فاتحان هر گز به نومیدی نمی اندیشند. کوبانی خواستن را به شدن تبدیل کرد!

مردم کوبانی عینک بی خدایی را به چشم زدند، تا آسانتر ببینند، تا نه در موهومات، بلکه زندگی و آینده و رهایی خود را شفافتر نگاه کنند، تا معضلات و مشکلاتی که از طرف نمایندگان خدا بر روی زمین، درافغانستان، ایران، عراق، سوریه و کل منطقه را تجربه کرده بودند بهتر ببینند و کارسازتر به آن بر خورد کنند. پس از سه تا چهار هفته جنگ و دفاع قهرمانانه، کوبانی اثبات کرد که اگر اسلام سیاسی و توحش تروریسم اسلامی کنار زده شود، انسانیت می تواند نفس راحتی بکشد. جسارت، ایستادگی و مقاومت مردم قهرمان کوبانی این را بکرسی نشاند که می توان برای دفاع از حرمت و کرامت انسانی و در جنگ با هیولای وحش اسلامی داعش میلیونها انسان در سراسر جهان را به حمایت از خود فراخواند. امروز کوبانی فقط یک شهر نیست. بلکه کوبانی مظهر یک اتفاق سیاسی مهم، مقاوت و شکست کثیف ترین نوع توحش اسلامی است. نام کوبانی امروز مترادف با دفاع از کرامت انسانی، ایجاد مانع در تکرار جنایات موصل و شنگال، و ایجاد سد محکمی در دفاع از زنان است. 

در این تحول سیاسی و نظامی، این تنها کوبانی و دهها روستای اطراف آن نبود که آزاد شد بلکه بخاک مالیدن پوزه دولت اسلامی داعش نیز بود که قادر شد زمینه پاک کردن این تفاله اسلامی در منطقه را فراهم کند. تحولات موفقیت آمیز در کوبانی عمیقا مورد حمایت و پشتیبانی افکار عمومی در سراسر جهان قرار گرفت.
آری این مردم جنگیدند، مقاومت کردند، زخمی دادند، جان باختند، هزاران نفر آواره شدند اما با افتخار روند تحولات منطقه را در مسیری درست قرار دادند. یکی از خصوصیات بارز این مردم همین است.
آنها با این روحیه توانستند در طول بیش از چهار ماه با یکی از وحشی ترین و ویرانگرترین نیروهای اسلامی که به انواع سلاحها مجهز است بجنگند و این نیروی مهاجم را با تلفاتی سنگین به عقب نشینی و فرار وادار نمایند. این لحظات سرشار از امید برای دوستداران مقاومت مردم کوبای در سراسر جهان بود. اما هزاران نفر هنوز در آوارگی بسر می برند و چهره زیبای شهر و روستاهای منطقه ویران گشته است. نهادهای بین المللی باید در بازسازی شهر و روستاها، با التیام بخشیدن به لطمات روحی، مادی و معنوی هزاران انسان آواره ، مجددا امید به زندگی در کوبانی را ممکن و میسر سازند.

ایسکرا ۷۶۶
۸ فوریه ۲۰۱۵