کارگران نیشکر هفت تپه، مصافهای جدید دورنمای همبستگی جنبش کارگری!

نسان نودینیان


اعتصابات کارگران نیشکر هفت تپه وارد پایان دو هفته ای خود شده است. در سه سال گذشته کارگران نیشکر هفت تپه در یک رو در رویی تن به تن با رژیم جنایتکار اسلامی و کارفرماها بوده اند. اعتصابات دور اخیر که تاکنون به دوهفته است ادامه دارد، ادامه اعتصاب و اعتراضاتی است که کارگران نیشکر درگیر آن بوده اند.

 اعتصاب و اعتراض کارگران نیشکر هر روز ابعاد وسیع و توده ای بیشتری بخود میگیرد، در تظاهرات سه روز پیش در شهر شوش بیش از ۶۰۰۰نفر از کارگران و خانواده های آنان همراه با حمایت مردم این هر، نمایش مارش کارگران در این شهر بود. کارگران با فریادهای  اعتراضی و با نفرت از دولت اسلامی احمدی نژاد و کارفرماها باردیگر قدرت توده ای خود را با مارش توده ای و عظیم  را به نمایش گذاشتند. کارگران عصبانی و معترض فریاد میزدند؛ "کارگر زندانی آزاد باید گردد، معیشت زندگی حق مسلم ماست، پرونده سازی علیه کارگران را متوقف کنید، مدعی عدالت خجالت خجالت، حقوق ماهیانه حق مسلم ماست، کارگر می میرد ذلت نمی پذیرد، زیبداری استعفا استعفا".
بیداری طبقاتی؛ تظاهرات  ۶۰۰۰نفر از کارگران و همراه با حمایت  خانواده های آنان و مردم شوش در ساعتهایی که محاکمه ۵نفر از فعالین کارگر نیشکر برگزار میشد، بیداری طبقاتی  و بلوع جدید سیاسی در حیات جنبش کارگری است. جنبش کارگری ایران از عدم حضور قدرتمند از نیروی تعیین کننده در جنبش کارگری کارگران صنایع نفت و صنایع اصلی تولیدی و همچنان از تشکل سراسری که شریان جنبش اعتراضی کارگران را تنظیم کند، هژمونی اعتراض کارگری را بر دولت و کارفرمایان اعمال کند، و فضای سیاسی جامعه ایران را تحت تاثیر قدرت جنبش کارگری قرار دهد رنج میبرد. اما، به باور من با ابتکارات محلی در سطح محدود، با عصیان موجود با حمایتهای توده ای، با تشخیص بموقع، تظاهرات و جلب حمایتهای توده ای مردم و خانواده های کارگری خلا نسبتا بزرگ موجود را کاهش میدهند. و موجبات اعمال مستقیم کارگری را تا حدود زیادی بهبود میدهند.
همبستگی کارگر؛ همبستگی و اعلام حمایت از کارگران نیشکر هفت تپه، در سطح سایر مراکز تولیدی از جمله؛  بخشهایی از کارگران ایران خودرو، کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل کارگری (منطقه تهران)،  کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون و شرکت کشت و صنعت نیشکر خوزستان و صنایع جانبى کارگران معترض نیشکر هفت تپه در دور اخیر اعتراضات کارگری؛ نیز بر اهمیت مقاومت و پایداری اعتصابات کارگران نیشکر افزوده است. تداوم اعتصاب، خاموش نبودن کارگر نیشکر در مقابل دولت و کارفرمایان، تظاهرات و بستن جاده، تجمع کارگران هنگام دادگاهی کردن فعالین کارگری نیشکر هفت تپه، تصمیم کارگران دیگر مراکز تولیدی و اعلام حمایت از آنها را تقویت کرده و تاکنون در سطح مراکز کارگری و تولیدی حمایتهای وسیعی انجام گرفته است. حمایت خانواده های کارگری و مردم شوش نیز جلوه های درخشان همبستگی طبقاتی است.
سابقه اعتراضات و اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه؛ سال ۱۳۸۶، سال پیشروی اعتصاب و اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه شوش بود. کارگران در حمایت فعالین کارگری با شروع اعتصاب، حاصل سازماندهی و تشکل خود را بصورت یک سند مطالباتی در اختیار سازمان جهانی کار قرار دادند و عملا نیروهای حمایت کننده جنبش کارگری در داخل و خارج از کشور را برای جلب حمایتهای بین المللی و داخلی، بسیج کردند. در دو سال اخیر بدنبال کاهش تعرفه وارداتی و مجوز ورود شکر خارجی از دولت، محصول داخلی نیز با مشکلات جدی روبرو میشود. با شروع بحران که از سال ۱۳۸۵شروع میشود، کارگران نیشکر هفت تپه یازده بار اعتصابات کارگری را سازماندهی کرده و با وجود موانع زیاد از جمله؛ بی توجهی مسئولین استان، و کارفرماها و مدیران کارخانه، برخوردهای خشن و با خشونت مامورین دولتی و پلیس، مقاومت کرده اند. خواست های اصلی کارگران نیشکراز کار بر کنار کردن کارفرما، عوض کردن چند تن از مقامات شهری در سطح استان، خروج از شوراهای اسلامی کار و پشت کردن به آن و سازماندهی تشکل خود بود.
نیاز مبرم کارگران نیشکر هفت تپه به ابزار کارا و مصمم برای ایجاد اتحاد و بهم وصل کردن بیشتر و بیشتر آنها در مقابل دولت و کارفرماها از هر دوره ای بیشتر شده است. ایجاد سندیکا و هر تشکل کارگری مادام که اراده توده ای کارگران بر تصمیم و همبستگی آنها تامین نشود، ادامه کار نیست. در شرایط کنونی برگزاری مجمع عمومی کارگران و دخالت موثر توده کارگران و ایفای نقش فعالین کارگری در مجمع عمومی از هر دوره ای بیشتر شده است. کارگران باید به این امر و دامن زدن به ایجاد و برگزاری مجمع عمومی واقف باشند.
نسان نودینیان
خرداد ۱۳۸۷