حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران

طی دوران حکومت جمهوری اسلامی ایران مجمع عمومی سازمان ملل بجز یکی دو سال، تقریباً همه ساله قطعنامه‌ای در مورد نقض حقوق بشر بوسیله‌ی حکومت جمهوری اسلامی صادر کرده است در آخرین قطع‌نامه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به شماره‌ی A/RES/۶۴/۱۷۶ که در فروردین ماه ۱۳۸۹ منتشر شد این مجمع ایران را در بسیاری موارد محکوم کرد. از جمله در برخورد دولت با معترضان نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران ۱۳۸۸٫ حکومت جمهوری اسلامی ایران به صورت سختگیرانه‌ای آزادی‌های مدنی از جمله آزادی سخنرانی، مطبوعات، تجمعات، انجمن‌ها و آزادی‌های شخصی را زیر پا میگذارد و در مسیر آزادی‌های مذهبی نیز مانع ایجاد کرده است.

بنابه گزارشات رسیده به” فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران” از چند وقت گذشته فشارهای غیر انسانی علیه زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت کرج بشدت افزایش یافته است. از جمله فشارهایی که علیه زندانیان سیاسی بکار برده می شود کاهش زیاد کمیت و کفیت غذای زندان می باشد. شام زندانیان سیاسی که از یک عدد تخم مرغ و یک عدد سیب زمینی و نان بود حذف شده است و بطور متوالی به جای آن حلوای ۱۵ گرمی و یک عدد نان ماشینی کوچک و نازک تبدیل شده است و به همین نسبت سایر وعده های غذایی زندانیان سیاسی به لحاظ کمی و کیفی تقلیل یافته است.

خبر ها حاکی از آنست که در یک اقدام هماهنگ و همزمان با کاهش کمیت و کیفیت غذای زندانیان سیاسی، فروشگاه زندان نیز که معمولا غذاهای کنسروی آن تاریخ گذشته می باشد غذای کنسروی و سایر کالاهای دیگر را تا حد زیادی کاهش داده است.

از طرفی دیگر، فشارهای روحی بر روی زندانیان سیاسی نیز، افزایش یافته بطور نمونه، به نقل از پریناز حسینی، همسر محمد صدیق کبودوند در خصوص آخرین شرایط این فعالِ حقوق بشر محبوس در زندان به گزارشگر هرانا می‌گوید: “آقای کبودوند روز به روز بیماری‌هایش عود می‌کند. ماهِ پیش هم که، برای تست آزمایش به بیمارستان مدرس منتقل شدند و پزشک متخصص در داخل زندان و بیمارستان متذکر شد که وی باید بستری شده و تحت عمل جراحی قرار گیرد اما مسئولان به هیچ عنوان برای این گفته‌ی پزشکان ارزشی قائل نشدند.” کبودوند به دو بیماری پروستات و انسداد عروق قلب مبتلاست و بایستی در بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گیرد.

همسر این زندانی سیاسی می‌افزاید: “آقای کبودوند به علت آگاهی نسبی در خصوص اوضاع و احوال فرزندمان هم از لحاظ روحی در شرایط بسیار بدی قرار دارد.” فرزند آقای کبودوند دچار یک بیماری خاص است که به لختگی خون در پا و فلج از این ناحیه می‌انجامد.

بنابه گزارشات رسیده از زندان ارومیه به “فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران” ۶ زندانی سیاسی کرد در این زندان با دست بند و پابند و ضرب و شتم به اتاق بازجویی برده شدند و مورد شکنجه بازجویان وزارت اطلاعات قرار گرفتند. روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه حوالی ساعت ۰۹:۰۰ صبح ۶ زندانی سیاسی زندان ارومیه به اتاق بازجویی برده شدند. ۴ تن از زندانیان سیاسی از رفتن به اتاق بازجویی و شکنجه خوداری کردند که متعاقب آن گارد زندان به آنها یورش برده و با ضرب و شتم وحشیانه و زدن دست بند و پابند آنها را به اتاق بازجویی منتقل کردند. بازجویی و شکنجۀ این ۶ زندانی سیاسی از ساعت ۰۹:۰۰ آغاز و تا ساعت ۱۴:۰۰ ادامه داشت پس از آن ۵ زندانی به بند زندانیان سیاسی بازگردانده شدند و یکی از آنها به نام علی حسن اندی که در اثر شکنجه بدن وی دچار جراحات و کبودی شده بود به نقطۀ نامعلومی منتقل کردند. از طرف دیگر حسین رونقی ملکی که به جرم مبارزه برعلیه سانسور و آزادی بیان در زندان اوین بسر می برد دست به اعتصاب غذا زده است و شرایط جسمی و روحی نامساعدی دارد. هرانا گزارش می دهد که، حسین رونقی ملکی زندانی بیمار محبوس در زندان اوین به دلیل عدم رسیدگی پزشکی و از کار افتادن یکی از کلیه های وی و عدم انتقال این زندانی سیاسی به بیمارستان خارج از زندان دست به اعتصاب غذا زده است. بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته حسین رونقی ملکی زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین در تماس تلفنی با خانواده خود اعلام نمود که دست به اعتصاب غذا زده است. این در حالی است که این وبلاگ نویس روز شنبه سی خرداد ماه دچار تشنج شدید شده بود. بنا به اظهار نظر پزشکانی که موفق به رویت این عکس سیتی اسکن شده‌اند وضعیت کلیه راست حسین رونقی ملکی اصلا رضایت بخش نیست و در صورتی که بزودی تحت عمل جراحی قرار نگیرد از کار خواهد افتاد. پیش‌تر جراح رونقی اعلام کرده بود وی به علت عمل جراحی پلیوپلاستی faild نیازمند عمل جراحی مجدد است. او در معاینات اخیر خود عنوان کرده است که معالجه و درمان دیر هنگام وی باعث از بین رفتن کلیه‌هایش خواهد شد و احتمالا کلیه وی باید خارج شود. لازم به ذکر است مسئولین زندان اوین هر روزه جهت کاهش درد این زندانی سیاسی به طور غیر اصولی از مسکن ها و تزریق “مرفین” که باعث سنگ کیسه “صفرا” شده است؛ استفاده میکنند. حسین رونقی ملکی از مسئولان کمیته ایران پراکسی که بنا به رای دادگاه انقلاب، به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است، از آذرماه سال ۱۳۸۸ تاکنون در زندان به سر می‌برد.

مطالب موجود در ابن گزارش نشانگر وجود برنامه ای سیستماتیک و از قبل برنامه ریزی شده است که از گذشته تا به امروز ادامه داشته و در صورت عدم کمک نهادهای حقوق بشری و جهانی ادامه خواهد داشت. مسعود خانی مهر۱۳۹۱