زنان باردار علیه احکام مذهبی و ارتجاعی به خیابانها آمدند

شیرین شمس: زنان باردار علیه احکام مذهبی و ارتجاعی به خیابانها آمدند

روز پنجشنبه ۲۵ ژوئیه زنان باردار در ترکیه همراه با طرفداران برابری زن و مرد در اعتراض گسترده ای در آنکارا و استانبول به خیابان‌ها رفتند تا به گفته‌های عمر طغرل اینانچر یک وکیل محقق مسلمان اعتراض کنند. او زنان حامله ‌را “زشت” و تماشای آنها را “غیراخلاقی” خوانده و از آنها خواسته بود در خانه بمانند. وی چهارشنبه (۲۴ ژوئیه / ۲ مرداد) در برنامه‌ای به مناسبت ماه مذهبی رمضان در تلویزیون دولتی ترکیه درباره زنان باردار گفت: «منظره زنان حامله در محافل عمومی نه تنها غیراخلاقی، بلکه زشت است.» او افزود: «اگر زنان باردار دیدند که نیاز به هوای تازه دارند می‌توانند با شوهران‌شان شب‌ها با ماشین به گردش بروند. وقتی زنان در ماه هفتم – هشتم حاملگی هستند، به هیچ وجه نباید با چنین شکم‌هایی در خیابان‌ها ظاهر شوند. محل‌های کار هم برای همین زنها را به مرخصی می‌فرستند تا در خانه بمانند.»

این سخنان ارتجاعی و ضد زن خشم زنان باردار و برابری طلبان را چنان برانگیخت که موجب به راه اندازی یک کمپین اعتراضی توسط کاربران اینترنت شد و در این راستا روز پنجشنبه زنان باردار خشمگین در استانبول و آنکارا در تظاهرات گسترده خیابانی شرکت کردند. مردان نیز با گذاشتن بالش زیر پیراهن خود با اعلام همبستگی با زنان باردار به این حکم ارتجاعی اعتراض کردندد. گروه‌های فمینیست نیز به گفته‌های وکیل ترک واکنش اعتراضی نشان دادند.

این واکنش اعتراضی نشان از این است که جامعه قرن بیست و یکی دیگر برای احکام ارتجاعی، مذهبی، ضد زن و ضد انسان نه تنها تره هم خرد نمی کند بلکه با ساتور اعتراض و مطالبات انسانی ریشه هر حکم این چنینی را می زند. به علاوه یک بار دیگر همبستگی زنان و مردان را که در یک صف در کنار هم قدم به میدان مبارزه می گذارند را به معرض دید جهان گذاشت.

گرچه اداره امور دینی ترکیه  پس از این اعتراضات می‌کوشد وضعیت را آرام کند و در یک عقب نشینی این اداره بیانیه‌ای به این مناسبت منتشر کرده که حبس کردن زنان در خانه بخشی از اسلام نیست، اما این کافی نیست و باید اعتراضات را تا خالی کردن دست همه سازمانها و اداره های مذهبی از قدرت، در سراسر دنیا گسترش دهیم. دین، مذهب و هر بنیان ارتجاعی دیگری باید فاقد از هر گونه قدرت سیاسی، قدرت در اداره جامعه و دخالت در زندگی اجتماعی و خصوصی افراد جامعه باشد. این مطالبه جامعه بشر امروز است. جامعه امروز جهان قوانین انسانی می خواهد.