دوستان “مبارزان کمونیست” شما کی بە بلوغ سیاسی می رسید؟

اخیرا جمع “مبارزان کمونیست” فراخوانی را تحت این عنوان” فراخوان به شرکت در مراسم دهمین سالگرد بزرگداشت منصور حکمت!” بر روی سایتهای انترنیت گذاشتەاند. از آنجا کە بخش اساسی و غیرە مسولانەء نوک حملەء غیرە سیاسی و کینە توزانەء این” فراخوان” رو بە کومەلە و حزب کمونیست ایران است، لازم دانستم کە نکات مختصری را رو بە این دوستان و کل طیف کمونیسم کارگریها بیان کنم!

  این فراخوان “حکیمانە” و بی خاصیت بە این شکل آغاز می شود: این متن فراخوان دو سال پیش مبارزان کمونیست برای شرکت کردن در کنگره منصور حکمت است. بار دیگر به مناسبت نزدیک شدن دهمین سالگرد مراسم بزرگداشت  منصور حکمت که توسط آذر ماجدی مسئول “بنیادمنصورحکمت”  در تاریخ ۴ ژوئیه ۲۰۱۲ در لندن برگزار می شود، مجددا آن را بعنوان دعوت از عموم برای  شرکت در این مراسم  منتشر میکنیم.

در کنگره منصورحکمت باید شرکت کرد؟

باید در کنگره منصور حکمت شرکت کرد. این توقع و انتظاری است که از تمام دوستداران منصورحکمت، مدعیان خط او، و آندسته از مخالفینی که در پناه منصور حکمت شخصیت سیاسی شدند و بزرگ بنظر آمدند و از تمام آنهائیکه بر اثر سیاست های مسئولانه منصورحکمت در جنگ با جمهوری اسلامی در کردستان و در جنگ تحمیلی حزب دمکرات علیه کومه له قدیم جان سالم بدر بردند،  میرود. از تمام زخمیان و سالخوردگان و خانواده ها و بچه های دوره کومه له و حزب کمونیست ایران قدیم که امروز زنان و مردان جوان و میانسالی شده اند و بر اثر پا فشاری منصورحکمت به کشورهای اروپائی و محل امنی برای زندگی و مداوا منتقل شدند انتظار شرکت در این کنگره میرود.”

شما کە بە گفتەء خودتان هرگز روی خط  زندە یاد منصور حکمت نبودەاید و بە درست هم اذعان میکنید کە “آزاد” شدەاید، چون واقعیت این است کە شما همراهانش هیچگاە ایشان را نشناختە و درک و هضم نظرات و تئوریهایش برایتان دشوار بودە است. شما تشکلات مختلف مدعی پیروی از خط و مشی منصور حکمت  نە در دوران حیات پر ثمر ایشان در دهەی ۶٠ و نە بعداز اقامت گزیدن درفرنگ نتوانستەاید کە ایدەهایش رارمز گشایی کنید و روی خط واقعی ایشان بە صف بشوید! حالا چطور شدە کە” از تمام آنهائیکه بر اثر سیاست های مسئولانه منصورحکمت در جنگ با جمهوری اسلامی در کردستان و در جنگ تحمیلی حزب دمکرات علیه کومه له قدیم جان سالم بدر بردند،  میرود. از تمام زخمیان و سالخوردگان و خانواده ها و بچه های دوره کومه له و حزب کمونیست ایران قدیم که امروز زنان و مردان جوان و میانسالی شده اند و بر اثر پا فشاری منصورحکمت به کشورهای اروپائی و محل امنی برای زندگی و مداوا منتقل شدند انتظار شرکت در این کنگرە”را دارید تا آنها را در این مکان پند و اندرز بدهید؟!.

بسیار غیرە معقول بە نظر نمی رسد وقتی کە فردی  کە خود از حل مسئلەای عاجز است اما، ادعا کند کە در این زمینە معلم است و می خواهد آنچە خود نمی دانستە و درک نکردە است، بە دیگران آموزش دهد؟! فکر نمی کنید کە شما فاقد این صلاحیت هستید کە منصور حکمت و تئوریهایش را بە دیگران معرفی کنید؟ مگر خود شما تاکید ننمودەاید کە منصور حکمت هرگز شما را شاگردان با هوش و راه روان مشی خود نمی دانستە و عمل  شما هم عین همین را بە ثبوت رساندە است؟ پس چە اصراری دارید کە با بگرزاری مراسم و یادبودهای مکرر تقدیس گرایانە منصور حکمت بیشتر برنجانید و مردم و  آنهای کە نظرات و باورهای وی را در دورەهای مختلف حیات سیاسی ایشان بهتر از شماها دریافتەاند، بااین کم دانشی و افکار ناپختە خود بیش از پیش از خود دور کنید؟!

مردم و فعالان سیاسی و کمونسیتها منصور حکمت و احزابی کە ایشان در آنها فعال و رهبر بودە با تمام خوبی و بدیهایش شناختە و با توجە بە این شناخت و درکی کە بە دست آوردەاند تصمیم سیاسی و تشکیلاتی خود را گرفتەاند و او را هم بە خاطر همە کارهای مفید نظری و عملی و راەگشا و صادقانەای کە در زندگی سیاسی خود انجام دادەااست ستایش می کنند و جاهای هم کە اشتباە رفتە و ایراد در عملکرد ونظراتش بودە است نقد شدە و در آیندە هم خواهد شد.

 در فرهنگ و سنت انسانهای عادی و هومانیست هم بە خاطر کمک و یاری کە بە نیازمند و متقاضی دادە می شود، بیشتر بدون چشم داشت و منت گذاشتن سر کمک گیرندەانجام می شود، تا برسد بە یک انسان سوسیالیست و مدعی کمونیست بودن، اما بە نظر می رسد در قاموس احزاب و گروهای شما کمک گیرەندە باید تا پایان عمرش بە خاطر “لطف” شما توسری بخورد و هر روز هم بە بهانەای از او باجگیری بکنید!

اما شما طیفهای کمونیسم گارگری کل جامعە را بە خود بدهکار می دانید و هر کس هم کە خوب بە این وظیفە عمل نکرد خاطی و راست و سنتی و ناسیونالیست و غیرە می دانید!

 دوستان! اگر فردی یا گروهی بنابر موقعیت خود خدمتی را انجام دادە و یا  راەکارهای مسئولانەای را حال در قبال تشکیلات و رفقایش و یا جامعە در پیش گرفتە باشد، شاهکاری انجام ندادە است،  بلکە بە بخشی ا زوظیفەء انسانی خود عمل کردەاست.  پس هیچ کس موظف نیست بە خاطر اینکە از کومەلە، حزب کمونیست ایران یا منصور حکمت ویا هر فرد دیگری کمکی دریافت کردە است در جلسات و جمعهای آنها شرکت کنند!

 شما فکر نمی کنید کە شعور مردم را زیادی دست کم گرفتە و با این کارها خود را بیشتر مورد تمسخر جامعە و فعالین کمونیست قرار می دهید؟ فکر نمی کنیدکە قبل از اینکە یک جلسە یا کنگرەء دیگری را فراخوان بدهید، در مورد اهداف و نتایج قبلیها بە کسانی کە رو بە آنها فراخوان می دهید توضیحی بدهید؟  شما باید بە آنها بگویید کە نتیجە فراخوان دو سال پیشتان و نهایتا کنگرەای کە نمی دانیم برای چە اهدافی و حل و فصل کدام معضل و سدی کە  جلو جنبش کمونیستی و طبقاتی کارگران و مردم آزادیخواه ایران برگزار شد، چی شد و دست آورد آن برای حتی احزاب خودتان هم چی بود؟

دوستان ” مبارزان کمونیست” شما از روزی کە کوچ عظیم کوردستان بە فرنگ را سازمان دادید و طی سالهای اقامت و مبارزە تان در اینجا، کدام یک از مناسبات و روزهای تاریخی و گرامی “کومەلە و حزب کمونیست ایران قدیمی” را فرخواندەاید و از آن یاد کردەاید، کە امروز “جدید و قدیمی” شدن آن برایتان مسئلە ساز شدە است؟ خوب چرا هیچ یک از مناسبتهای آن کومەلە و حزب کمونیستی کە شما بە رسمیتش می شناختید در گذشتە، گرامی نمی دارید؟ مگر جان منصور حکمت از بقیەء رفقایتان کە در میدانهای مختلف مبارزەء طبقاتی جان خود را بخشیدەاند، عزیزتر است؟ رفقای گردان ٢٢ی ارمیە و گردان شوان و رفقا دکتر جعفر شفیعی و غلام کشاورز و بیژن چهرازی و صدیق کمانگر و صدها انسان شریف و عدالت خواه دیگر کە در مبارزەء رودرو با دشمنان طبقاتیشان جان باختند، چی؟

 معلوم هست کە شما در پیش گرفتن سیاست یاد و خاطرەهای فراوانی کە برای منصور حکمت برپا می کنید، چە چیزی را تعقیب می کنید؟ فکر می کنید باید شماهای بی خط و سرخوردە باید افکار و اثار منصور حکمت را معرفی کنید؟  افکار و کردار منصور حکمت و اثرات آنها بە قدر کافی واضح و شفاف هست کە مردم تشخیص بدهند و آنرااز بقیە تمیز بدهند، پس بهتر است از این بازار یابی آماتورانە دست بردارید و  فکری بە حال آیندەء سیاسی و تشکیلاتی خود بکنید!

می ماند یکی دو پرسش دیگر از شماها

!

آیا اگر زندە یاد منصور حکمت در قید حیات بودند، اجازە می داد کە این چنین بامارکس یا لنین و هر کس دیگری کە شما او را “همطراز” ایشان می دانید، رفتار کنید و از او یک فردمقدس و از افکارش هم مذهب خشک و بستە درست کنید؟ آیازمان آن نرسیدە است کە جسارت و ارادەء این را در خود بیابید و از زیر این سایە بیرون  بیایید و نظرات و درک مستقل خود را در قبال مسایل پیرامون خودتان بدون توصل بە منصور حکمت، بەیان کنید؟ آیا تا کی شما از تکرار گفتەهای ملال اور خود خستە نمی شوید و از گذشتەء خود و سیر تاریخ و رویدادهای جامعە درس نمی گیرید؟ شما کی بە بلوغ سیاسی می رسید و از دنیای متوهم مجازی و مغشوش خیالی خود بیرون می جهید و خود را بازسازی می کنید و عادات شخصی کهنە شدە و سنتهای ناپسندگفتاری و رفتاری سیاسی خود را کنار می گذارید و بە جنبش انقلابی مردم ایران و مبارزەء زمینی طبقەء کارگر و زحمت کش ایران و کوردستان می پیوندید؟ می توانید توضیح بدهید کە دست آورد کل این سالهای کە بە همەء مخالفان و همراهان قدیمی خود بد و بی راە گفتەاید و خود را پهلوان میدان و عقل کل جا زدەاید، چی بودە است؟ آیا چەکار و فعالیت موثر و مفید رارو بە جامعە ودر صفوف نیروهای کمونیست و در جنشهای طبقەء کارگر و جوانان و دانشجویان و مردم انقلابی ایران و کوردستان، بە جز تخریب فضای سالم سیاسی و تحریف کردن حقایق مبارزەء طبقاتی و آزادیخواهانەء مردم ایران و متفریق شدن خودتان، انجام دادەاید؟!

آیا دوستان طیف کمونیسم کارگری ما، جای برای خود در میان جنبش رادیکال و انقلابی جامعە باقی گذاشتەاند و راهی برای بازگشت خود بە درون آن ماندە کە مسدود نکردە باشند؟! نسل من شما را بە خاطر همەء این بی مسئولیتیها و اشتباهات مهلک سیاسی و عملی و ضربەهای کە بە پیکر جنش رهایی طبقەء پرولیتاریا و جنش انقلابی مردم زحمتکش کوردستان ایران و کوردستان عراق و کومەلە و حزب کمونیست ایران وارد کردەاید، بازخواست میکند و شما را نمی بخشد! این نسل  هیچ اعتمادی بە شما ندارد و تا روزی کە بە این طناب پوسیدە آویزان باشیدبە شما اجازەء خط و نشان کشیدن نخواهد داد و در محضر طبقەء کارگر و مردم زحمتکش ایران و کوردستان عراق باید جوابگوی همەء کج فهمیها و بە انحراف کشانیدن حرکتهایشان و ضربە زدنهای سیاسی و روانی و تشکیلاتی آنها باشید!

آریس زارعی

١٢جونی ٢٠١٢