اعطای جایزەء نوبل بە مغازەداران مرگ و فقر و بحران در کمسیون اتحادیە اورپا

بیش از ۳۰۰ گونە مختلف و بعضا شبیە بە هم جایزە صلح در جهان وجود دارد. در میان آنها جایزەء نوبل بهترین جایزه صلح شناخته شده است – در فرهنگ لغت آکسفورد آمدە است کە این “جایزه معتبر ترین جایزەء جهان برای حفظ صلح،”در تاریخ قرن بیستم است!! 
الفرد نوبل در سال ١٨٣٣ در ستکهلم متولد شد. او در سال ۱۸۶۷، اختراع نوع خاصی از نیتروگلیسیرین را معرفی نمود که او نام آن را”دینامیت” گذاشت!
او در در این راستا بە توسعه مواد منفجره نیتروگلیسیرین در جهت صنعتی کردن آن بسیار تلاش کرد. در ادامەء این کار او یک سال بعد، صنعتی کردن تولید مواد منفجره را آغاز نمود. پس از آن، یک کارخانه مواد منفجره در آلمان، یکی در نروژ، و دیگر کشورهای اروپایی و امریکا تاسیس نمود.
خلاصە یک سال بعد از مرگش معلوم شد کە بر اساس وصیتنامەای کە از خود بە جا گذاشتە بودە، بیشترین ثروت خود را بە صندوقی واگذار نمودە کە جهت حفظ صلح می بایستی تاسیس گردد. گفتە کە”این جایزە هر سال بە کسی دادە شود کە بیشترین خدمت را بە صلح و حقوق بشر نمودە است”.
توربیورن یاگلاند، رئیس کمیتەء اعتای جایزەء نوبل، کە قبلا برای دورەای نفر و بعدنها شخص دوم حزب کارگر نروژ بود، از جملەء سرمایەدارهای اروپایی است کە بیشترین منافع اقتصادی را در بازارهای آزاد بانکهای اتحادیە اروپا و بورس این منطقە دارد و بە خاطر سمت شان در این کمیتە از پرداخت هر گونە عوارض و مالیاتی بردارایها و درآمدش معاف است! او از سردمداران نئولیبرالیسم آفسار گسیختەء اروپا است، اما مثل خیلیهای دیگر همیشە در پشت پردە قرار دارد. یاگلاند جهت و هدف این صندوق و کمیتە را بە سوی هدایت نمودە است، کە کاملا در خدمت جنگ و بی کارسازی و بە نابودی کشاندن زندگی طبقەء کارگر و کم درآمدان و زحمتکشان دنیا عمل کند. یاگلاند و همفکرانش جایزەء صلح نوبل ٢٠١٢ را بە اتحادیە اروپا دادند تا مرهمی بر زخم کاری و عمیق بر آمدە از بحران مالی بگذارند کە این اواخر سهامداران شرکتهای غول آسای مالی، بانکها و دستگاەها و تیمهای چهرە “دمکرات و صلح طلب” عاشق جنگ و نئولیبرالهای نشستە در بروکسل را آچماز کردە است!
طی این سالها اتحادیە اروپا، بعد از جنگ جهانی دوم، بعد از ایالات متحدەء آمریکا، بیشترین سهم را در شروع یا گسترش دادن جنگها و ویرانیهای محیط زیست و همچنین بە فقر و فلاکت کشاندن زندگی مردم جهان و بە ویژە کشورهای فقیر عضو این اتحادیە ،داشتە است‌! این اتحادیە یکی از پایەهای اساسی سیاسی و نظامی و اقتصادی ناتو است، ناتو آن سازمان نظامی-اقتصادی کە بیشترین جنایتهای جنگی و تراژدیهای انسانی را در طول این چند دەهە بە همراە سرمایەدارهای متشکل در احزاب دمکرات و جمهوریخواە آمریکا بە بار آوردە است. بە عنوان نمونە، از حمله به کانال سوئز در ١٩۵۶، شرکت در جنگ الجزائر کە یک میلیون و پانصد هزار کشته بە جا گذاشت، جنگ خونین بالکان، افغانستان وعراق و لیبی نام برد.اگر بە این آمار و فاکتورهای بالا بە جدیدترین اعمال و پروژەهای “صلح”طلبانەء این کمسیون نگاهی بە اندازیم می بینیم کە چگونه برنده جایزه صلح نوبل امسال، بە چە روشی بە نامزد و برندە جایزەء نوبل نایل شده است؟! متوجە می شویم کە اتحادیە با فروش سلاح و به روز کردن زراتخانەهای تسلیحاتی و قدرت سرکوب و وحشیگری کشورهای پیشگام در کشتار و دیکتاتوری در آفریقا و خاورمیانە درتمام این سالها چە نقشی در برقراری امنیت و صلح داشتە است. مغازه داران مرگ در اتحادیه اروپا در سال ٢٠٠٩ میلادی ، به رژیمهای حاکم بر کشورهای مانند تونس، بحرین، مصر و لیبی و شمال آفریقا سلاحهای بە بهای ١٢٠ میلیارد کرون نورژی (هر دلار آمریکای برابر است با ۶.۵کرون) فروختە است!
حقوق ماهانەء هر یک از تیم ٢٧ نفری کە مدیریت کمیسیون اتحادیە اروپا را در اختیار دارند، چیزی بیش از ٢٠٠ هزار کرون می باشد. این ٢٧ نفر کە نمایندگی طبقەء حاکم ٢٧ کشور عضو این اتحادیە هستند، بر تمام مقدرات و سرنوشت مردم همەء این کشورها ختیار تام دارند. آنها تعین می کنند و تصمیم می گیرند کە جنگ و صلح یعنی چی و کدام از این دو در کدام شرایط بە نفع هست یا نیست. بنابراین در آمد هر یک از این اعضای کمسیون حدوا دومیلیون وپانصدهزار کرون نروژی می باشد. در نتیجه جایزه نوبل پرداخت حقوق و دستمزد چهار نفر از این بوروکراتهای اتحادیه اروپا در یک سال است!
اما در دو سال اخیر، پروژەء اصلی و کار جدید این اتحادیە کمک بە مجهز ومسلح کردن گروهای اسلامی لیبرال و واپسگرا در کشورهای اسلام زدە، در آغوش کشیدن و دادن اقامەء دایم بە صاحبان قدرت و ثروت و مسئولین قتل عام مردم ایران طی ٣٣ حاکمیت سیاە جمهوری اسلامی، کە خود را زیر عنوانهای ” اصلاح طلب و جنبش سبزی و روشنفکر دینی وغیرە” بر مردم تحمیل می کنند، یکی از پروژهای دیگر این اتحادیە شدە است. حق پناهندەگی سیاسی بیش از همە بە افراد مجرمی دادە می شود در این اتحادیە کە در جریان تصفیە حسابهای خونین یا در جریان شورش مردم از دایرە قدرت راندە شدە و بە اینجا پناەهندە شدەاند. و حالا هم مستقیم و غیرە مستقیم (با دخالت و ارسال سلاح و پول بە مخالفان جنایتکار رژیم جانی اسد)ماەها است کە همراە با دیگر هم کیشانش از کشورهای دیگر، در بەخاک و خون کشیدن مردم سوریه و نا آرامی ایجاد نمودن در مناطق مختلف دیگر جهان، همت گماردە است! وحشت ناکترین بحران مالی را برای مردم ٢٧ کشور عضو خود، همراە با فقر و بیکاری و ریاضت اقتصادی و دەها مشکل و معضل مالی و بهداشتی و اکولوژیکی جدی دیگر بە ارمغان آوردە است ولی باز هم جایزەء صلح دریافت می کند!!
در ٢٠٠٩ بە باراک اوبام گفتند کە جایزەء ١٠ میلیون کرونی نوبل مال شما! او در جواب کە کاملا حیرت زدە شدە بود، گفت: چرا آخە بە من؟ من کە کاری نکردەام کە لایق گرفتن این جایزء صلح باشم؟ یاگلاند و همفکرانش گفتند، اشکالی ندارە ما می خواهیم مخارج تبلیغات و مصروفات انتخاباتی تیم شما را سبک کنیم تا تو با خیال راحت تری بە جنگ با “تروریسم” و کشتار مردم خاورمیانە بروید!
امسال هم بە قول یک پروفسور و روزنامەنگار نروژی، قرار است اتحادیە اروپا با این ١٠ میلیون کرون نروژی،حقوق ۴ نفر از مدیران خود را پرداخت کند!
صدها انسان شریف در سرتاسر جهان در راە آزادی و عدالت اجتماعی و صلح واقعی مسقتیما با رژیمهای جنایتکار و توتالیتار در نبرد و جنگ هستن و زندانها و گورستانها از حضور آنها بە مرز انفجار رسیدەاند و خون در همەء گوشەهای دنیا فوران می کند و هیچ جای امنی برای زندگی باقی نماندە است، ولی جایزەء “صلح” بە افرادی در اتحادیە اروپا تحلق می گیرد کە بیشترین ثروت مالی و قدرت سیاسی و نظامی را در اروپا در اختیار دارند کە مستقیما از راە بە بردەگی گرفتن میلیونها انسان کارگر و محروم و تنگ دست جهان کسب شدە است! این ١٠ میلیون پول کمترین سودی بە مردم فقیر و بیکار و کارگر این اتحادیە نمی رساند، بلکە بە جیب کسانی سرازیر می شود کە وجود همەء این جنگها و کشتارهای دنیای محاصر و بە سر کار آمدن و آوردن همەء دیکتاتورهای وحشی دنیا، نتیجەء باورهای سودجویی طلبی مالی و سیاست مستقیم و ضد آرامش و صلح این مدیران و سیاستمدار و بانکدارهای پول پرست و تبهکار این اتحادیە است!
این یکی از نظر سنجیهای بە دست آمدە در مورد گیرندەء جایزەء صلح امسال در نروژ است.”از هر ۴ نفر نروژی کە نظر آنها را در مورد دادن جایزەء صلح نوبل بە اتحادیەء اروپا جویا شدەایم، سە نفرشان مخالف دادن این جایزە بە این اتحادیە هستند”(روزنامەء افتن پستن)!

١٢.اکتبر ٢٠١٢ آریس زارعی