درمورد تکذیبیه کمیته دفاع از کارگران مهاباد

تکذیبیه ای* به تاریخ  هفتم تیر ماه نود و چهار توسط کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد منتشر شده است .سایت کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری مطلبی تحت عنوان ** ” یوسف آبخرابات در معرض خطر نابینایی ” منتشر کرده است .کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد مدعی است که این خبر ” کذب ” و دروغ پراکنی ” است .

کمیته دفاع می نویسد  “ما اعضای هیات اجرایی کمیته دفاع از فعالین  کارگری  مهاباد ضمن صحه گذاشتن بر سلامتی واحد سیده و یوسف آب خرابات انتشار چنین بیانیه ها و اخبار کذب و دروغ پراکنی در رابطه با وضعیت فعالین کارگری مهاباد را خلاف اصول و پرنسیب های اخلاقیمی دانیم.( تاکید از من است )

بی شک  رسالت هر شخص حقیقی و حقوقی  این است  که در باره صحت و سقم اخبار منتشر شده اظهار نظر کند و به همان اندازه رسالت سایت ها و رسانه های جمعی این می باشد که  از منابع خبری موثق اخبار را جمع آوری کرده و بعد ازاطمینان  از  صحت و سلامت  خبر،  در انتشار آن کوشا باشند.

همانطور که به درست در اطلاعیه کمیته دفاع از  فعالین  کارگری آمده است ، ارتباط با خانواده و بستگان  کارگر مبارزدر بند “یوسف آبخرابات ” برای کمیته هماهنگی  امکان پذیر است ؛اما باید گفته شود این ارتباط  نمی تواند یک طرفه باشد و کمیته دفاع به همان نسبت می تواند در برقراری این ارتباط کوشا باشد و دراین ارتباط وظیفه  کمیته دفاع از کارگران مهاباد، پوشش خبری از وضعیت کارگران در بند می باشد .

اول :

باید دید که کمیته دفاع از کارگران مهاباد ،با توجه به وضعیت جسمانی یوسف آبخرابات  به این وظیفه خود یعنی اطلاع رسانی عمل کرده است یا نه .کمیته دفاع از کارگران مهاباد  از زمان تاسیس تا کنون از مجموع  ۴۹ اطلاعیه صادرشده تنها در دو مورد( اطلاعیه شماره ۱۹ مورخه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ و اطلاعیه شماره ۴۰ مورخه ۱۹ فروردین ماه ۱۳۹۴) به صورت ویژه به وضعیت  فعال کارگری یوسف آبخرابات اشاره داشته است .

در اطلاعیه شماره ۴۰( ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ ) آمده است که باید یوسف از ناحیه چشم مورد مداوا قرار گیرد( نقل به معنی ). از آن تاریخ یعنی، نوزده هم  فروردین  ماه  تا انتشار متن ” تکذیبیه ”  یعنی هفتم تیر ماه ۱۳۹۴ حدودا  سه ماه  می گذرد. مشخص نیست که چرا اینگونه سبک کار در کمیته دفاع ” موجبات نگرانی دوستان  و بستگان  فعال کارگری را ” باعث نشده است !

دوم :

هیئت اجرایی کمیته دفاع ، کمیته هماهنگی  را برای درج گزارش خطر نابینایی  یوسف  ” دروغ پراکن ” معرفی کرده است.خبرمشابه در اکثر سایت ها از جمله سایت آزادی بیان تحت عنوان ” اخبار و گزارشات کارگری مورخه یکم خرداد ماه با استناد به نامه ی شادی رسولی، همسر گرامی کارگر در بند  یوسف آبخرابات (منتشر شده در صفحه فیس بوک) تحت پوشش خبری قرار گرفته است . در این ارتباط اگر شما به متن گزارش درج شده در سایت کمیته هماهنگی نظر ی بیاندازید متوجه می شوید که اطلاعیه کمیته هماهنگی در باره وضعیت جسمانی فعال کارگری یوسف آبخرابات، برداشتی از متن شادی رسولی می باشد .

سوم:

کمیته دفاع می نویسد “همانطور که اطلاع دارید مورخ ۲\۳\۹۴ بیانیه ای تحت عنوان   ” یوسف آب خرابات در معرض خطر نابینایی است” روی تارنمای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری انتشار یافت، که موجبات نگرانی دوستان و بستگان  فعال کارگری دربند،یوسف آب خرابات را به همراه داشت. به همین خاطر اعضای هیات اجرایی کمیته دفاع ازفعالین کارگری  مهاباد با احساس مسئولیتی که رو به افکار عمومی دارند با غیر واقعی دانستن این خبر،  لازم می داند توضیحاتی را جهت شفاف سازی وضعیت جسمانی یوسف آب خرابات  را به اطلاع عموم برساند.”  کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد می پرسند انتشار چنین بیانیه ای می تواند چه سیاستی را پیروی کند؟! در حالی که برخی از اعضای هیات اجرایی کمیته دفاع  از فعالین کارگری مهاباد در زندان و تحت بازجویی بودند.”( تاکید از من است )

به باور من  سیاست  کمیته هماهنگی ، سیاست دفاع از کارگران در بند ،  لغو مجازات شکنجه ، زندان و اعدام ،دفاع از  حق تشکل و دفاع از نان و آزادی است .اما سکوت و عدم اطلاع رسانی از وضعیت اسف بار کارگران در بند، به نفع رژیم ، خادمان و حلقه به گوشان سرمایه داری است. هشدارهای پنهان و آشکاربی دادگاه های رژیم اسلامی ایران  و مامورین امنیتی و بازجویان نسبت به  خانواده های زندانی بر کسی پوشیده نیست . بازجویان ، خانواده های این عزیزان را تحت  فشار قرار می دهند تا در باره اوضاع و احوال زندانیان اطلاع رسانی نکنند . پس کمیته دفاع  باید بداند  سکوت به هر دلیلی تنها به نفع مناسبات سرمایه سالار و به ضرر رفقای در بند است.

کمیته دفاع می گوید که کسی نگران حال یوسف نباشد چرا که اخبار درج شده  در سایت کمیته هماهنگی “غیر واقعی” است. اما مشخص نمی کند که از تاریخ ۱۹ فروردین ۹۴  ( اطلاعیه شماره ۴۰ کمیته دفاع ) تا کنون چه اتفاقی افتاده است  که نباید کسی نگران حال او باشد. چون در اطلاعیه شماره ۴۰ آمده است ” همانگونه که  مطلع هستید یوسف آبخرابات فعال کارگری عضو کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری که در زندان مهاباد مشغول گذراندن حکم ضدّ کارگری ۲ سال زندان بود مدت‌ها از ناحیه چشم رنج می‌برد و پزشک معالج یوسف سال گذشته اعلام کرده بود که یوسف باید خارج از زندان تحت مداوا قرار گیرد”  ( تاکید از من است )

آیا واقعا یوسف مورد درمان قرار گرفته است ؟ اگر جواب مثبت است ، پس چرا تا کنون  این خبر منتشر نشده است و کمیته دفاع، رسالت خود را انجام نداده است  تا همگی از این خبر مطلع شوند؟! آیا بر اساس  توصیه پزشک معالج یوسف ، ایشان در بیرون از زندان مداوا شده اند ؟ یا اینکه زندانبانان و بازجویان ، یوسف واقعا دکتر هستند و با امکانات  بسیار پیشرفته ومجهز زندان، یوسف را معالجه و مورد مراقبت های بعد از عمل قرار داده اند؟!.

چهارم:

کمیته دفاع از پرنسیپ ها سخن می گوید اما فراموش کرده  است که  قوانین  جاری در مبارزه  اینگونه است که قبل از اتهام زنی و انتشار علنی می بایست  با کمیته هماهنگی جهت پاسخگویی مکاتبه می نمود و بر اساس نتایج به دست آمده  رو به جنبش ” شفاف سازی ” می کرد، اگر هدف شفاف سازی است !

فعالین کارگری بر اساس دانش ، تجربه  و افت و خیز های بیشمارمبارزه  در دوره های مختلف آموخته اند که کدام  نقد واقعی و کدامیک  بی اساس و غیر واقعی است …

طی  یک دهه که از فعالیت کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری می گذرد این کمیته از دو سو مورد هجوم قرار گرفته است از یک سو،  منفعت  طلبان حقیرو فرقه گرایان  که در تلاش هستنند تا با تهمت و افترا چهره ی کمیته هماهنگی را خدشه دار کنند و از دیگر سو، عوامل نظام سرمایه داری در ایران در تلاش بوده وهستند تا با ارعاب ، بازداشت و زندانی کردن  فعالین کارگر و فشار روز افزون به کمیته هماهنگی  ،از ادامه کاری این کمیته جلو گیری کنند .

با توجه به این اوضاع و احوال باید سوال شود بر اساس کدام منفعت ، کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد اینگونه ، کمیته هماهنگی را مورد توهین قرار داده است ؟ چرا آشفته خاطر شده و کمیته هماهنگی را متهم  به  ”  دروغ پراکنی ” می کند ؟

بهزاد سهرابی

شنبه سیزده هم  تیرماه  نود و چهار

زیر نویس ها :

*

http://komitedefaa.blogspot.se

**

http://www.khamahangy.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2180:1394-03-02-19-01-18&catid=14:1389-12-23-23-57-18&Itemid=27