقلیم کردستان

مسعود بارزانی در یک روز باقی مانده به پایان دوره ریاست ده ساله اش بر حکومت اقلیم کردستان عراق، طرحی را از آستین بیرون کشیده است که بر اساس آن علاوه بر ادامه دوسال دیگر برای ابقای خود بعنوان رئیس حکومت اقلِم، ریاست نیروهای مسلح و محفوظ نگه داشتن پستهای اصلی تاکنونی اش. خواستار تشکیل هیئت یا انجمنی مافوق ساختارهای به اصطلاح قانونی شده است. روز سه شنبه ۱۸ اوت و یک روز مانده به پایان ریاست مسعود بارزانی جلسه ای با شرکت تمامی احزاب حاکم بر اقلیم کردستان عراق و شرکت نمایندگانی از سوی دولتهای آمریکا و انگلستان برگزار شد که طرح مادام العمری ولایت بارزانی را به بحث و بررسی بگذارند.
این انجمن طرحی کپی شده از جنس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمهوری اسلامی و لویی جرگه جریانات قومی و اسلامی در افغانستان است که ساختاری متشکل از سران احزاب قومی و اسلامی و کاربدستان حکومتی می باشد. برای بارزانی و حزب و عشیره اش مجاری قانونی خودشان اعتبار چندانی ندارد و تنها در شکل فرمال برای شیره مالیدن بر سر مردم نهادی به اسم پارلمان را درست کرده اند. طی سه ماه اخیر که حکومت اقلیم کردستان با بن بست و بحران انتخاب رئیس مواجه بوده است بارزانی و حزب او برای پارلمان کاغذی خود نیز تره هم خورد نکرده اند.
مسعود بارزانی با طرح تاسیس انجمنی از جنس مجمع تشخیص مصلحت برای حکومت اقلیم، در تلاش است که ضمن ابقای خود برای دو سال دیگر زمینه را برای صدارت دائمی تر خاندان بارزانی فراهم کند. قانون، پارلمان و دیگر نهادهای به اصطلاح رسمی حکومت اقلیم هیچگونه نقش و جایگاهی در مقابل قلدری و قدرقدرتی احزاب حاکم بویژه حزب دمکرات را ندارند.
بحران و بن بست کنونی بر سر انتخاب رئیس حکومت اقلیم کردستان گویای سیستمی عشیره ای مذهبی است که هیچ گونه ربطی به خواست و مطالبات مردم ندارد. دعوا و بحران احزاب حاکم بر کردستان عراق جدالی بر سر تقسیم قدرت و منافع احزاب بی ربط به توقعات و انتظارات مردم است.
سردرگمی احزاب ناسیونالیست قومی و اسلامی کرد در کردستان عراق این پیام را در خود دارد که این احزاب وصله ای ناجوری به تن جامعه کردستان عراق هستند. در حالیکه مردم شهرهای کردستان عراق از ابتدایی ترین امکانات زندگی نظیر آب و برق و دیگر مایحتاج زندگی بی بهره هستند، در حالیکه فقر و نداری از سر و کول مردم بالا میرود و جوانان به امید دست یابی به یک زندگی در خور شان انسان به کشورهای دیگر پناهنده میشوند، احزاب قومی اسلامی حاکم بر کردستان عراق همچنان برای تداوم فساد و تقسیم ثروت و قدرت با سردرگمی عمیقی مواجه هستند.
مردم شهرهای عراق طی دو هفته اخیر با شعار، “نه شیعی نه سنی، مدنیت مدنیت”، با شعار، “الغای پارلمان و محاکمه فسادکاران” و طرح دهها خواست و مطالبه رادیکال، سکولار و انسانی راه نشان دادند. پایان دادن به وضع موجود در کردستان عراق کار جوانان، نیروها، جریانات آزادیخواه و مردم بستوه آمده ای است که طی ۲۴ سال اخیر بجز فساد و اندوختن ثروتهای افسانه ای در میان سران و کاربدستان احزاب حاکم و تحمیل فقر و فلاکت بر جامعه کردستان چیز دیگری را شاهد نبوده اند.

عبدل گلپریان
۱۹ اوت ۲۰۱۵