زمینه چینی خاتمی برای حضور در انتخابات ۹۲

۲۴ خرداد از سوی وزادت کشور زمان رای گیری یازدهمین دوره انتخابات – بخوانید انتصابات – ریاست جمهوری تعیین شده است . اتخاباتی که بعد از حوادث ۲۲ خرداد ۸۸ ( دوره دهم ) و تقلب آشکار نیروهای حامی رهبر جمهوری اسلامی , وارد فاز تازه ای شد . این اعتراضات بعد از حضور خیابانی انبوه مردم از سوی حکومت , به خشونت کشیده و منجر به کشته شدن تعداد زیادی از شهروندان آزادی خواه و زندانی شدن بسیاری از منتقدان , معترضان و فعالین سیاسی گردید . جنبشی که از آن حوادث به بعد « جنبش سبز » نامیده شد . از آنجایی که نیروهای اصلاح طلب تا کنون سعی داشته اند بخش اعظم این جنبش را هوادار اصلاح طلبان و نه براندازان معرفی کنند ,اما با گذشت زمان ( به خصوص در عاشورای ۸۸ ) آشکار گردید که انبوه معترضان با طرح شعارهای ساختار شکنانه , خواستار عبور از نظام فعلی بوده و تن به سازش با حامیان نظام نمی دهند .
با این وجود بخش مذهبی و اصلاح طلب این جنبش که از سوی نیروهای نخبه طیف اصلاح طلب همانند محمد خاتمی هدایت می شده رفته رفته با نزدیک شدن خرداد ۹۲ در حال تدارک مقدمات شرکت در انتخابات است . سید محمد خاتمی که حضور پنهانی اش در انتخابات مجلس اسفند ماه گذشته مجلس , با مخالفت ها و واکنش های تند خود طیف اطلاح طلب مواجه شد در سخنرانی تازه خود در جمع دانشجویان , در حالی از شرکت اطلاح طالبان در انتخابات پیش رو سخن می گوید که تا این لحظه صلی ترین خواسته های وی برای هرگونه شرکت در انتخابات فراهم نگردیده شروط وی برای وارد شدن به این عرصه , آزادی زندانیان سیاسی , رفع حصر از آقایان موسوی و کروبی و باز شدن فضای سیاسی کشور , عنوان شده بود .
خاتمی در بخشی از سخنرانی اخیر خود می گوید : اصل ما این است که همین نظام را با انتقادهایی که به آن داریم قبول داشته باشیم و خواستار از بین رفتن آن نباشیم .
این موضع خاتمی جهت تلطیف فضا و بازگشت دوباره به قدرت , در چهار چوب نظام اسلامی در حالی مطرح می شود که وی از سوی بسیاری از مقامات نظامی و امنیتی و نیروهای نزدیک به بیت رهبری به فتنه گری و براندازی متهم شده است . یدالله جوانی , مشاور عالی خامنه ای در سپاه , درباره احتمال حضور خاتمی در انتخابات عنوان کرده که : « خاتمی حلقه برانداز از نظام جمهوری اسلامی است , وی با جریان برانداز همراهی نکرده چرا که خود او اصل جریان برانداز است ». جوانی همچنین در جایی دیگر اضافه کرده : سالها باید بگذرد تا وی ( خاتمی ) وفاداری خود را به نظام اسلامی ثابت کند چرا که طی سالهای گذشته فقط بی وفایی اش را به نظام ثابت کرده .
از سوی دیگر علی سعیدی , نماینده خامنه ای در سپاه در این باره اظهار نظر کرده که : اگر محمد خاتمی از ملت ایران عذر خواهی کند و از تکرار اشتباهات خود اجتناب کند , می تواند به صحنه سیاسی بازگردد .
اما طعم شیرین بازگشت به قدرت تنها به افراد شاخص اصلاح طلب محدود نمی گردد , هاشمی رفسنجانی نیز اخیرا در جمع دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران , برگزاری انتخابات آزاد , شفاف و منطبق بر قانون اساسی را حیات بخش مشکلات و راههای خروج از وضعیت کنونی دانسته . هاشمی که قبل از حوادث ۸۸ یکی از ارکان اصلی حکومت به شمار می آمد به دلیل موضعی که در آخرین نماز جمعه اش داشت ( تیرماه ۸۸ ) از سوی اقتدار گرایان به همراهی با انچه که فتنه می نامیدند , متهم شد و عنوان خواص بی بصیرت را دریافت کرد . گرچه به خصوص در این ماههای اخیر برخی اصول گرایان میانه رو و تعدادی از اصلاح طلبان از نقش هاشمی در انتخابات پیش رو به عنوان یک میانجی گر یاد کرده اند ولی اونیز از حملات نیروهای تندرو اصول گرا و حامی خامنه ای در امان نبوده است .
به عنوان نمونه, صفار هرندی مشاور فرمانده کل سپاه , در اظهاراتی هاشمی رفسنجانی را در جریان انتخابات گذشته , ستون خیمه خوانده بود , البته مجتبی ذوالنور نیز در سخنان مشابهی در آن مقطع گفته بود که هاشمی به ستون طرفداران خیمه ( منظور معترضان به انتخابات بود که فتنه گران نامیده شدند ) تبدیل شده است .
خط سومی که در مقابل اصول گرایان برای شرکت در انتخابات مطرح می گردد , جریانی ست که مایل به حضور ناطق نوری ست . ناطق نوری در حوادث پس از انتخابات ۸۸ در میان موضع گیری های دو جناح , همواره سکوت را پیش گرفت وی بعدها در بیشتر سخنرانی های خود حملات تندی را متوجه جناح دولت دانسته که شاید به نوعی تلافی اتهامات مطرح شده از سوی احمدی نژاد در آستانه انتخابات گذشته به خانواده اش , را درآورده باشد .
با این وجود اکنون این محمد رضا باهنر ( عضو هیئت رئیسه مجلس و اعضای جامعه اسلامی مهندسین ) است که از حضور ناطق نوری در انتخابات سخن می گوید , تاجایی که تحلیل گران گمان می برند ناطق با این موضع باهنر به عنوان نامزد جناح راست سنتی مطرح گردد . باهنر در گفتگو با سایت خانه ملت بیان داشته که : مصلحت نیست که هاشمی وارد میدان شود اما حضور ناطق نوری قابل طرح است .
صحبت از جضور اصلاح طالبان که در حال حاضر خاتمی و فردی مثل عبدالله نوری کلید آن را زده اند در شرایطی مطرح می گردد که کشور از لحاظ سیاسی و اقتصادی در بحران و حتی خطر حمله نظامی قرار دارد , اینکه در فضای کنونی اقتدار گرایان به این نتیجه برسند که باید اصلاح طلبان را برای کاستن از التهاب موجود وارد میدان کنند ناممکن نیست اما پرسش اینجاست که اصلاح طلبان چگونه می توانند بار دیگر حاضر به نادیده گرفتن حقوق معترضان به انتخابات گذشته , خون کشته شدگان و فریاد زندانیان سیاسی از پی شرکت در انتخابات و سهم خواهی از نظام باشند ؟

پاینده ایران / حامد زیدآبادی نژاد