ستون بحث و نظر ( ٢ ) … مبارزۀ تبلیغاتی به عوض مبارزۀ طبقاتی

بهروز شادیمقدم
سایت احزاب چپ در هفتۀ گذشته پر بود از مطالب در مورد اعدام و محکوم کردن اَن . هر سال اینطور است  . نوشته ها وشعارهایی میاَید و میرود . تصورم این است که کمتر کسی این مطالب را بخواند . نه این که مسائل مندرج در این نوشته ها غلط است ویااز موضع انقلابی نوشته نشده است . نه . چون تکراری و غیرعملی است .  چون بیشتر شعار است و بیش از اَن چیز دیگری نیست . حتی شعار به مثابه شعار مبارزاتی هم نیست .

 به این معنا که اگر در مقطعی در راستای خواسته ای شعاری طرح شود و این شعار در جامعه و میان مردم جا باز کند . هیچکدام از این ها نیست . همان . هرسال این مسئله به شدت تکرار میشود . شعار محکوم کردن اعدام مثل مبارزه بر علیه جنگ است و حتما" نویسندگان و شعار دهندگان اَن از خود ممنون و راضی هم میشوند . اسم این را مبارزۀ کمونیستی نمیتوان گذاشت و اساسا" این فعالیت ها به مبارزۀ طبقاتی ربط چندانی ندارد .
این نوع مبارزۀ تبلیغاتی حاصل بودن در خارج کشور و دورشدن از مبارزات جاری در جامعه و تاثیر پذیری از مبارزات تبلیغاتی مردم در کشورهای اروپایی است که احزاب بی ریشه را صرفا" به ابزار تبلیغاتی تبدیل کرده است .
جریانهای چپ در این کارزار تبلیغاتی گوی سبقت رااز همۀ جریان ها برده اند . ازاین همه همان گویی و خود را تکرار کردن هر ساله چه نفعی برده اند . خسته نمیشوند ؟ و مبارزۀ تبلیغاتی صرف تا به حال چه نتیجه ای عایدشان کرده است ؟
            بهروز
                              =====
رفیقی ایمیلی برایم فرستاده که یک بخش اَنرا در اینجا میاورم و جواب خودم را هم ضمیمه میکنم.
_ اَیا کومه لۀ مورد نظر شما ضروری است ؟
_ اَیا میدانید ما درست است از نظراقتصادی ( منظور رفیق کردستان ایران است . ) عقب        نگه داشته شده ایم ولی ازنظرمسائل سیاسی و اگر اغراق نباشد فرهنگی خیلی جلوتراز سایرنقاط دیگر ایران هستیم .
_ برای من قدرت سیاسی بایددر اولویت باشد . این موارد فکر من است
امضأ ….
رفیق ….با سلام به شما
من " کومه لۀ مورد نظر " ندارم . به نظرم کومه له به مثابه یک سازمان در دوره ای نقش داشته و اَن دوران دیگر سر اَمده است . درعوض میشود گفت در اَینده حزب مورد نظر ضروریست و باید ساخته شود .
اینکه نوشته اید ازنظر  سیاسی و فرهنگی کردستان از دیگر نقاط ایران جلوتر است . ازنظر سیاسی بخشا" اینطور است (امابیاد داشته باشیم در بسیاری از مناطق کردستان هم مردم ازنظر سیاسی خیلی ارتجاعی وعقب افتاده هستند.)
ازنظر فرهنگی هم متاسفانه کردستان جزو مناطق عقب افتادۀ ایران است . تازه منظور شما از فرهنگ ، اَیا فرهنگ توده ای است یا فرهنگ ادبی و یا عرصۀ دیگر فرهنگ ؟ اگر منظورتان فرهنگ توده ای است که کردستان هم کم و بیش مثل دیگر نقاط ایران است واگرمنظور مدنیت وبافرهنگ تر بودن جامعۀ کردستان است ، دراین صورت درست نیست. چون با اصل عقب افتادگی کردستان (حتی نسبت به سایر نقاط ایران ) که روی اَن توافق داریم ، همخوانی ندارد .
در عرصۀ ادبیات هم که در چند دهۀ گذشته ایران رشد و شکوفایی داشته ، ( مثل نقد ادبی ، شعر ، رومان ، نمایشنامه و بیوگرافی سیاسی و ادبی و…) متاسفانه در کردستان ایران میشود گفت درمجموع اَثاری قابل بحث ندارد . درصورتی که کرماشان اینطور نیست و مناطق دیگر ایران هم در مجموع اَثار ادبی قابل توجه تری دارند .
درمورد قدرت سیاسی هم حق با شماست . در مبارزۀ سیاسی و طبقاتی اصل رسیدن به حاکمیت و قدرت سیاسی است .
                                          بهروز   ۱۷ . ۱۰ .۲۰۰۸ 
                                            http://shadochdt.wordpress.com/