بحران و رسوایی در حکومت دست چپی‌ آرژنتین در رابطه با همکاری نزدیک با جمهوری اسلامی

معامله  کثیف نفتی  با ایران و مصونیت قضایی تروریست های جمهوری اسلامی

بحران و رسوایی  در حکومت دست چپی‌ آرژنتین در رابطه با همکاری نزدیک با جمهوری اسلامی

بوینس آیرس : روز شنبه مقامات دادگستری آرژنتین خبردادند،  یک دادستان آرژانتینی، درست  قبل از اینکه اتهامات قابل انفجاری را در مورد کریستینا کیرچنر رئیس جمهور دست چپی‌ آرژانین در دادگاه برملاّ سازد ، ،با گلوله یی به پیشانی خود به زندگی‌ خود خاتمه داد .

کریستینا کیرچنر در همین حال، گفته است که او معتقد است که دادستان۵۱ ساله به وسیله یک توطئه به قتل رسیده است که در پوشش آن دولت وی را دچار مشگلات نمایند.

آلبرتو نیسمن ، دادستان آرژانتین که چندین سال تلاش کرد رابطه مخفی‌ مقامات آرژانتین با ایران را کشف کند، درست هنگامیکه  قرار  بود روز دوشنبه با در دست داشتن ۲۹۰ صفحه سند و مدارک در دادگاه حاضر شود ، درست روز شنبه شب در آپارتمانش خود کشی کرد که به نظر خود مقامات آرژانتین بسیار مشکوک به نظر رسیده است . زیرا منزل وی دائما بوسیله صد پلیس محافظت میشده است .

آلبرتو نیسمن بعد ازتحقیقات  بسیار در مورد بمب  گذاری سال ۱۹۹۴ که در مرکز یهودیان بوینوس آیرس،  پایتخت آرژانتین صورت گرفته و منجر به کشته شدن ۸۴ نفر و زخمیهای بسیار شده بود ، با اسناد و مدارکی که سالها برای بدست آوردن آن تلاش کرده بود ، قرار بود روز دوشنبه ۲۶ ژنویه در دادگاه حاضر شده ومقامات دولتی از جمله رئیس  جمهور آرژانتین  را به محاکمه کشد . او دست داشتن >کریستینا فرناندز کیرچنر < رئیس  جمهور فعلی‌ آرژانتین  را در رابطه با ساخت وساز با مقامات ایرانی،  در این اسناد ثابت نموده است و میخواست با دست پر بعنوان داد ستان وارد  دادگاه شود .

شنبه شب ۲۴ ژانویه  وقتی‌ جسد دادستان که بوسیله یک گلوله در مغز وی  صورت گرفته بود پیدا میشود فوری برای همه سوال پیش میاید که این حتما در رابطه با تحقیقات چندین ساله وی و به نتیجه رسیدن  در موردعوامل  بمب گذاری سال ۱۹۹۴ بوسیله هشت تروریست ایرانی و معامله کثیف مقامات سیاسی-اقتصادی دولت بوده است ؛ بدین معنی‌ که این دادستان با تحقیقات خود جانش را در این راه گذاشته است و خطر مرگ را پزیرفته، و یا به قتل رسیده است، فقط برای پوشش جزئیات و یا سر پوش گذاشتن برروی  پیمان بین آرژانتین و ایران، که کیرشنر همسر رئیس جمهور کریستینا فرناندز پیشنهاد کرده بود .

اما گزارش ۲۸۹ صفحه نیسمن در مورد بمب گذاری ، فضای کوچکی برای استدلال  روی تبانی رسمی ما بین تهران و بوینس آیرس برای رسیدن کشورهای آمریکای لاتین به نفت ارزان باز کرد .

اقتصاد آرژانتین که در انزمان حقیقتا در تنگنا قرار گرفته بود، و درب هر بازار خارجی‌ بدانان بسته بود ، و راهی‌ برای  نجات اقتصادی خود نداشت ، جیسون مارکزاک ، معاون آدرین آرشت  مدیر مرکز امریکا لاتین در شورای آتلانتیک، اظهار نمود که آرژانتین آنچنان تحت فشار اقتصادی است که مجبور است با هر جا وبا  هر شرایطی  که میواند تن به معاملات  اقتصادی دهد .

گزارش ۲۸۹ صفحه یی  نیسمن در سه شنبه شب منتشر شد ردگیری آشکار مکالمات ما بین نمایندگان دولت ایران و آرژانتین که نشان دهنده طرح مذاکرات محرمانه بود را آشکار ساخت .

 بخشی از متن این  بررسی اشاره دارد به ملاقات مخفی هکتور تیمرمان وزیر خارجه آن وقت آرژانتین و همتای ایرانیش علی‌ اکبر صالحی در  آنزمان ، یعنی‌ ژانویه ۲۰۱۱ در شهرحلب سوریه.

 تیمرمان در این ملاقات با صالحی مطرح می‌کند در صورتی که ایران مایل به عرضه نفت ارزان به کشور ما باشد ،  آرژانتین دیگر به بررسی‌ مسئله  حمله تروریستی ایران به مرکز جامعه یهودیان در بوئنوس آیرس علاقه ای  نشان نخواهد داد .

لیه سلیبل ، مدیر اجرایی خبر نامه El Fuente Latina  در مورد مرگ آلبرتو نیسمن با تیتر بزرگ مینویسد :وی حقیقتا ، حقیقتا ، باید کارت برنده ای برای  بازی در دست داشته باشد که به خاطر آن کشته شود .

نشست  شهر حلب با تیم دیگری از مذاکره کنندگان آرژانتین که به طور ناموفقی تلاش داشتند به تبادل مصونیت از ایرانیآن درگیر در حمله تروریستی ، با نفت بیشتری که احتیاج داشتند همراه بود .

بسیاری از ناظران متعجب  بودند که چرا آرژانتین چنین معامله ای را با ایران پیشنهاد می‌کند ، به ویژه با توجه به احساسات دیرپای و جراحتهای سیاسی که با حمله تروریستی ۱۹۹۴ در کشور بر جای مانده است.

آرژانتین پس از پایان دیکتاتوری نظامی که از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۳ به این کشور حاکم بود، و متعاقب آن یک کمیسیون حقیقت یاب(هیئت ملی در ناپدید شدن افراد  مبارز ) بر پا شد وکمک  کرد برای آوردن شماری از متجاوزین به حقوق بشر به پیشگاه عدالت. که ستایش سراسر جهان کسب کرد.

“مرکزک  گفت.”، چیز واقعی ناامید کننده این است که آرژانتین در سراسر جهان با پرپا کردن  کمیسیون حقیقت یاب پس از دیکتاتوری نظامی  ، در جهان ازاحترام  ویژه ای بر خوردار بود . ما شاهد یک دوره رو به عقب،  تحت حکومت  فرناندز –کیرچنر هستیم .

همه شواهد در گزارش Nisman این را نشان می دهد که بحران های اقتصادی آرژانتین بود که  دلیلی برای کشور به پرداختن  این معامله های کثیف با ایران شد .  کشورمشغول  الله کلنگ بازی در آستانه فروپاشی مالی و قبل از قرارداد در ماه اوت گذشته برای دومین بار در ۱۳ سال به عنوان یک منفور در سطح جهان توسط وام دهندگان جهانی تلقی شد.

لیه سلیبل میگوید : آرژانتین شدیدا با کمبود انرژی مواجه  است.  که به طور مستقیم روی  تجارت اثرگذاشته  و اقتصاد کشوررا رو به عقب میراند ، مدیر اجرایی گروه غیر انتفاعی اورشلیم-Fuente آمریکای لاتین، FNL گفت. “این توافق کلا می توانست متقابلا سودمند باشد . آرژانتین به شدت  با نیازی که  جهت افزایش واردات نفت خود دارد ،به ایران شدیدا نیاز دارد ، میخواهد

بررسی Nisman و حکم جلب  اینترپل علیه رهبران ایران به پایان برسد. “

بررسی Nisman همچنین آشکار ساخته  که آرژانتین پیشنهاد کرده  که تجارت غلات و حتی سلاح با ایران را در ازای نفت مورد برسی قرار گیرد؛  مانند اینکه ونزوئلا، دراواخرحکومت هوگو چاوز،  نفت به جمهوری دومینیکن در ازای دانه های سیاه ارسال می میکرد.

در حالی که Nisman روشن ساخته است که هیچ معامله نفت با ایران تا کنون باروری نداشته  – معاملاتی  که می تواند باعث تحریم های سنگین ایالات متحده شود – اما کسب و کار میان دو کشور روبه پیشرفت است،  این گزارش نشانگرآن است  که حجم تجارت سالانه میان دو کشور، در حالی که در دهه های قبل ناچیزتر بود ، در حال حاضر بیش ازیک میلیارد دلار در سال است.

Soibel گفت  :تا کنون ایران ، برای از بین بردن برخی از مشکلات مالی خود به دنبال  کشورهای  آمریکای لاتین بوده است .

تجارت با آرژانتین فقط یکی از حرکت های اخیر ایران در منطقه است. در سال ۲۰۱۲، خبرگزاری دولتی این کشور، IRIB، دست به راه  اندازی یک کانال تلویزیونی به زبان اسپانیایی،  HispanTV زد ، و محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران درزمان  ریاست جمهوری  خود بین سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۳بازدیدهای مکرر به ونزوئلا، بولیوی، نیکاراگوئه و برزیل داشته است.

برخی از ناظران بر این باورند که Nisman به قتل رسید، به خاطراطلاعات  مربوط و محکمی که وی در گزارش خود آورده است چرا که او اطلاعات قابل انفجاری را فاش نموده وافشأ کرده که می تواند آرژانتین را مجبور به محاکمه عوامل ایرانی که درگیر در بمبگذاری آمیا بودند نماید.  … و چنین تجارت سودآوری را میان دو کشور از ریل خارج نماید.

Soibel  میگوید “این گزارش درمجموع بر علیه دولت میتواند باشد “اما  میتواند چیزی بیشتری را  در بر داشته باشد ، چیزیکه  Nisman می دانست،  می تواند روابط آرژانتینی ایران را به خطر اندازد. “

وی اضافه می‌کند: اگراو به قتل رسیده ،حتمی  و حتمی میبایستی کارت برنده خوبی در دست داشته باشد .

کریستینا کیرچنر در همین حال، گفته است که او معتقد است که دادستان۵۱ ساله به وسیله یک توطئه به قتل رسیده است که در پوشش آن دولت وی را دچار مشگلات نمایند.

By Andrew O’Reilly

Published January 23, 2015

Fox News Latino

گال