روز جهانی حقوق بشر

روز ۱۰ دسامبر که این روز نامگذاری شد موضوع حقوق بشر در بسیاری از نقاط جهان مهم و حیاتی تلقی شد و در گوشه ای دیگر از جهان تنها به صورت نمادین تنها از آن نامبرده شده است . این روز را به این دلیل نامگذاری کردند که از حیث انسانیت مورد توجه قرار گیرد.

هنگامی که در جهان موضوعی جهانی میشود یعنی آن اتفاق آنقدر مهم و مورد توجه بوده که هم اکنون جهانی شده،حقوق بشر هم یکی از مساعل بسیار مهم است که متاسفانه در بسیاری از کشورها نادیده گرفته میشود و در بسیاری دیگری دیگر تا حدودی رعایت میشود ،اما تا بحال در هیچ کجا حقوق بشر آنطور که باید و شاید به اجرا در نیامده است.تعریف حقوق بشر به زبان بسیار عامیانه یعنی اینکه انسان به عنوان فردی حق انتخاب حیات و احترام به حقوق شخصی و …. دارد حقوق بشر یعنی افراد را بر مبنای سلیقه و فردیت قضاوت نکنیم و در مورد سرنوشت او هیچ کس جز خود او دخالتی نداشته باشد.
حقوق بشر از زوایای مختلف قابل بررسی است.اصولا سازمان ملل بنا بر یک سری موازین تمامی کشورها را موظف به رعایت این قوانین کرده است. چه بسا که بسیاری مساعل دیگر نادیده گرفته میشوند،
روزانه اخباری که از سراسر دنیا به گوش میرسد و دیده میشود تا عمق وجود آدمی را می سوزاند ، دختری ۱۲ ساله که تازه دوران کودکی را پشت سر نهاده باید به عقد مردی پنجاه ساله درآید و همه روزه مورد اذیت و آزار و ضرب و شتم قرار گیرد و این است قوانین ضد بشری که در کشورهای اسلامی به چشم میخورد ، متاسفانه هیچ حقوق بشری برای این دختر در نظر گرفته نشده،این اعمال به دور از انسانیت و هویت در کشورهایی که اسلام در آنها ریشه دوانده بیشتر از جاهای دیگر به چشم میخورد.
اسلامی که افراد را در چهار چوبی قرار داده که اگر فردی پای خود را فراتر از این خطوط قرار دهد مورد بدترین آزار و اذیت ها قرار میگرد.این فرد که از تمامی جوانب صدمه می بیند و از هیچ گونه حقوقی بر خوردار نیست در آینده چه بر سرش خواهد آمد!
در ایران که نقض حقوق بشر به وضوح به چشم میخورد چه از لحاظ حجاب اجباری ،نادیده گرفتن حقوق انسانها تفاوت بین زن و مرد،به رسمیت نشناختن مذاهب و نبود آزادی بیان ،صدور حکم اعدام افراد زیر ۱۸ سال…
و موارد بسیار دیگری که زندگی در این جامعه را سخت و طاقت فرسا میکند،
بچه هایی که مسیحی هستند در مدارس مجبور به یادگیری قرآن می شوند،مجبور به داشتن حجاب اسلامی می شوند . بچه هایی که بهایی هستند و از رفتن به دانشگاه محرومند، چه استعدادهایی که نادیده گرفته می شوند ، و قشر دیگری که هنوز هم در ایران مخفی زندگی میکنند و به اسم مسلمان در مدارس درس می خوانند یارسانیها هستند ، چرا که اگر بگویند چه آیینی دارند از ادامه تحصیل محروم می شوند،و علاوه بر این تو هیناتی که مداوم در رسانه ها به این مردم روا میشود روز به روز بیشتر از قبل می شود.
این که یک دختر بدون اجازه ی پدر حق ندارد ازدواج کند،زن حق سرپرستی فرزند را ندارد،زن نصف مرد حق و حقوق دارد . فردی که قبل از رسیدن به سن قانونی اورا اعدام و حق زندگی را از او میگیرند.من به عنوان فردی از آن جامعه محکوم میکنم حکومت اسلامی ایران را چرا که از کودکی شاهد ظلم ها و نابرابری های فراوانی در ایران بودم که بر جامعه روا داشتند ، و همیشه تبعیض بین انسانهایی که به حکم انسانیت حق و حقوقی را دارا بودند وجود دارد.
موارد نقض حقوق بشر در ایران بسیار فراتر از این موارد است ، نبود یک دولت در راس امور این ناعدالتی ها را منجر می شود ،دولتی که تنها کارش سرکوب مخالفانش هست،دولتی که اگر کسی از حق و حقوقش صحبت کند او را براحتی از سر راهش بر میدارد تا راحتتر بتواند به ظلم و ستم خود ادامه دهد و خون مردم بیگناه را در شیشه کند . در واقع در کشورهای اسلامی به هیچ عنوان حقوق بشر وجود ندارد ،مردان را بشر میداند و از تمامی حقوق بر خوردارند ، اما زنان را نه ( در مورد مردم مسلمان ).در کشورهای دیگر هم تا حدودی از جهات دیگر نقض حقوق بشر به چشم میخورد اما بسیار کمتر از کشورهای اسلامی ست.
در کشورهای اسلامی بر طبق آن چیزی که اسلام گفته در مورد انسانها قضاوت میشود و حقوق آنهادر نظر گرفته میشود.و.علاوه بر حکومت های اسلامی در برخی جهات دیگر هم کاملا سلیقه ای بر خورد میکنند و اگر بدانند چیزی بر نفعشان نباشد آن را سرکوب میکنند و یا محدود.این روز جهانی را باید آنقدر مهم بدانیم که حتی اگر دولتها آن را رعایت نکنند از فرد فرد انسانها شروع شود اگر هر فردی در جامعه به معنای واقعی حقوق بشر برسد چه اتفاقات ناگواری که از بین برداشته می شوند.باید این روز را مهم بدانیم بدور از رنگ و نژاد و مذهب تمامی انسانها را انسان بدانیم و به فرد فرد انسانها احترام بگذاریم ، به امید روزی که حقوق بشر در تمام جهان به اجرا در آید و کمتر شاهد ظلم و نابرابری و ناعدالتی که همه روزه رخ میدهد باشیم.
نازنین محمدی
۹/۱۲/۲۰۱۴

سوعد