حکم ترور شاهین نجفی محکوم است، آزادی بیان را نمیتوان ترور کرد!

سال ۲۰۱۵ آغاز میشود؛ شارلی ابدو در پاریس کاریکاتور محمد میکشد، فرخنده در کابل جریانات اسلامی را به چالش میکشد و شاهین نجفی در کُلن، ادیان را با تلفیقی از آلت جنسی مردان به چالش میکشد…
روز جمعه اول ماه مه مصادف با ۱۱ اردیبهشت ماه، سایت حکومتی “اباشهداء” طی فراخوانی خواستار انفجار کنسرت شاهین نجفی میشود و برای این کار ۵۰۰ میلیون تومان جایزه تعیین میکند. روز چهارشنبه ششم ماه مه، ۱۶اردیبهشت، رییس شورای هیاتهای مذهبی استان بوشهر فراخوان ترور شاهین نجفی را میدهد و پاداش و جایزه تعیین می کند.
دادن فرمان حکم قتل شاهین نجفی خواننده پیشرو و اعتراضی بدست اسلامیون حاکم در ایران زمانی رخ میدهد که کمتر از دو ماه از آتش زدن فرخنده در کابل و کمتر از پنج ماه از کشتار ۱۲ نفر در مجله طنز شارلی ابدو در پاریس بدست اسلامیون میگذرد، تنها به بهانه “توهین به مقدسات”، مقدساتی که ارزش و احترامی برای جان انسان و انسانیت قائل نیستند. قتلها و تهدیدهایی که همه کمر به ترور “آزادی” و “آزادی بیان” بسته اند مبادا منافع این جریان خطرناک سیاسی به خطر بیفتد.
شواهد و روند طی شده خبر از یک جنگ میدهد. جنگ “آزادی” با “ارتجاع”، جنگ جنبشی که مقابل ادیان و مشخصا اسلام سیاسی که با خشونت و جنایت به سهم خواهی از قدرت در منطقه و در سطح جهانی اصرار دارد و به بیرحمانه ترین شکل ممکن زندگی میلیونها انسان را در گرو گرفته، ایستاده است.

در طی این پنج ماه به نظر نمیرسد که طنز پردازان مجله شارلی ابدو، فرخنده و شاهین نجفی با هم هماهنگ کرده باشند، اما همگی آگاهانه و یا ناآگاهانه متعلق به یک جنبش واحد هستند و نتیجه کارشان در ذات و نتیجه مواجه نیروهای اسلامی و مذهبی نتیجه واحدی بود. سه حرکت در بطن یک جنبش، در به چالش کشیدن ادیان و متعلقاتشان که در قوانین و عرف جوامع دین زده تلاش میکند غالب شود، و در رد کامل این مقولات از نظر تقدسگرایی و حکمرانی فردی و اجتماعی در جوامع بشری.
برای مدافعین بی قید و شرط آزادی بیان، قتل و تهدید به قتلِ اشخاص به هر شکل و شیوه ای، رسمی و غیر رسمی، دولتی و غیر دولتی، کاملا محکوم است. استاندارد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و فکری انسان امروز نتیجه قرنها مخصوصا در دو سه قرن گذشته، مبارزه جنبشها و جریانات پیشرو و آوانگارد برای دستیابی به آزادی است. لذا در این نقطه از تاریخ، نمیتوان این جنبش عظیم علیه ارتجاع و جریانات اسلامی را از بین برد، نه با ترور و نه با تهدید به ترور.

شیرین شمس
shirin.shams80@gmail.com