اعتصابی شکوهمند با دستاوردهایی ارزنده برای جنبش کارگری

نزدیک به یکماه است که کارگران نورد و لوله صفا در اعتصاب هستند. اعتصابی شکوهمند که به لحاظ دستاوردهایش، یک پیشروی بزرگ و یک نقطه عطف مهم در جنبش کارگری است. در دل این مبارزات، کارگران هر روز سازمانیافته تر به جلو آمدند، توانستند پایه های اولیه مجمع عمومی کارگری را به عنوان ظرفی برای سازمانیابی مبارزه و اعمال اراده خود بگذارند و در این جهت گامهای مهمی به جلو برداشتند، بطوریکه یکی از پیشنهاداتشان در مجمع عمومی ای که بر سر چگونگی ادامه مبارزاتشان برپا کرده بودند، تشکیل شورای کارخانه بود. چرا که کارگران با تجمعات هر روزه شان خود را در یک قدمی تثبیت این دستاورد گرانقدرشان می دیدند.  به این اعتبار کارگران نورد و لوله صفا به درجات زیادی راه عملی شکل دادن به مجامع عمومی منظم کارگری و ایجاد شوراها را برای خود و برای کل جنبش کارگری نشان دادند. پاسخی عملی به موانع ذهنی شکل گیری این مجامع در مراکز و مجتمع های مختلف کارگری دادند و این یک دستاورد بزرگ در امر سازمانیابی کارگری در محیط های کار برای این کارگران و کل جنبش کارگری است.  جنبه های مهم دیگر مبارزات کارگران نورد لوله صفا، تعین یافتگی بیشتر خواستهایشان و اشکال مبارزاتی است که در این اعتراضات بکار بردند و یا در موردش به بحث نشستند.

در طول حدود یکماه مبارزه ، کارگران نورد و لوله صفا حداقل هفت بار مجمع عمومی تشکیل دادند. و با شرکت بیش از هزار کارگر از بخش های مختلف این کارخانه اسم آنرا مجمع عمومی بزرگ گذاشتند.

در این مجامع کارگران در برابر سردواندنها و تفرقه افکنی مدیریت، در مقابل تهدیدات و دست بردن به حربه اخراج و غیره و غیره به بحث نشستند، بر سر راههای ادامه مبارزاتشان تصمیم گیری کردند، و قدم به قدم مدیریت را عقب راندند.

در این مجامع کارگران بر ادامه متحدانه اعتصابشان تصمیم گیری کردند و وقتی که مدیریت تهدیداتش را افزایش داد، مقابلش ایستاند. ساختمان اداری را به اشغال خود در آوردند، مدیر بهره برداری را بیرون کردند، مدیر عامل را ناگزیر به فرار از درب دیگر کارخانه کردند و بعد هم جلوی خروج ماشین آلات ازکارخانه را گرفتند و با قدرت ایستادند و گفتند حق و حقوقشان را میخواهند.

 در این مجامع نمایندگان کارگران از مذاکراتشان با مقامات دولت و مدیریت گزارش دادند و این مجمع عمومی کارگران بود که بر سر قبول و یا رد شرایط مدیریت به تصمیم گیری نشست و با رد آنها شرط پرداخت یک ماه دستمزد، برای اعتماد کردن به وعده های مقامات مسئول را اعلام داشت.

در این مجامع کارگران تصمیم گرفتند تجمعات خود را به بیرون از کارخانه ببرند و این کار را کردند و میتوان گفت مبارزات متحدانه بیش از هزار کارگر این کارخانه بطور واقعی فضای سیاسی شهر را عوض کرده است.

و بالاخره اینکه در این مجامع کارگران به دفاع جانانه از رهبر محبوب و دلسوزشان برخاستند و با نوشتن طومار و با تجمع اعتراضی شان، خواستار آزادی شاپور احسانی راد شدند.

اعتراضات کارگران نورد و لوله صفا بیش از پیش کارآیی و جایگاه کلیدی مجمع عمومی کارگری را به عنوان ظرفی برای سازمانیابی اعتراضات کارگری و نیز برای اعمال اراده مستقیم و متحدشان به نمایش گذاشت.

اما جدا از جنبه مهم سازمانیافتگی مبارزات کارگران نورد و لوله صفا که رمز قدرت این اعتراضات بود، تعین یافتگی و شفافیت خواستهای این کارگران وجه دیگری از پیشروی های این مبارزات بود. بیش از هزار کارگر نورد لوله صفا قدرت خود را در جمع شدنهایشان و تصمیم گیریهای متحدانه شان دیدند و تجربه کردند. از جمله وقتی این کارگران  تصمیم گرفتند که مبارزه خود را به بیرون کارخانه ببرند، علیرغم کارشکنی مدیریت و متوقف کردن سرویس ها ، خود را به مقابل فرمانداری شهر ساوه رساندند و با نصب پلاکارد گرامیداشت روز جهانی کارگر، و  شعار هایی چون معیشت، منزلت ، حق مسلم ماست، سرمایه دار حیا کن، کارخانه را رها کن، خط فقر سه میلیون و پانصد، دستمزدها ٧١٢ هزار تومان، آیا اعتراض به سطح معیشتمان جوابش شلاق و زندان است، نه به فلاکت، نه به تورم، یک درصد تامین، نودونه درصد گرسنه گرسنه، خواستهای فوری و سراسری کل کارگران در ایران را نمایندگی کردند. برافراشتن این خواستها، نمودی آشکار از تعین یافتگی مبارزات کارگران نورد و لوله صفا به لحاظ خواستها و یک پیشروی مهم برای این کارگران و کل جامعه بود. کارگران نورد و لوله صفا نشان دادند که آنجا که کارگران جمع هستند و متحدند، نه تنها میتوانند دستمزدهای پرداخت نشده خود را طلب کنند، بلکه میتوانند با خواستهای فوری دیگرشان چون افزایش دستمزدها به میدان آیند.

و بالاخره اشکال مبارزاتی که این کارگران بر سرش به توافق رسیدند و به کار بردند و پیشنهاداتی که در مجامع عمومی خود برای تداوم مبارزاتشان به میان کشیدند، درسهای آموزنده دیگر این مبارزات است. در طول بیش از یکماه مبارزه کارگران این کارخانه در کارخانه تجمع کردند، راهپیمایی کردند، طومار نوشتند، به مقابل فرمانداری رفتند، رفتن به مقابل مجلس و فرمانداری به همراه خانواده هایشان را در دستور برنامه های بعدی خود گذاشتند و بدین ترتیب قاطعانه ایستادند و خواستهایشان را طلب کردند.

اکنون مقامات مسئول و مدیریت در برابر قدرت متحد کارگران شاپور احسانی راد، رهبر محبوب و دلسوز این کارگران را به اتهام مسخره تحریک کارگران به اعتصاب دستگیر کرده است.

 کارفرما چند ماه چند ماه دستمزد کارگر را نمیدهد. حق بیمه آنها را به تامین اجتماعی نمی پردازد و آنان را با مشکل تمدید دفتر چه های بیمه شان مواجه میکند، بیش از هزار کارگر و خانواده هایشان را به کام فقر و تباهی بیشتر میکشاند، قانون و دادستانی و مراجع قضایی و همه و همه را هم در خدمت دارد. در نتیجه این شاپور احسانی رادها ، این رهبران دلسوز و محبوب کارگری هستند که به “تحریک ” کارگران به اعتصاب متهم میشوند و طبق حکم دادستانی حکومت اسلامی دستگیر و زندانی میشوند. این داستان منحصر به کارگران نورد و لوله صفا نیست. این داستان کل این سیستم و توحش سرمایه داری حاکم است. کارگران به این بردگی و این بربریت اعتراض دارند.

اکنون مبارزات کارگران نورد و لوله صفا درمرحله حساسی قرار دارد. و نیاز به بیشترین همبستگی کارگری دارد. صدای این کارگران باشیم. اخبارش را همه جا پخش کنیم. مردم شهر ساوه، خانواده های این کارگران نقش مهمی در حمایت و تقویت مبارزات کارگران نورد و لوله صفا دارند. یک قدم عملی در حمایت از مبارزات این کارگران حمایت از شاپور احسانی راد نماینده منتخب و محبوب این کارگران است. با طومارهای اعتراض و به هر شکل که میتوانیم باید برای آزادی او تلاش کنیم.

نگاهی به روزشمار مبارزات کارگران نورد و لوله صفا، دستاوردها و پیشروی مبارزات این کارگران را با روشنی بیشتری مقابل چشم همگان قرار میدهد. مروری بر این مبارزات درسهای آموزنده ای برای کل کارگران دارد.

زنده باد کارگران نورد لوله صفا

زنده باد شاپور احسانی راد

روزشمار حدود یکماه اعتصاب شکوهمند کارگران نورد لوله صفا

– صبح روز ١۵ فروردین ٩۴ بیش از ١٠٠٠ کارگر نورد لوله صفا با شروع اولین روز کاری سال جدید به جهت پرداخت نشدن عیدی و پاداش سال قبل و طلب سه ماه حقوق معوقه ی خود دست از کار کشیدند. بدنبال این اعتصاب مدیریت کارخانه با هدف از موضوعیت انداختن اعتصاب کارگران اقدام به تعطیلی کارخانه تا روز ٢١ فروردین ماه کرد و بدنبال آن طی تماسی با کارگران، با اشاره به بازداشت کارفرما و مشکلات پیش آمده از این حیث و وعده پرداخت مطالبات شان در روز ٢٩ فروردین ماه، از آنان خواست بر سر کارشان برگردند. در پی این وضعیت کارگران نورد و لوله صفا بر سرکارهایشان بازگشتند. این کارگران در آخرین روزهای اسفند ٩٣ با اعتصاب خود توانستند یک ماه از مطالبات خود را دریافت کنند.

– صبح روز ٢٩ فروردین کارگران نورد و لوله صفا بدلیل خلف وعده کارفرما بار دیگر دست به اعتصاب زدند. بدین ترتیب دور جدیدی از اعتراضات کارگران نورد و لوله صفا در سال جاری آغاز شد.

– روز ٣٠ فروردین مدیریت کارخانه با منوط کردن پرداخت مطالبات کارگران به میزان تولید معینی از لوله، از آنان خواست که بر سر کارشان باز گردند. اما کارگران اعتصابی با تاکید بر پرداخت فوری مطالبات خود حاضر به از سرگیری تولید نشدند و اعتصاب آنان ادامه یافت.

– روز ١ اردیبهشت رانندگان سرویس و ایاب و ذهاب کارخانه بدلیل عدم پرداخت مزد شان دست به اعتصاب زدند اما بدنبال واریز مطالبات شان، از صبح روز ٢ اردیبهشت کار خود را از سر گرفتند.

– روز ١ اردیبهشت در چهارمین روز اعتصاب کارگران نورد و لوله صفا مدیریت کارخانه حدود ٧٠ درصد از مبلغ عیدی و پاداش این کارگران را به حساب شان واریز کرد و از آنان خواست به اعتصاب پایان دهند. اما کارگران اعتصابی این پرداخت را ناکافی دانستند و اعلام کردند تا واریز یکماه دیگر از معوقاتشان همچنان به اعتصاب ادامه خواهند داد. اکنون کارگران ۴ ماه دستمزد و ٢۵ درصد از عیدی و پاداش خود را طلب دارند. بعلاوه ١۶ ماه حق بیمه آنان به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

– روز ٢ اردیبهشت کارگران نورد و لوله صفا پنجمین روز از اعتصابشان را پشت سر گذاشتند.

– روز ۵ اردیبهشت مدیریت کارخانه با هدف شکستن اعتصاب کارگران تلاش کرد بطور جداگانه ای کارگران سالنهای مختلف به ویژه سالن erw  و تراشکاری را وادار به کار کند تا از این طریق کارگران سایر سالنها نیز وادار به شکستن اعتصاب شوند. اما کارگران این سالنها با قاطعیت اعلام کردند تا پرداخت معوقات شان دست به کار نخواهند زد.

– روز ۶ اردیهبشت اعتصاب کارگران نورد و لوله صفا وارد نهمین روز خود شد.

– روز ٨ اردیبهشت در حالی که بیش از ١٠٠٠ کارگر نورد لوله صفا یازدهمین روز اعتصاب خود را پشت سر گذاشتند. مدیریت کارخانه ضمن پرداخت ٢۵ درصد دیگر از طلب کارگران بابت عید و پاداش سال گذشته، با تهدید به حذف شیفت شب کاری تلاش کرد آنان را وادار به شکستن اعتصاب کند.

کارگران شیفت شب اغلب کارخانه ها و منجمله نورد لوله صفا بدلیل دریافت حق شیفت و افزایش ناچیز دریافتی شان از این بابت، وجود شیفت شب را یک مزیت برای خود تلقی میکنند. با اینحال کارگران شیفت شب کارخانه حاضر به شکستن اعتصاب نشدند و بدین ترتیب مدیریت کارخانه اقدام به حذف شیفت شب کاری کرد.

بدنبال این وضعیت و حذف شیفت شب، کارگران اعلام کردند که روز ٩ اردیبهشت  برگزاری یک مجمع عمومی در محل کارخانه در باره وضعیت پیش آمده اقدام به تصمیم گیری خواهند کرد.

– روز ٩ اردیبهشت کارفرمای نورد لوله صفا برای درهم شکستن اعتصاب متحدانه کارگران از مسئولین کارخانه خواست تا یک لیست سی چهل نفره ای از کارگران را جهت اخراج آماده کند. و بدنبال این موضوع اعتراض کارگران شدت یافت.

– صبح روز ١٣ اردیبهشت در پی درخواست کارفرما برای تهیه لیست سی چهل نفره از کارگران برای اخراج، کارگران اعتصابی نورد لوله صفا بطور یکپارچه اعلام کردند لیست میخواهید چکار، حق و حقوق ما را بدهید همه ما را اخراج کنید، اگر قرار بر اخراج باشد باید همه ما را اخراج کنید. تهیه لیست اخراجی ها بدنبال دستور روز ٩ اردیبهشت کارفرما در دستور گذاشته شده بود. اما بدلیل تعطیلی روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه ، کشاکش بر سر این موضوع به روز ١٣ اردیهبشت کشیده شد.

در این روز مدیریت که با ادامه اعتراضات متحدانه کارگران خود را روبرو دید، در یک عقب نشینی برقراری مجدد شیفت شب را اعلام کرد و مسئله تهیه لیست سی چهل نفره از کارگران جهت اخراج را پس از اعتراض متحدانه آنان مسکوت گذاشت.

کارگران نورد و لوله صفا اعلام کرده اند چنانچه در حال حاضر کارفرما اقدام به پرداخت یکماه از دستمزد معوقه شان نکند و متعهد به پرداخت مابقی آن نشود دست از اعتصاب نخواهند کشید.

– روز ١۴ اردیبهشت کارگران با نصب پلاکارد گرامیداشت روز جهانی کارگر، این روز را  گرامیداشتند. در این روز کارگران با شعار خط فقر ٣۵٠٠٠٠٠ ، دستمزد ٧١٢ هزار تومان اعتراض خود را به دستمزدهای زیر خط فقر اعلام داشتند. اعتراض کارگران در ١۴ اردیبهشت نقطه عطف مهمی در مبارزات کارگران نورد و لوله صفا بود.

در این روز کارگران پس از چهارده روز اعتصاب ، در محل سالن آربی تجمع کردند و در مجمع عمومی خود تصمیم گرفتند جواب بی محلی مدیریت کارخانه و مسئولین ذیربط، جواب تهدید به اخراج و فشار به کارگران در جهت شکستن اعتصاب و اتحاد کارگران را بدهند. کارگران در مجمع عمومی خود به این نتیجه رسیدند که برای احقاق حق خود باید تجمعاتشان را به بیرون از کارخانه  در مقابل فرمانداری یا مجلس و وزارت کار ببرند. در این مجمع به پیشنهاد تعدادی از کارگران، شاپور احسانی راد به عنوان یکی از سخنگویان و نمایندگان کارگران برای تحقق خواسته ها و مذاکره با مسئولین معرفی شد که مورد موافقت حاضرین قرار گرفت. به محض اطلاع مدیریت از تصمیم کارگران مبنی بر رفتن به وزارت کار و مجلس، با دستپاچگی در میان کارگران حاضر شد و قول داد که سر هر ماه بموقع حقوق کارگران را پرداخت کند. اما این وعده دیگر کارساز نشد و کارگران تصمیم گرفتند ساعت سه و نیم دسته جمعی به فرمانداری بروند اما بدنبال این تصمیم قاطع کارگران، مدیریت کارخانه از ترانسپورت خواست که حق ندارند کارگران را به فرمانداری برسانند. با این حال جمعی از کارگران باهر وسیله ای که توا نستند خود را به فرمانداری رساندند. بدین ترتیب حدود ١۵٠ نفر از کارگران به نمایندگی از سوی بیش از هزار کارگر این کارخانه در این محل تجمع کرده و پیگیر خواستهایشان شدند. کارگران بنر بزرگی را که خط اول آن، گرامی باد اول ماه مه روز جهانی کارگر و خط دوم آن ” معیشت، منزلت ” و در انتهای آن کارخانه نورد لوله صفا  و نورد و پروفیل ساوه نوشته بود  در محوطه فرمانداری نصب کردند و برگ نوشته هایی حاوی حقوق و مطالبات شان را نیز در دست داشتند. که به شرح زیر است:

معیشت، منزلت حق مسلم ماست، آیا اعتراض به سطح معیشتمان جوابش شلاق و زندان است، نه به فلاکت، نه به تورم، یک درصد تامین، نودونه درصد گرسنه گرسنه، کارگران به مدت نزدیک یک ساعت ضمن صحبت چند نفر از آنان از مطالبات خود و چگونگی تحقق آنها با فریاد بلند شعارهای زیر را سر دادند:

معیشت، منزلت حق مسلم ماست، کارگر اتحاد انحاد، حقوق معوقه پرداخت باید گردد، بیمه کارگر پرداخت باید گردد، کارگر میمیرد ذلت نمی پذیرد، سرمایه دار حیا کن مملکت را رها کن

در این میان شاپور احسانی راد در سخنان کوتاهی از کارگران خواست ضمن پافشاری ویژه برای خواسته به حق ۴ ماه حقوق معوقه و واریز ١٧ ماه بیمه ، در مقابل تعیین حداقل مزد ٧١٢ هزار تومانی  شورای عالی کار کوتاه نیایند و بر اتحاد و همبستگی  کارگران وخواست بر حق کارگران برای ایجاد تشکل کارگری در کارخانه کارگران تاکید کرد. که مورد استقبال پرشور کارگران قرار گرفت . کارگران پس از لحظاتی شعار دادن، خشمگینانه خواهان جوابگویی فرمانداری به مطالبات شان شدند که آقای معمارنیا معاون سیاسی فرماندار از پشت درب بسته، حاضر به جوابگویی شد. این رفتارمورد خوشایند کارگران نبود و به قول آنان ایشان فقط سخنان مدیر کارخانه صفا را تکرار میکرد و از دستگیری رستمی، صاحب کارخانه، نبود مواد اولیه و فروش می گفت و بطور کلی کارگران را به شکستن اعتصاب و شروع به کار دعوت میکرد. اما کارگران ضمن رد تمام ادعاهای وی بر خواسته های خود پافشاری کردند. همه کارگران دردهایشان را فریاد میزدندو هریک از درد و رنجی که طی این شش سال گریبانشان را گرفته بود، سخن گفتند. بدنبال جواب های تکرای و کلیشه ایی معاون فرماندار، کارگران به او گفتند ما برای توجیه این وضعیت و فقط صرف جوابگویی شما به اینجا نیامدیم ما برای حل مسئله مشخص، چگونگی پرداخت چهار ماه حقوق عقب افتاده و واریز ١٧ ماه حق بیمه به اینجا آمدیم  و  اکنون مشخص شد که این فرمانداری قادر به حل این مشکل نیست. کارگران با خشم فراوان فرمانداری را ترک کردند و در پارک مقابل فرمانداری مجمع عمومی خود را بر پا کردند. در این تجمع تصمیم گرفتند که روز بعد یعنی ١۵ اردیبهشت در سالن آربی گرد هم آیند و در مجمع عمومی بزرگ خود برای رفتن به مجلس یا وزارت کار یا دیگر اقدامات مقتضی تصمیم بگیرند. ساعت هفت این تجمع با شعارهای کوبنده کارگران بر پیگیری مبارزات خود تا نیل به مطالبات به حقشان به پایان رسید.

– روز ١۵ اردیهبشت  تعدادی از کارگران نورد و لوله صفا که از نپرداختن حقوقهای معوقه خود به خشم آمده بودند بصورت دسته جمعی به طرف ساختمان اداری به حرکت در آمدند. خبر این حرکت  ناگهانی، بشدت موجب وحشت و هراس مدیران شد که سراسیمه دست به دامن نماینده هایی شدند که تا همین دیروز بارها آنها را تهدید به اخراج کرده بودند. نماینده های کارگران  ضمن آرام کردن همکارانشان، همه کارگران سالنها را برای تشکیل مجمع عمومی و گرفتن تصمیم به سالن آربی دعوت نمودند. در این تجمع بزرگ که مدیران سالنها نیز نظاره گر بودند، مدیران، پیشنهادات و قدرت تصمیم گیری کارگران را از نزدیک مشاهده کردند.

این جلسه مجمع عمومی  از ساعت ١٠ شروع شد و پیشنهادهای ذیل به شور گذاشته شد:

١- تا زمانی که ۴ ماه حقوق معوقه  و ١٧ ماه بیمه ها واریز نشود به اعتصاب ادامه دهیم

٢- به شرط تسویه کلیه معوقات سال پیش و ١٧ ماه بیمه، تولید خواهیم کرد

٣- به شرط واریز ١٧ ماه بیمه و پرداخت یک ماه و تسویه حقوق های معوقعه تا برج ۶ سال ٩۴ ، تولید خواهیم کرد

پیشنهادهای مشروحه بیش از سه ساعت مورد بررسی وتبادل نظر قرار گرفت که با حمایت اکثریت کارگران ، گزینه سوم (به شرط واریز ١٧ ماه بیمه و پرداخت یک ماه و تسویه حقوق های معوقعه تا برج ۶ سال ٩۴ ، تولید خواهیم کرد) این پیشنهاد به دفترمدیریت ابلاغ گردید. مدیران سالنها که خود از نزدیک روند جلسه را دنبال میکردند پس از یک ساعت گفتگو با نماینده های منتخب مجمع عمومی کارگران، پیشنهاد آنها را پذیرفته و قول دادند که روز ١۶ اردیبهشت از پیشنهاد آنها در مقابل مدیریت کارخانه حمایت کنند .

– روز ١٩ اردیبهشت بیش از هزار کارگر نورد لوله صفا در نونزدهمین روز اعتصاب خود بدنبال  بی توجهی مدیریت کارخانه در پرداخت دستمزدهای معوقه خود، برای تصمیم گیری در مورد چگونه ادامه اعتراضاتشان مجمع عمومی بزرگ خود را تشکیل دادند. این مجمع از ساعت ٨ صبح در سالن کوتینگ شروع شد و در آن همه کارگران کارخانه از سالنهای آربی، اسپیرال، ئی دبلیو و تراشکاری شرکت داشتند. سالن محل برگزاری مجمع عمومی( سالن کوتینگ) جائی بود که چند ماه پیش فرزاد صفری بدلیل از کار انداختن “کلید قطع اضطراری” توسط مدیریت سالن، جان باخت. از اینرو این مجمع با یک دقیقه سکوت به یاد فرزاد آغاز بکار کرد و پس از آن یکی از کارگران به شرح اخباری دال بر اینکه از دیروز جمعه تعداد زیادی کامیون در حال بارگیری لوله و مواد جهت خروج از کارخانه هستند، پرداخت و از کارگران شرکت کننده خواهان تصمیم گیری در این مورد شد.  در ادامه این مجمع، کارگران به اتفاق آرا رای به جلوگیری از خروج این کامیونها از کارخانه تا زمان پرداخت دستمزدهای معوقه خود دادند. بدنبال این تصمیم گیری بارگیری این کامیونها توسط کارگران متوقف و تعدادی نیز جهت جلوگیری از خروج کامیونهای بارگیری شده عازم درب خروجی کارخانه جهت کنترل نگهبانی شدند. همزمان باقی کارگران به مجمع عمومی خود ادامه دادند و پیشنهادهای زیر در آن مطرح و مورد بررسی قرار گرفت:

١-  کارگرا ن به طرف ساختمان اداری رفته و آنجا را در ختیار خود بگیرند

٢- کارگران به اتفاق خانواده هایشان در مقابل فرمانداری ساوه دست به تجمع بزنند

٣- کارگران به اتفاق خانواده هایشان عازم تهران شوند و در مقابل مجلس دست به تجمع بزنند

۴- کارگران به اتفاق خانواده هایشان در مقابل دفتر نماینده شهر خانم میرگلو بیات تجمع کنند

 ۵- اقدام به ایجاد شورای کارگری کارخانه بشود

در ادامه این مجمع بزرگ کارگری، در عین حال که کلیه پیشنهادات فوق مورد بحث و بررسی قرار گرفت، نهایتا مقرر شد که چنانچه تا ٢٠ اردیبهشت، ممانعت از ورود و خروج کامیونها جهت پرداخت مطالبات کارگران موثر واقع نشود یکی از اقدامات فوق در دستور اجرائی کارگران قرار بگیرد.

در اواخر این مجمع معاون مدیر عامل کارخانه از کارگران خواست تا پیامی از طرف مدیر کارخانه به اطلاع کارگران رسانده شود. پیام وی رو به کارگران اینگونه شروع شد: کارگران بیایید گذشته را فراموش کنیم و از حالا شروع کنیم به تولید. اما بلافاصله یکی از کارگران با قطع سخنان وی اظهار داشت: آقای شهلایی این زخم گذشته است که حالا عفونت کرده است. درهیاهویی که بدنبال سخنان این کارگر شکل گرفت وی دیگر نتوانست به صحبتهایش ادامه دهد و فقط موفق شد بگوید مدیر عامل از کارگران خواسته است تا نماینده هایی را جهت مذاکره به تهران بفرستند.

بدنبال این پیشنهاد، کارگران حاضر در مجمع، با به رای گیری گذاشتن این درخواست مدیر عامل کارخانه، با آن موافقت کردند و مقرر شد تعدای از نماینده هایشان جهت مذاکره فردا عازم تهران بشوند.

و بالاخره این مجمع پرشور کارگری با شعارهای: معیشت منزلت حق مسلم ماست، حقوق کارگر پرداخت باید گردد، کارگر اتحاد اتحاد، کارگر می میرد ذلت نمی پذیرد، بیمه کارگر پرداخت باید گردد، کارگر بیدار است از تبعیض بیزار است و…، در حالی به کار خود پایان  داد که مقرر شد روز ٢٠ اردیبهشت ضمن اینکه تعدادی از نماینده های کارگران جهت مذاکره عازم تهران میشوند، کارگران در محل کارخانه همچنان مانع ورود و خروج کامیونهای حامل لوله و مواد بشوند.

– صبح ٢٠ اردیبهشت در بیستمین روز اعتصاب کارگران نورد لوله صفا، خانه کارگر ساوه در اقدامی هم سو و هماهنگ با کارفرما، اقدام به ارسال اس ام اس به کارگران این کارخانه کرد. متن کامل این اس ام اس به شرح زیر است: کارگران عزیز لوله صفا سلام، با توکل به خدا و تعامل با کارفرما  کار را آغاز، مسئولین پیگیر مشکلات شما هستند. با تشکر خانه کارگر

در طول بیست روز اعتصاب کارگران نورد و لوله صفا برای گرفتن حق و حقوقشان خانه کارگر در این روز  در کمال بی شرمی و وقاحت اقدام به ارسال اس ام اس به کارگران نورد و لوله صفا با هدف وادار کردن آنان به کار با شکم گرسنه کرده بود. دریافت این اس ام اس با موجی از خشم و نفرت از خانه کارگر و زمزمه تجمع در مقابل این لانه ضد کارگری در میان آنان روبرو شد. اتحادیه آزاد کارگران ایران که منعکس کننده هر روزه اعتراضات کارگران نورد و لوله صفا است، طی اطلاعیه ای این اقدام خانه کارگر را محکوم و بار دیگر حمایت خود را از اعتراضات کارگران نورد و لوله صفا اعلام داشت. جواب این بیشرمی را کارگران با ادامه اعتراضشان دادند و در این روز نیز با  قاطعیت تمام مانع بارگیری و خروج لوله و مواد از کارخانه شدند و همزمان سه نفر از نمایندگان کارگران در تهران مشغول مذاکره با کارفرما بودند.

– صبح روز ٢١ اردیبهشت کارگران نورد و لوله صفا در بیست و یکمین روز اعتصاب برای تصمیم گیری در مورد پیشنهادات کارفرما اقدام به برگزاری یک مجمع عمومی در سالن کوتینگ کارخانه کردند. در این مجمع ابتدا نماینده های کارگران گزارش کاملی از مذاکرات روز ٢٠ اردیبهشت  خود با کارفرما در تهران و پیشنهادات وی ارائه کردند و بدنبال آن، قبول یا رد این پیشنهادات به رای گذاشته شد. در این رای گیری کارگران اعتصابی نورد لوله صفا بطور متحدانه ای با رد پیشنهادات کارفرما، رای به ادامه اعتصاب دادند و اعلام کردند تا زمانیکه پولی به حساب شان واریز نشود به اعتصاب پایان نخواهند داد. بنا بر خبر در جلسه روز ٢٠ اردیبهشت نماینده های کارگران و مسئولین عالی رتبه کارخانه که در دفتر مرکزی کارفرما در تهران برگزار شد کارفرما خواستهای زیر را به عنوان مطالبات کارگران قبول و اعلام کرد آنها را به مرحله اجرا خواهد گذاشت:

 ١- چکی به مبلغ پانصد میلیون تومان جهت پرداخت بخشی از حقوق یکماهه کارگران صادر شد

 ٢- مابقی یکماه حقوق کارگران حداکثر تا روز پنج شنبه هفته جاری پرداخت شود

 ٣- ١۶ ماه بیمه معوقه کارگران تا آخر خرداد ماه تسویه شود

 ۴- سیصد میلیون تومان پول تعاونی کارگران که توسط کارفرما برداشت شده است همزمان با اولین پرداخت حقوق، عودت داده شود

۵- تمامی حقوقهای معوقه کارگران تا آخر شهریور ماه تصفیه شود

 ۶- از اول خرداد ماه، دستمزدهای کارگران در اول هربرج پرداخت گردد

 ٧- بیمه تکمیلی کارگران توسط مدیر کارخانه پیگیری شود

کارگران اعتصابی نورد لوله صفا پس از استماع پیشنهادهای کارفرما، با توجه به خلف وعده های مکرر وی که چندین سال است ادامه دارد، اعلام کردند تا زمانیکه یکماه از حقوق مان بطور کامل واریز نشود و ضمانتهای لازم برای تحقق دیگر خواستهایمان داده نشود حاضر به خاتمه اعتصاب نخواهیم شد. بدنبال اعلام این تصمیم از سوی کارگران، مدیریت کارخانه در یک رو در روئی کینه توزانه با کارگران  و چرخش ١٨٠ درجه ای از وعده های دیروز مسئولین عالی رتبه شرکت، اعلام کرد ما قبول نکرده ایم که در اول خرداد حقوق یکماه دیگر نیز پرداخت شود وی همچنین اعلام کرد وضعیت همین است که هست، هر کسی نمیخواهد کار کند برود شکایت کند. بدنبال این اظهارات از سوی مدیریت، فضای کارخانه بشدت متشنج شد و کارگران خشم گینانه اعلام کردند ما اداره کار نخواهیم رفت بلکه در صورت تداوم وضعیت موجود همراه با خانواده هایمان در مقابل مجلس شورای اسلامی دست به اعتراض خواهیم زد. در این روز کارگران مجمع عمومی خود را برپا کرده و تصمیم به ادامه اعتصاب خود گرفتند.

– روز ٢٢ اردیبهشت اعتصاب کارگران نورد و لوله صفا وارد بیست و دومین روز خود شد. بدنبال تصمیم گیری کارگران در روز گذشته به ادامه اعتصابشان در این روز مدیریت کارخانه با نصب نامه ای در قسمتهای مختلف کارخانه* اعلام کرد چنانچه کارگران با شرایط قید شده در این نامه حاضر بکار نیستند خود را به مدیران معرفی و از روز ٢٢ اردیبهشت (امروز) بر سر کار حاضر نشوند و  به اداره کار مراجعه نمایند.

شروط قید شده در این نامه عبارت بود از: پرداخت حقوق دیماه تا ٢۴ اردیبهشت، پرداخت حقوق هر ماه در ٢۵ تا ٢٧ ماه، حل و فصل مشکلات بیمه معوقه تامین اجتماعی تا پایان خرداد ماه، انعقاد بیمه تکمیلی تا آخر ماه آینده، پرداخت مبلغ تعاونی هر ماه همراه حقوق همان ماه و پرداخت هر دو ماه یکبار مبلغ ۵٠ میلیون تومان بابت بدهی تعاونی تا زمان تسویه کامل

در پی نصب این نامه و روشن شدن شفاهی این مسئله که حقوق اردیبهشت ماه طبق وعده در آخر برج پرداخت نخواهد شد  تنش میان کارگران و مدیریت کارخانه بالا گرفت و در ادامه مدیر کارخانه  اعلام کرد چنانچه از همین الان کار را شروع نکنید ناهار نخواهیم داد و هر کس بارگیری نکند اخراج و حقوق نیز فقط یکماه، آنهم چند روز دیگر خواهیم داد. هر کس هم نمی خواهد برود.

بدنبال این اظهارت مدیریت قصد ترک کارخانه را داشت که بلافاصله با عکس العمل کارگران مواجه شد و آنان اجازه خروج به وی را ندادند و با حرکت به سمت ساختمان اداری کارخانه و سر دادن شعار آنرا به اشغال خود در آوردند و در این میان مدیر کارخانه با مشاهده خشم کارگران بطور مخفیانه ای از درب دیگری کارخانه را ترک کرد. در ادامه این اعتراضات کارگران  اقدام به اخراج مدیر بهره واری از کارخانه کردند و با برداشتن سوئیچ ماشینهای مدیران قسمتهای مختلف کارخانه، این ماشینها را در پارکینگ نگه داشتند. بدنبال این تنشها حوالی ظهر مامورین امنیتی و اداره کار در محل کارخانه حاضر شدند و پس از شنیدن خواستهای کارگران و دیدن فضای اعتراضی در کارخانه بر محق بودن کارگران تاکید کردند و کارخانه را ترک نمودند.

در بعد از ظهر این روز کارگران نورد و لوله صفا برای تصمیم گیری های لازم مجمع عمومی خود را تشکیل دادند و با توجه به فرا رسیدن آخر اردیبشهت ماه رای به مطالبه دو ماه حقوق و دادن تضمین های لازم برای تحقق دیگر خواستهایشان دادند. در این مجمع کارگران اعلام کردند تا زمانی که یک ماه حقوق معوقه و حقوق اردیبهشت ماه به حساب شان واریز نشود، همچنان به اعتصاب خود ادامه خواهند داد و علاوه بر جلوگیری از بارگیری لوله و مواد و خروج کامیونها از کارخانه، اقدامات اعتراضی خود را تشدید خواهند کرد.

–  در ادامه اعتراضات کارگران نورد و لوله صفا ، شماری از آنان قرار گذاشتند که در تعطیلات پایان هفته یعنی روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه یعنی روز ٢۴، ٢۵ و ٢۶ اردیبهشت ماه به صورت نوبتی  در کارخانه بمانند و از مواد اولیه و تجهیزات موجود در کارخانه نگهبانی دهند. دلیلش نیز اینست که در تعطیلات پایان هفته گذشته، حجم قابل توجهی از مواد اولیه در غیاب کارگران به خارج از کارخانه منتقل شد و کارگران در واکنش به این اقدام کارفرما، بنا به تصمیم مجمع عمومی بزرگ، از اولین روز هفته جاری ورود و خروج ماشین‌های باربری را محدود کردند و از همان روز به صورت منظم از اموال کارخانه نگهبانی می‌دهند.

گفتنی است که علاوه بر خواست پرداخت دستمزدهای معوقه و حق بیمه، همچنین سرمایه صندوق تعاونی کارخانه که بالغ بر ٣٠٠ میلیون تومان ارزیابی می‌شود، تاکنون به کارگران بازگردانده نشده و این صندوق مدتها پیش منحل شده است، و کارگران خواستار بازگرداندن این پول هستند.

– ٢۶ اردیبهشت شاپور احسانی راد نماینده اخراجی کارخانه پروفیل ساوه و نماینده محبوب نورد لوله صفا، از هماهنگ کنندگان طومار ۴٠ هزار امضا بر سر خواست افزایش دستمزدها و عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران بازداشت شد. بنا بر خبر سایت اتحاد در این تاریخ ساعت ٢٢ شب مامورین امنیتی به درب منزل شاپور احسانی راد مراجعه و وی را بنا بر حکم دادستانی شهرستان ساوه به اتهام تحریک کارگران نورد و لوله صفا بازداشت کردند.

شاپور از چهره ها و رهبران شناخته شده جنبش کارگری ایران است که طی هفته های گذشته دوشادوش کارگران اعتصابی نورد لوله صفا، برای موفقیت این اعتصاب بر حق کارگری تلاش سترگی را انجام داده است.

بدین ترتیب به جای مدیریت که ۵ ماه دستمزد و دیگر حق و حقوق کارگران این کارخانه را به گرو گرفته و حتی حاضر به پرداخت یک ماه حقوق معوقه آنان نیست، دادستان جمهوری اسلامی با صدور حکم بازداشت، دستور دستگیری شاپور احسانی راد را داده است. جرم او نیز تحریک کارگران به اعتصاب برای گرفتن حق و حقوقشان است.

– صبح روز ٢٧ اردیبهشت علیرم اعلام تعطیلی کارخانه نورد لوله صفا ،  کارگران این کارخانه در مقابل درب ورودی اقدم به برگزاری یک مجمع عمومی و تصویب نامه ای خطاب به کارفرما کردند. در این نامه که رونوشت آن به اداره کار ساوه، فرمانداری ساوه، وزارت کار، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری زده شده است کارگران نورد و لوله صفا ضمن توضیح شرایط سخت و مشقت بارشان خواهان پرداخت مطالبات خود از سوی کارفرما شده اند. در این نامه که بصورت طومار به امضای کارگران شرکت کننده در مجمع عمومی رسیده است،  آنان شاپور احسانی راد را مشاور خود در امور کارگری و مورد تائید و حمایت مجمع عمومی کارگران نورد و لوله صفا اعلام کرده اند.

در این روز کارگران پس از پایان مجمع عمومی خود به طرف ساختمان اداری کارخانه دست به راهپیمائی زده و با سر دادن شعارهایی خواهان تحقق خواستهای خود شدند.

همزمان با مجمع عمومی کارگران نورد لوله صفا، مامورین امنیتی در محل ساختمان اداری، با ظهوری مدیر کارخانه جلسه داشتند و کارگران به محض رسیدن به محل ساختمان وارد آن شدند و بر علیه ظهوری اقدام به سر دادن شعار کردند. بدنبال این وضعیت مامورین امنیتی با حضور در میان کارگران اقدام به صحبت بر علیه شاپور احسانی راد و تلاش برای ایجاد رعب در میان آنان کردند که با عکس العمل قاطعانه کارگران مواجه شدند. یکی از کارگران به نمایندگی از سوی همکارانش با ارائه مصوبه مجمع عمومی به مامورین امنیتی اعلام کرد: ما شاپور را سالهاست می شناسیم ، او مورد تائید و حمایت مجمع عمومی ماست  و هیچ برچسبی به وی نمی چسبد. در ادامه این کشمکش ظهوری نیز که در حلقه مامورین امنیتی بود، زبان گشود و در ادامه مقرر گردید که صبح روز ٢٨ اردیبهشت با حضور نماینده دادستانی ساوه، مامورین امنیتی، مسئولین کارخانه و نماینده های کارگران، مجمع عمومی کارگران برگزار و طی آن راهکارهای مناسب برای رسیدن به توافقی جامع و اجرائی، بررسی و مورد تصویب قرار گیرد.

کارگران نورد و لوله صفا بر خواستهایشان، بر آزادی شاپور احسانی راد به عنوان مشاور و نماینده خود تاکید دارند.

– روز ٢٨ اردیبهشت در بیست و هشتمین روز اعتصاب کارگران نورد لوله صفا، رئیس اداره کار ساوه، معاون سیاسی امنیتی فرمانداری ساوه و مدیر عامل کارخانجات لوله و نورد صفا با حضور در مجمع عمومی کارگران این کارخانه تلاش کردند،  با شرح اوضاع کارخانه و تاکید بر این نکته که ما تصمیم گرفته ایم مشکلات شما را حل کنیم،  کارگران را وادار به پایان اعتصاب بکنند.

همزمان با حضور این مسئولین در مجمع عمومی کارگران، مامورین امنیتی بنا بر درخواست دادستانی ساوه دو نفر از نماینده های کارگران را (به بهانه مذاکره با این نماینده ها)  از کارخانه خارج و به سوی دادگستری این شهر بردند. اما این عمل مامورین امنیتی با عکس العمل قاطعانه کارگران مواجه شد و آنان در  اعتراض به خارج کردن نماینده هایشان از کارخانه، ادامه مذاکرات را به بازگشت آنان موکول کردند که در پی این وضعیت  نیروهای امینتی به ناچار از دم در دادگستری ساوه، مجبور به بازگرداندن نماینده های کارگران به کارخانه شدند.

در ادامه این مذاکرات مدیر عامل کارخانه با ذکر این نکته که ١۶ ماه بیمه کارگران به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز و این مشکل حل شده است پیشنهادهای زیر را جهت پایان اعتصاب به کارگران ارائه داد:

١- ششم تا نهم هر ماه دستمزد کارگران پرداخت میشود

٢– از مهر ماه به جای ٣٠ روز، ۴٠ روز حقوق پرداخت خواهد شد که در این صورت دو ماه از ۴ ماه دستمزد معوقه کارگران تصفیه خواهد شد

٣- دو ماه باقی مانده از دستمزد معوقه کارگران در صورت خوب بودن تولید تا آخر سال پرداخت خواهد شد

۴- شورای تامین شهر ساوه، کارفرما را مکلف به اجرای موارد فوق میکند و چنانچه در این رابطه از سوی کارفرما قصوری صورت بگیرد تحت تعقیب قضائی قرار خواهد گرفت

در مقابل این پیشنهادات کارگران لوله نورد صفا خواهان تسویه حساب نزدیک به ١٧ ماه بیمه خود با سازمان تامین اجتماعی، تسویه معوقات مزدی تا پایان سال ٩٣، پرداخت بموقع دستمزد ماهانه و اجرای بیمه تکمیلی  بودند.

در این نشست، رئیس اداره کار ساوه با طرح این نکته که انتخاب نماینده های کارگری مراحل قانونی دارد و طی دو هفته آینده به این مسئله رسیدگی خواهد شد تلاش کرد در فحوا قانونی بودن  نماینده های کنونی کارگران را  مورد تخطئه قرار بدهد.

خبر تسویه حساب کارخانه لوله و نورد صفا با صندوق سازمان تامین اجتماعی در مورد ١۶ ماه بیمه کارگران با این استدلال از سوی کارگران که اگر اینها اینقدر پول داشتند که توانستند بیمه هایمان را تصفیه کنند چرا حاضر به پرداخت حتی یکماه دستمزد معوقه نیستند، خبری مغشوش و غیر قابل باور از سوی آنان به حساب میاید.

سرانجام با توجه به تاخیر در شروع مذاکرات بدلیل خارج کردن نماینده های کارگران از کارخانه و بر هم خوردن مجمع عمومی، نتیجه ای نهایی و مصوب از قبول یا رد پیشنهادات کارفرما و مسئولین دولتی ساوه از سوی کارگران حاصل نشد و آنان تصمیم به  تداوم اعتصاب خود گرفتند و قرار برگزاری مجمع عمومی برای روز ٢٩ اردیبهشت گذاشتند تا در آن در مورد رد یا قبول پیشنهادات ارائه شده،  تصمیم گیری کنند.

بدین ترتیب نزدیک به یک ماه اعتراض و مبارزه کارگران نورد و لوله صفا درسهایی آموزنده برای همه کارگران دارد که باید مورد توجه تمام فعالین کارگری قرار گیرد.

(این گزارش با استفاده از اخبار منتشر شده در سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران تنظیم شده است)